Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 1418 ggr
Carina-J
2013-07-25 14:47
0

Styngflugeägg

Har aldrig haft några problem med styngflugor här förr, men i år har jag hittat ägg på benen på våra två mörkaste hästar. På våra haflinger har jag ännu inte hittat några, behöver i och för sig inte betyda att de inga haft, de kan ju ha mumsat i sig dem redan. Jag har försökt få bort äggen med ryktsten, men inte katten försvinner de. Någon som har ett bättre tips?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

haflingerida
2013-07-25 16:42
0

Hej!

Jag har hört att mörka hästar har det lättare att få ägg och liknande "fall" som du beskriver att dina hästar fått.

Mitt tips är att du Kanske köper flugtäcken, fast om det bara är på benen, så är det nog bara flugspray som biter på det, trots att det är ägg som dina hästar har fått.

Jag har själv en haflinger, och jag vet att haflingers inte brukar få ägg eller andra hundsjukdomar. Så, du det kan vara därför haflingern inte fått det.

MHV haflingerida

haflingerida
2013-07-25 16:42
0

Hej!

Jag har hört att mörka hästar har det lättare att få ägg och liknande "fall" som du beskriver att dina hästar fått.

Mitt tips är att du Kanske köper flugtäcken, fast om det bara är på benen, så är det nog bara flugspray som biter på det, trots att det är ägg som dina hästar har fått.

Jag har själv en haflinger, och jag vet att haflingers inte brukar få ägg eller andra hundsjukdomar. Så, du det kan vara därför haflingern inte fått det.

MHV haflingerida

Carina-J
2013-07-26 10:14
0

Japp, äggen sitter på benen, så flugtäcke lär inte hjälpa. Flugspray ska jag prova med, när jag fått bort alla äggen, så flugorna inte lägger fler. Problemet är bara att äggen som redan finns där, sitter som fastklistrade och är omöjliga att få bort. Rakblad törs jag inte använda…

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~