Annons:
Etikettallmänt
Läst 1635 ggr
RomDoll07
2014-09-23 04:16

Haflinger som ras

Hej! Jag har länge tyckt om haflinger och skulle absolut kunna tänka mig att äga en i framtiden, men jag skulle jättegärna vilja höra lite från er som äger eller har erfarenhet av haflinger hur de är som ras. Självklart skiljer det sig mellan olika individer precis som alla andra raser men om någon kunde ta sig tid och berätta lite generellt hur det är att ha haflinger skulle jag bli väldigt tacksam :)

Annons:
Cahira
2014-09-23 04:57
#1

Låter mycket som mitt inlägg jag gjorde för snart ett år sen. :) 

http://haflinger.ifokus.se/discussions/52964a708e0e741760000755-ar-haflinger-ratt-for-oss?discussions-1

Nu har jag en haflinger och även om hon har en del av kallblodsenvisheten jag förväntade mig så ÄLSKAR jag hennes stencoola lugn. Jag råkade slå i högaffeln i en trävägg idag precis intill henne och hon blinkade inte ens. Hon är för ung för att köras eller ridas så vi har bara påbörjat arbete från marken, men hon är otroligt smart och fattar galoppen väldigt snabbt. Jag valde helt rätt ras för min del och jag är så lycklig över att jag vågade skaffa min drömhästras. :) 

Åk och träffa några vettja :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Atropa
2014-09-23 07:11
#2

Hadlinger är en mycket klok ras, dom hästarna är inte dumma. Detta kan ibland göra dom envisa då dom fattar att enviset kan leda till fri vilja :)

mallacalla
2014-09-24 13:00
#3

Jag har haft mitt haflingersto i 8 månader , hon är snart 1,5 år. Hon är en sån mysig häst ! Väldigt social , orädd,  tillitsfull och ENVETEN ! Söt som socker är hon också ;)  Jag är verkligen förtjust i henne trots att vi har våran kamp emellanåt vem som är mest enveten .Ser fram emot många härliga och mysiga år tillsammans med henne . <3

Atropa
2014-09-24 22:11
#4

Annat kan man inte säga, dom är sjukt envetna. Men vem vill ha en häst som man bara sitter på? Haflinger är kloka och dom blir din bästa vän. Du lär dig även mycket mer på ryggen eftersom det är mer att handskas med :)

nika85
2014-09-25 08:41
#5

Jag köpte min fyraåriga valack i december förra året. Han är en jättetrevlig häst att jobba med, läraktig, positiv och framåt. Anledningen till att det blev en haflinger för min del är att jag tycker att rasen är väldigt allsidig. Jag är intresserad av körning och vill ha en häst att köra, både fritidskörning hemma och så småningom komma ut och tävla. Samtidigt vill jag kunna rida också, och kanske starta någon dressyrtävling. Jag har två döttrar, 6 och 9 år, som rider båda två. Nu har 9åringen kunnat börja rida lite själv på honom. Hon vill hopptävla i framtiden.

Vår haflinger är hög i rang och utmanar ledarskapet. Han behöver en stark ledare och det kan bli jobbigt att ständigt bli utmanad och ifrågasatt. Nu har jag jobbat en hel del med detta, och vi har kommit en god bit på vägen. Jag vet inte om detta kan likställas med det andra skriver om envishet?

Atropa
2014-09-26 07:02
#6

#5 precis det du beskriver är det jag menar med. Ständiga prövningar hit och dit samt man måste ha en fast hand över lag när man rider dem också (klart det beror på häst och uppfödning med)

Annons:
RomDoll07
2014-09-26 13:15
#7

Tack för alla bra svar, det var väldigt kul att läsa. Min tinkervalack har också väldigt mycket egen vilja och sen har jag överlag hanterat mest kallblod, så hästar med egna åsikter är jag van vid ;)

Det jag skulle vilja ha i min nästa häst är en allsidig häst som man kan göra lite allt möjligt med, jag rider western/NH-inspirerat men har inget emot att hoppa lite nån gång ibland, håller på mycket med markträning/frihetsdressyr och är även intresserad av körning. Sen vill jag gärna ha en häst som tar det mesta med ro men samtidigt har lite framåtdriv. Vad jag har läst och vet om haflinger stämmer det jag är ute efter in rätt bra på dem, håller ni med?

Cahira
2014-09-28 04:53
#8

#7 Det låter som haflinger tycker jag ja. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nika85
2014-09-28 17:46
#9

#7 Då är det nog rätt häst för dig :-)

Upp till toppen
Annons: