Annons:
Etikettallmänt
Läst 1809 ggr
Carina-J
2016-08-12 10:04

Äter jord

Är det någon som vet varför hästar emellanåt äter jord? Förr sades det att de gjorde detta för att få i sig mineraler. Våra hästar slickar i sig jord framför allt under träd, speciellt björk. De går på bete och har både mineralbalja och saltsten som de också använder. Tycker därför inte att de skulle behöva äta jord, om det nu är mineralbrist.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Annons:
Hästbäst
2016-08-12 11:25
#1

Våra hästar har en jordätaravdelning i sin hage 😁. De har typ små gropar de har krafsat upp och sen äter ur. Sen brukar de försöka äta lite på ridturer ibland också, även fast de har två stycken såna här himalaya (stavning?) stenar i hagen. Men jag har läst att de äter jord för att dom tycker det är gott även fast de får mineraler. Dock är det inte bra om dom äter sand ☺.

Hästar är våra bästa vänner

Carina-J
2016-08-12 12:06
#2

Det var i varje fall skönt att höra att det inte bara är våra hästar som äter jord. Man blir ju lite nojig. :-)

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
2016-08-12 14:39
#3

Jag trodde att haflinger åt allt. "Våra" äter torv helt säkert. Skulle aldrig våga låta dem stå på spån. 😂🤐

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Hästbäst
2016-08-12 14:59
#4

😁 #3 det kan jag verkligen hålla med om. När våra gick lösa fick den ena en badmintonboll i huvuet (vi spelade badminton) som ramlade ner framför henne så hon åt helt enkelt upp den och vägrade att spotta ut den.

Hästar är våra bästa vänner

Carina-J
2016-08-12 17:00
#5

Vet inte om jag törs berätta vad våra hästar sätter i sig i augusti varje år- aldrig annars. Och det är inte bara våra haflinger. Även min gamla connemara som trots allt blev 30 år, åt dessa varje år i augusti. Inga mängder äts, men ett blad då och då. Och det är inte pga matbrist. Jo, de äter liljekonvaljerblad. Första gången jag såg det för många år sedan, var jag helt säker på att hästen skulle falla ned och dö. Nu har jag förlikat mig med att det inte är dödligt, och att jag får lov att lita på att de vet när de kan äta dem utan att ta skada.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
2016-08-12 17:12
#6

Så här står det i Wikipedia:

"Liljekonvaljen är extremt giftig; som med andra giftiga växter så är en del av detta deras naturliga försvar mot djur.

Alla delar av växten är giftiga (stam, blad, blommor och bär)."

---- men det går ju inte att försvara sig mot ätande haflinger -----

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
2016-08-12 17:15
#7

# 5

Bären är giftigast - men de har ju ramlat av i augusti - kanske fattar haflinger att de inte skall tugga i sig bären i alla fall.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
2016-08-12 17:26
#8

Ja, man kan ju undra varför de tvunget måste äta av dem överhuvudtaget. Bladen borde ju inte ens vara goda? Kanske är det så, att de måste äta ganska stora mängder innan förgiftningssymptom uppstår? En häst väger ju betydligt mer än ett barn t ex.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
2016-08-12 20:36
#9

Googlade lite och hittade denna text: "Så här står det på Giftinformationscentralens växtlista om liljekonvalj: "Växten är giftig. Speciellt blommor och blad innehåller ämnen som är irriterande och som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga. Förtäring av blomvattnet är ofarligt. Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärtrytmrubbningar." Detta gäller människor. Hur djur påverkas kan ju vara annorlunda. Jag har i varje fall aldrig noterat att de blivit det minsta dåliga.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
2016-08-12 20:40
#10

Visst är det så att liljekonvalj används i hjärtmedicin?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
2016-08-12 20:43
#11

Och så hittade jag fler hästar som äter liljekonvaljblad när jag googlade. De verkar inte heller ha tagit skada.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Medicus
2016-08-18 13:26
#12

Men jord - sand kan ju vara ordentligt farligt när de ger tarmstopp. Veterinären kan få stå och krafsa ut stora mängder sand ur ändtarmen på hästar som drar i sig sand med gräset eller sand med minimalt gräs som i en rasthage.

Carina-J
2016-08-18 15:06
#13

Sandjord har vi tack och lov inte här. Bara vanlig matjord. Sandkolik kan inte vara kul.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Annons:
Carina-J
2016-08-18 21:05
#14

Och jag har slutat ge hästarna betfor också, av den anledningen att jag såg med egna ögon att den innehöll sand.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Upp till toppen
Annons: