Annons:
Etiketterträningtävling
Läst 1324 ggr
Cilia.Teddytöserna
2013-12-11 22:48

Hur ska jag göra?

Jag har fått frågan att vara medryttare på en Haflinger, han har mestadels ståt som sällskap och då inte byggt varken muskler eller kondition. Jag är helt ny med rasen så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska göra för att få igång han efter att ha ståt i nästan 1 år och även få honom börja bygga muskler igen. Han börjar bli rätt gammal och är nu 17 år så det ska passa en häst i den åldern också. Ni får gärna berätta lite om rasen, vill gärna veta hur jag ska hantera honom då jag mestadels är van vid ponnys och tävlings hästar. Förstå mig rätt, jag vet hur man hanterar en häst menar om det finns något speciellt jag ska tänka på?

Tack i förhand // Cecilia🤗

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Annons:
Carina-J
2013-12-13 14:59
#1

Jag tycker inte det bör finnas någon skillnad alls i jämförelse med andra raser när det gäller att bygga upp kondition och muskler. Och 17 år är ingen ålder för en haflinger, så åldern tycker jag inte heller du behöver tänka på. Det enda jag kan tänka mig att du bör se upp med, är att inte övergöda honom, med tanke på att det är en lättfödd ras som kan få fång av för mycket "gofika". Jag tror att ni kommer att få många trevliga stunder tillsammans!

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Cilia.Teddytöserna
2013-12-13 18:03
#2

#1 okej, tack så mycket! 

Jo det tror jag också, han är riktigt underbar. Jag ska rida han första gången imorgon, är så närvös!😍

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Medicus
2013-12-21 14:37
#3

# 1

Jag skulle vilja varna också för att ta träningen för snabbt. Haflinger vill jobba. Då kan det finnas risk att han får komplikationer från rörelseapparaten om du inte tar det försiktigt. Haflinger bygger på muskler mycket lätt och när de väl blivit grundtränade kan de springa länge. Då behöver du inte ta det lugnt. Men starta försiktigt.

Upp till toppen
Annons: