Kris i SHF?
Läser i Ridsport, som kom ut för oss prenumeranter idag, att SHF (svenska haflingerföreningen) tvingats ställa in sin riksutställning pga för få anmälningar. Det står också i Ridsport att SHF i dagsläget endast har c:a 20 medlemmar och betalar en medlemsavgift till SH på 2650 kr per år, och en medlemsavgift till internationella haflingerförbundet på 250 euro per år. Dessa pengar får man förstås inte in via medlemsavgifterna. Det tär alltså på det egna kapitalet, och det går bara tills alla reserver är slut.
Med tanke på att själva styrelsen består av ett 10-tal personer, så kan man lätt räkna ut att SHF idag nästan bara består av styrelsemedlemmar.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Är det dåligt med haflingerhästar i sverige, eller är folk bara inte intresserade av att vara medlemmar?

Mvh Stephanie 

Det var över 200 medlemmar för några år sedan, men efter skandalen med felregistrerade hästar (icke haflinger som fick haflingerpass) - fel som ännu inte är åtgärdade - plus en massa andra konstigheter så tror jag folk har tröttnat. 😕
Låter ju som om det finns en del saker dom kan göra för att komma på fötter då…

Mvh Stephanie 

Det var nästan 400 medlemmar i SHF 2006. Jag har varit medlem nästan alla år sedan föreningen startade 1987, men ser idag ingen anledning att vara medlem. Man får ju inte ens en tidning längre. Fast det är bara ett skäl, finns många fler, tyvärr.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#3 Ja, det finns en hel de kan göra för att komma på fötter. Men det är kanske lättare att skylla på att det är medlemmarna som sviker, än att de visat sittande styrelse sitt missnöje?
De nämner i artikeln att en del andra djurföreningar har medlemskap som krav för att få registrera och visa sina djur. Och att det kunde vara en väg för att öka medlemsantalet hos små hästföreningar.
Enligt Jordbruksverket får en avelsförening för hästar inte kräva medlemskap i föreningen för att hästarna skall registreras, stambokföras osv. Detta skulle strida mot Förvaltningslagen och innebära diskriminering av hästägare.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Dessutom är det ju inte längre Svenska Haflingerföreningen som registrerar och stambokför haflinger utan SH.
haflingerforum.nu
# 0
SHF betalar ännu mer än de avgifter du nämner. Varje år skall SHF betala 400 Euro till den nya Världshaflingerföreningen. De 250 Euro du nämner betalas till den europeiska föreningen.
Dessutom - detta har jag skrivit om i tråden Mot en ny … 2 - får SHF inte vara medlem i dessa två internationella föreningar eftersom SHF inte är en avelsorganisation, men SHF låter SH vara medlem och betalar de 650 Eurosarna. Sen låter SH SHF representera haflingerrasen på dessa föreningars möten.
Käckt ordnat, eller hur?
Och som sagt de 20 medlemmarna har inte beslutat om dessa utgifter, inte ens blivit informerade.
haflingerforum.nu

#5 Ja, eller ett bra sätt att få färre registrerade och visade haflinger …
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#8 Ja, det var inte lite pengar det rör sig om! 😮
Undrar just vad revisorn säger om utgifter kontra intäkter? Det kan väl knappast få fortgå?
När reserverna är slut, vad händer då?
Vad tyckte de (få) medlemmar som är kvar om förra årets bokslut, någon som vet?
Man kan säkert ge 17 i att ge sittande styrelse ansvarsfrihet i sådana här fall…
#4 Med tanke på vad som skrivits här i tråden, så förstår jag att de inte har råd att ge ut någon tidning. 😮
Att ge ut Haflingerbladet kostar inte föreningen en enda krona.
Sedan 2012 är Haflingerbladet ju en webbtidning som skall komma ut några gånger per år (står det på hemsidan). Tidigare - men det är borttaget nu såg jag - stod det också att första numret varje år kommer ut i mars/april och där presenteras alla godkända haflingerhingstar.
Det senaste Haflingerbladet (webbtidning) kom ut i december 2012 och innehöll i stort sett bara en mängd snö- och vinterbilder av haflinger, inskickade av medlemmar. Så någon hingstpresentation har inte givits till stoägarna eller medlemmarna.
Det kostar inte heller en enda krona att uppdatera hemsidan. Inte ens där är listan över godkända hingstar rätt och riktig Som bekant godkändes en ny haflingerhingst i våras, han är stambokförd med nummer 37. Finns ej med på listan på SHF:s hemsida - och ägaren tillhör styrelsen! En annan hingst har dött i vår - han är inte borttagen från listan, även denna hingst ägdes av en styrelsemedlem.
Nej, inte är det av brist på pengar som SHF förtvinar, det ärav brist på kompetens och engagemang hos styrelsen.
haflingerforum.nu
# 10
Du undrar vad revisorn säger.
Jag undrar vem som är revisor. Det har i åratal inte framgått varken av tidningen eller hemsidan vem som är revisor. Jag har tom frågat styrelsemedlemmar om detta och fått fel svar, när jag sen kollat med årsmötesprokoll. Det är det enda stället där det står vilka som är revisorer. Det senaste årsmötesprotokollet jag sett är förresten från 2012.
haflingerforum.nu
Jag var kritisk mot många av de styrelser som fungerade från 1987 till 1998, huvudsakligen för att de försökte göra haflingern till ett kallblod - men det fanns flera som faktiskt kunde hästar. Själv blev jag som "Tyrolare" utstött och motarbetad.
Min kritik av de senaste årens styrelser och deras verksamhet vill jag inte gå närmare in på.
En hästavelsförening måste för att ha legitimitet ha medlemmar som stöder verksamheten, en avelskunnig styrelse medlemmar som kan via och informera om rasen, kunna det administrativa jobbet med Plan- och Riktlinjer som är grunden för avelsverksamheten, ha en registrator som kan registrera stambokföra korrekt (detta har SH fått ta över för att styrelsen inte kan) och SH tyvärr kan ännu mindre, om möjligt, kunna anordna avelsvärdering i samarbete med ursprungslandet (premiering, Körung, kåring) etc.
Tävlingar inom rasen är möjliga att ordna i de stora hafingerländerna och på europanivå, men knappast på Sverigenivå (lycka till Flingkuppen som i varje fall verkar korrekt arrangerad). Meningsfyllda nationella och nordiska tävlingar bör i varje fall gå på rimlig svårighetsgrad.
Tyvärr är det alltför få svenska hafingerekipagen som tävlar på hög nivå mot andra raser. Framgångar på regional och nationell nivå är bästa reklam bland ägare av andra hästraser.
Kamratträffar i all ära, men det befordrar inte aveln och värvar knappast avelsintresserade medlemmar.
Sist, SHF:s ekonomi måste vara körd i botten med så få medlemmar. Det var den också 1998. 2006 fanns nästan 400 medlemmar, antalet betäckningar 2000 - 2006 pendlade mellan 50 och 60 per år, Föreningen ordade själv sina premieringar och riksutställningar, registrerade korrekt osv., kassan 2006 var över 100 000 kr, men av det var ca. 30 000 kr fonderade och får inte röras.
Många tycks inse förfallet, men … ?