Annons:
Etikettavel
Läst 1640 ggr
BrittaD
1/24/17, 12:10 PM

Sommarpremieringar 2017

I all tysthet har SH lagt in tider, platser och domare för årets sommarpremieringar.

Här är länken:

http://www.svehast.se/files/user/pdf/Sommarpremiering/Tider_o_platser_2017.pdf

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
1/24/17, 12:11 PM
#1

I maj kan man börja anmäla sina hästar. 😴

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annette
1/24/17, 12:54 PM
#2

I år "hoppas" jag på att missa sommarpremieringarna på Uddetorp. Den holländska Shetlandsföreningen har 80-års jubileum den helgen och jag skulle så gärna vilja åka dit. Vi får anmäla vår treåring till uppsamlingen istället.

BrittaD
1/25/17, 5:27 PM
#3

Man kan ju bara konstatera att shettisar och haflinger lever i skilda världar när det gäller aveln. När det gäller sommarpremieringar är det ju 3-årsstona man är mest intresserad av.

I Blå Basen kan man se att det finns 19 registrerade haflinger födda 2014. 12 av dem är hingstar eller valacker, 7 är ston.  Av dessa är 5 (!) registrerade i 9000-serien och två ston har stamboksberättigad härstamning.

Bara två 3-årsston av en hel årgång som kan visas på sommarpremieringarna i år. Suck 😕

Jag tittade på shettisarna också. 493 registrerade 3-åringar. Jag räknade inte hur många som var ston osv. men … suck vad man blir avundsjuk.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
1/25/17, 5:31 PM
#4

Det finns heller inga undangömda tyrolerhaflinger - födda 2014 - som skulle kunna tänkas konvertera till haflinger och 32-or och bättra på statistiken.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annette
1/25/17, 7:40 PM
#5

Ja, Shetlandsfolket har mycket roligt att göra,  extra mycket just i år🙂

2017 kommer det att bli ca 30 utställningar arrangerade av SSS sex lokalföreningar. Eftersom SSS (moderföreningen) firar 50 år kommer det att bli en stor jubileumsutställning på Grevagården 19-20 augusti. I anslutning till årsmötet i april planeras en dag för föreläsningar m m.

Det anordnas även bruksklasser i samband vid vissa utställningar och ibland rena bruksdagar. 

Det är allt detta som gör det så roligt med Shetland, det finns så mycket att vara med på och det passar alla åldrar 🙂. 

Du kanske skulle skaffa dig några Shetlandsponnyer utöver dina Haflinger, Britta 😉.

Carina-J
1/25/17, 7:53 PM
#6

Oj, oj! Vi som har så många avelshingstar -och så sinar stona så betänkligt.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Annons:
Carina-J
1/25/17, 8:00 PM
#7

Klart BrittaD ska skaffa sig en shetland, eller två! Hon har ju ett litet barnbarn som hon måste tänka på…

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Annette
1/25/17, 8:23 PM
#8

Två tycker jag absolut! De vill gärna ha en kompis av samma sort; )

BrittaD
1/25/17, 9:09 PM
#9

# 5 och # 7

Oja! Det har jag tänkt på sen länge. Men en räcker. Tipsa mig gärna om nån snäll ridbar shettis. 🙂

Första kravet är att det skall vara en fux, gärna med ljus man. Haflinger är ju så  😈  rasistiska, mobbar ut hästar med andra färger. Annat är inte att tänka på. 😕

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
1/25/17, 9:13 PM
#10

# 5

Annette, jag har numera bara en haflinger. Hon är mitt avelsmål, men jag avlar inte på henne, trots att hon är ett diplomsto. Tro nu inte att hon bor ensam hos mig, nej hon bor hos barnbarnet som gärna skulle vilja ha en mindre ponny.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
1/25/17, 9:15 PM
#11

SHF firar 30-årsjubileum i år . . .

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
5/1/17, 2:12 PM
#12

Nu har SH lagt ut propositioner och öppmat anmälningsfilen

http://www.blabasen.se/sh/anmalan/Anmalan

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annette
5/1/17, 2:48 PM
#13

Det saknas platser. Eller kan man inte anmäla till tex Gräfsnäs via Blå Basen?

Annons:
BrittaD
5/1/17, 2:56 PM
#14

Jag ser det.

Nej, det är inte SH:s sommarpremieringar som är inlagda, det är bara hushållningssällskapens.

Vi får nog vänta ett par dagar på SH.

Om du ser i första inlägget, # 0, så syns det att SH:s saknas.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
5/1/17, 2:59 PM
#15

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annette
5/1/17, 3:03 PM
#16

Det är Norra Älvsborgs Hästavelsförening som arrangerar Gräfsnäs. 
Men de kanske kommer de också :)

I år får jag välja annan plats än Uddetorps sommarpremiering för när den är hoppas jag vara i Holland 🙂. Det får nog bli uppsamlingen för treåringen och sedan har jag hennes mormor som skall höjas till A, det går att göra även pappersvägen. Men det känns roligare att höja på en premieringsplats.

BrittaD
5/1/17, 3:16 PM
#17

Ja, det är ytterligare en annan arrangör.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: