Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 1512 ggr
loize
2013-07-01 20:54
0

exem?

Min haflinger började tappa man och klia sig runt svansen manken och ansiktet dom sista månaderna av dräktigheten, Tänkte att det var av dräktigheten? min veterinär sa att ja skulle smörja in med aloe vera.

när fölungen väll kom så slutade hon klia sig så hiskligt i svansen, och ansiktet. men fortfarande på manken.

nu hade jag varit borta över helgen när ja kom hem så hade hon kliat av man och fåt typ som sommarexem mit på mankamen. kliar ja henne på manken så ktåmar hon sig så för det är skönt men syns inget på manken och manen är tjock och fin där.

Tror ni hon håller på och utveckla sommarexem?

hon har gåt på lösdrift i 3 år men nu står hon inne på näterna med fölet kan det ha något med det att göra?

Carina-J
2013-07-02 06:50
0

Det är förstås svårt för mig att säga om det är exem. Själv håller jag det däremot inte för otroligt att exem kan blossa upp i samband med stress och annan ansträngning för kroppen, t ex dräktighet.  

Har själv en exemhäst, och nästan genomgående för oss med exemhästar är att vi från början har svårt att acceptera det och hittar på alla möjliga anledningar för att det inte ska vara exem.GladNär det sedan återkommer år efter år börjar man acceptera faktum.Storgråter

Tycker också att det finns många varianter av just exem. Min får ingen ”elefanthud” t ex, men behöver mycket ”fuktbehandling” i man och svans för att må bra. Han reagerar inte under knottperioder, trots att det numera påstås att det är den utlösande faktorn, utan han kliar sig mest mitt på dagen soliga, varma dagar. 

Just mitt på mankammen, som på din häst, är det ställe som är mest utsatt på honom.  

I år har jag prövat att ge nypon (innehåller mycket antioxidanter bl a) för första gången, och peppar, peppar, så här bra har han faktiskt aldrig varit innan! Men luttrad som jag är, så ropar jag inte hej än. Bakslag kan komma…

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Nottingham
2013-07-02 09:32
0

Några av mina kan få tendenser om de får foder med för mycket äggvita, framför allt ensilage. Går jag över på hö försvinner det direkt.