Annons:
Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 1239 ggr
mallacalla
2014-10-17 12:53

Foderstat till 1,5 åring ?

Vad ger ni till era unghästar ? Ger ni kraftfoder , vitaminer o mineraler ?

Jag Har bara haft svårfödda storhästar innan och nu har jag ju skaffat mej en Haflinger . Hon börjar bli väldigt rund om magen nu när hon är installad . Betet klarade hon bra . Jag har ett ganska kraftigt hö som hon får 6 kg /dag  av Innan fick hon lite havre med med kraffts blå mineraler . Har tagit ut havren nu o tänkte spä ut höet med lita halm istället . Är bara  rädd att jag missar att tillföra något under hennes tillväxt . 

Hon går i stor hage med kompisar från 8-18 och vi aktiverar henne med promenader ca 3 gånger i veckan .

Jag vill verkligen förebygga risken för fång då vi har en fånghäst i stallet och har sett all den problematiken som är runt det .

Välkomnar tips o ideer :)

Annons:
Eldfuxen
2014-10-17 14:53
#1

Min första fråga blir: Har du analyserat höet? Det finns både böcker och foderstatsprogram på Internet som man kan använda för att räkna ut foderstater, och det har fungerat bra för mig/oss, men grunden är ju alltid höet, så det måste man veta vad det innehåller avseende protein, energi och mineraler. Sen får man utgå från det och se vad man behöver komplettera med, eller om man behöver komplettera över huvud taget. 🙂

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

mallacalla
2014-10-18 08:26
#2

Tack för svaret :)

Ja , höet är analyserat vad gäller protein o energi men det var inte med något om mineraler så det är det jag är mest orolig för att jag missar något som är viktigt för henne nu när hon växer . Vi har ju väldigt selenfattig jord här nere så det är något jag brukar ge mina hästar lite extra av .

Höet ligger högt både på energi o protein .Jag vill ju helst att mina hästar ska kunna fungera på bara grovfodret om det går då jag tror att vi ibland "fodrar sönder " våra hästar med för mycket kraftfoder i all välmening .

Får kanske leta upp en annan höleverantör som har en mer komplett analys :0

Medicus
2014-11-20 17:24
#3

#2

Såg din fråga litet sent kanske

Gå in på SVA/SLU:s sida om uträkning av foderstat.

http://www.hastsverige.se/sida417.html

Längst ner finns länk till själva beräkningen.

Jag tycker att den borde alla hästägare använda.

Upp till toppen
Annons: