Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 2818 ggr
BrittaD
12/19/14, 3:01 PM

Nordan´s Melodica

Är det någon som känner detta haflingersto från Danmark? 13 år och registrerad i Sverige - ganska nyss, det syns på registreringsnumret.

http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=459094

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Carina-J
12/19/14, 9:50 PM
#1

Jag har ingen aning om vem hon är och var hon finns, men det låter onekligen spännande. Förstår inte hur du lyckas luska fram allting? Lusläser du Blå basen varje dag? ;-)

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
12/20/14, 5:28 PM
#2

Ja, hon har ju en mycket ovanlig och häftig stam både på mammans och pappans sida. Sen fanns det ju andra saker att undra över, men det tar jag med ägaren om hen skulle uppenbara sig. 🤓

Inte hela Blå basen, men vissa "checkpoints" besöker jag dagligen, nästan iaf. 😃

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
12/20/14, 5:56 PM
#3

Ovanlig bläs har hon också. ;-) http://www.haststam.se/horse/view/260636

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
12/20/14, 6:35 PM
#4

Hoppsan! 👍

Den länken hade jag glömt bort! Hittade några haflingerfoton där som jag tagit men där fotografen sades vara okänd. Hm.

Och några edelbluthaflinger som sades vara haflinger. Hm.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
12/20/14, 7:41 PM
#5

Och en av våra hingstar har i den databasen en avkomma efter sig. Mer än vad jag vet om i varje fall. :-)

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Medicus
12/20/14, 9:17 PM
#6

Enligt länken har Melodica två avkommor i Danmark som inte följt med till Blå Basen.

Avkommelista

Född                    Kön     Namn                   Ras                    Pappa

2006-04-13          Sto      Minella HA 647 Haflinger          liz. Aurel 194/T

2007-04-10          Sto      Moonlight Shadow HA 626 Haflinger liz. Aurel 

Mamman till Melodica, Minerva 32-96-0922, importerades tidigare och har tre föl i BB, det sista Nimbus 10-11-0590, e Nilton 25.

Annons:
Knickedickan1
12/22/14, 12:16 PM
#7

Hejsan!

Jag känner till henne, eftersom hon är min häst :) Hon är ursprungligen avelssto från Danmark, importerad av någon hästhandlare och såld vidare via försäljningsstall här i Sverige. Hon hamnade hos mig i maj 2014 och var då i ganska risigt skick (bland annat visade hon sig bära på kvarka vilket inte var någon populär överraskning i ett stall med 12 andra hästar…) Jag började med att hyra henne, men valde snabbt att köpa loss henne trots att veterinären gav oss ridförbud från början (hon var så mager och omusklad). Hela familjen blev förälskade i denna underbara lilla häst. Hos mig används hon för lättare hobbyridning/familjehäst. Hon har ett underbart temperament, vilket är tur eftersom hon är min första häst och jag inte har någon större erfarenhet (jag är en sån där person som red som barn/tonåring och nu som vuxen har återupptagit intresset igen). Jag har haft lite kontakt med stuteriet som hon kommer ifrån och vet att hon är mamma till ett par riktigt fina föl och att hon har förutsättningar att fortsätta användas i avel. Som nybörjare är det kanske inte det första man gör, jag har ingen unghästvana överhuvudtaget, men kanske att man i framtiden kan hitta något samarbete med någon som har erfarenhet för det vore fantastiskt kul! Och av det lilla jag har sett i den svenska haflingervärlden så kanske hon har en del "nytt blod" att tillföra? Och BrittaD, jag kan avslöja att jag är en "hon" ;)

BrittaD
12/22/14, 12:47 PM
#8

Tack så mycket, Knickedickan1, för din berättelse! 🙂

Den var både märklig och spännande.

Lycka till med din pärla, jag tror att du kommer att förvalta pundet väl. 🎁

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Knickedickan1
12/22/14, 1:09 PM
#9

Ja, efter snart åtta månader som nybörjare med egen häst så brukar jag nöjt konstatera att hon i vart fall är i bättre skick än när jag fick henne (det gäller ju att lägga ribban lågt). Jag var livrädd att jag skulle få hem en trevlig häst och sen lyckas "förstöra henne" på grund av okunskap, det finns ju så många saker som inte går att läsa sig till (sunt förnuft t.ex.). Visst har vi mycket att jobba med och vi kommer aldrig att synas på några tävlingsbanor (och alla i min omgivning har fått vänja sig att det kommer tusen frågor jämt om allt), men hon har nog ett gott hästliv nu i alla fall och hon har ännu inte börjat bete sig dumt eller konstigt så jag bör vara på rätt spår…Och om någon skulle vara intresserad av att diskutera någon sorts samarbete kring avel i framtiden så är det bara att höra av sig :)

BrittaD
12/22/14, 1:57 PM
#10

Välkommen hit, glömde jag ju att säga - jag blev så tagen av att du dök upp här och över din berättelse! 🌺

Här kan du ställa tusen och en frågor - du får många svar på varje fråga, vågar jag (nästan) lova. 😃

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Knickedickan1
12/22/14, 3:58 PM
#11

Tackar! Och roligt att min lilla häst fick en egen tråd :) Får väl presentera henne med lite fler bilder såsmåningom så får vi se om någon nappar på idén med ett gemensamt avelsprojekt…(har spanat lite på de snygga grabbarna som finns att tillgå och har fastnat för Acilliano, men egentligen har jag ingen aning om ifall han är lämplig, har alldeles för lite kunskap för det ;) )

minella123
2/9/18, 9:17 PM
#12

hej! Måste bara fråga om du har henne kvar? jag har en av hennes avkommor!! :D

Knickedickan1
7/13/21, 4:36 PM
#13

#12: Ber om ursäkt för att det tog några år att svara 😬 Melodica såldes för några år sedan till en trevlig liten ridklubb där hon har haft det toppen och trivts väldigt bra. Tyvärr har hon diagnostiserats med PPID och nu är det dags för henne att gå i pension så i morgon hämtar jag hem henne igen 😁 Visst är Minella turridningshäst nuförtiden?

Annons:
Upp till toppen
Annons: