Annons:
Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 850 ggr
Carina-J
2017-09-15 10:23

Inken som försvann

Är det någon här som har erfarenhet av inkar? Vår ena haflinger fick en ink på ena skinkan i vintras. Nu under sommarbetet har han lyckats ha sönder den, eller om flugorna förstört den. I varje fall har flugorna varit väldigt besvärliga på den och inken har varit blodig. Jag täckte inken med zinkpasta varje dag, så att flugorna inte skulle kunna komma åt den. Helt plötsligt var den bara borta! Det har gått en månad nu, och den har fortfarande inte dykt upp igen. Kan en ink bara försvinna? Den har ju inte tagits bort på "rätt sätt", genom operation eller dylikt.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Annons:
Annette
2017-09-17 20:15
#1

Vi hade en treårig valack som fick en ink på insidan av ena bakkotan. Den satt dumt till och vi behandlade den med något preparat som gjorde att den förintade sig själv. Tyvärr minns jag inte namnet på preparatet, men det var receptbelagt.

Carina-J
2017-09-17 21:18
#2

Ja, jag har hört talas om någon slags salva som liksom ska "fräta" bort inken. Förr har jag för mig att de snörde av dem tills de ramlade av. Har ju lite svårt att tro att zinkpastan tog bort den. Även om pastan är otroligt bra till det mesta. Samma haflinger gjorde illa sig på nosryggen. Rev upp ett 4-5 cm långt sår som var ungefär en halv centimeter djupt och flikade sig så det var öppet ca en halv. Flugorna var som vanligt för jäkliga, men zinkpastan räddade situationen den gången också. Såret tog visserligen några veckor att läka, men sedan syntes ingenting. Inte ens ett ärr blev det.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Upp till toppen
Annons: