Annons:
Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 1380 ggr
Cahira
12/1/14, 3:54 AM

Man och svansskötsel

Dela gärna med er hur ni sköter svansarna och manarna på era haflingers. Gör ni skillnad på vinter och sommartid? Vad använder ni för produkter? 

/Nyfiken i en strut

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
12/10/14, 4:49 AM
#1

Ingen alls som vill dela med sig? Väntade mig ju lite större entusiasm än så. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Poison-heart
12/10/14, 9:57 AM
#2

Jag skulle säga att det finns lika många sätt som det finns hästägare :) Jag kör med vanligt hästschampoo för att tvätta rent. Sen för att få bort det gula använder jag cowboy magic shine in yellow out. Den är suverän mot en kissig svans :) Cowboy magic silikondroppar använder jag för att reda ut tovig man och svans.

Quesa
12/10/14, 11:01 AM
#3

Till vardags och för grovrengöring använder jag vanlig såpa, snällt mot svansen, händerna och miljön. Sen brukar jag spruta glansspray (Foxfire) för att reda ut lättare och att tvätten ska hålla längre.

När det behöver vara riktigt vitt till tävling och utställning, finns det nog hur många recept som helst:) Jodopax och potatismjöl har jag testat och det blev helt ok.

Cahira
12/10/14, 11:29 PM
#4

Härligt med svar! :) Hur gör ni när det är minusgrader? Har ni uppvärmt stall?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Carina-J
12/11/14, 6:44 AM
#5

Vad bra att du fått svar! Själv har jag inte tvättat häst på flera år, men de är ju inte ut på utställning eller tävling heller. Då duger en rejäl rykt av päls och rejäl urborstning av man och svans ganska bra. Men vi har ju vinter här nästan halva året också, och då blir de automatiskt renare både i päls och tagel.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Cahira
12/11/14, 6:59 AM
#6

#5 Tack för svar! Vi har bra med vinter här också även om det är kortare än det är i svenska norrland (är från umeå egentligen) och jag blev nyfiken. Nyfikenhet och berättelser av erfarenheter är bästa läraren! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: