Premiering- Rättvik 25 /8 2013
Endast ett haflingersto visades på premieringen i Rättvik i år - men vilket sto!
Garbergsuddens Signe 560, född 2009 e. Nachtmann 32, liz. 352/T u. Smilla 507 visades redan förra året, som treåring, och fick då diplom. Hennes ägarinna ville dock göra bruksprov och valde därför att visa henne i år igen. Och det tackar vi för! Det var verkligen ett sant nöje att få se denna vackra och vältränade häst.
Det blev ett godkänt bruksprov och hon visades sedan med den finfina poängraden 99888=42 poäng och tilldelades G1.
9 feminin av utmärkt typ
9 uttrycksfullt huvud, välformad hals, gott djup, långt välmusklat kors.
8 välbenad från sidan, korrekt.
8 vägvinnande med god steglängd
8 lätt, vägvinnande
Domaren tyckte att det var illa att hon inte var betäckt, så nu blir det något för den stolta ägarinnan att fundera på tills nästa år.
Domare för dagen var Anders Thunell ifrån Uppsala, då ordinarie domare fått ryggskott och inte kunde komma.

Bruksprov

Visning i skritt

Uppställning framför oss fotografer
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Jag har kompletterat artikeln lite. Hade stora problem med vårt mobila internet igår, och fick lov att fatta mig kort.
Hm, redan när jag läste det första inlägget här igår såg jag att domaren var ute och cyklade.
Och idag när jag såg att det inte var den angivna domaren Ronny Johnsson som dömde utan Anders Thorell, undrade jag vem det var.
Slog upp honom i SH:s domarlista och se - han är inte behörig att döma haflinger. Så här presenteras han:
Thorell Anders, Mångsbo Börje,755 92 Uppsala 018-369186
Ardenner Fjordhäst Nordsvensk Shire Gotl. Russ
Hm. Allting är som vanligt …. med andra ord.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Det jag reagerade på igår var att stoet hade tilldelats GI. Det får inte domaren ge en haflinger direkt på premieringsplatsen.
Gi är en avelsvärdeklass och det får domaren bara tilldela hästar av raser med egen avelsorganisation som ardenner, nordsvensk, fjord, russ osv MEN INTE HAFLINGER som har SH som avelsorganisation. En haflinger tilldelas en kvalitetsklass, dvs i det här fallet klass I.
När ett haflingersto, 3 år eller äldre, visats på sommarpremiering och fått en bedömning där, får ägaren ansöka hos SH om avelsvärdering och stambokföring, som då tilldelas hästen.
Detta är nya rutiner för haflinger jämfört med för några år sedan då SHF skötte det här själv. I gamla protokoll från sommarpremieringar kan vi se att domaren tilldelade hästen G, GII eller GI, men så får hen alltså inte längre göra längre för just vår ras.
Det här går att läsa om på SH:s hemsida.
haflingerforum.nu
#2 DISPENS BrittaD, det finns något som heter dispens. ;-) Han fick döma shettisarna också via dispens.
#3 Kan vara så att jag har fel om G1. det var sambon som skrev medan jag fotograferade, och han hade skrivit G1 i katalogen efter poängen. Själv hör jag ingenting medan jag fotograferar, har ingen simultanförmåga alls. Jag ska höra med honom när han kommer hem för säkerhets skull.
Hm, hon fick ju en gul rosett, får de det när de får klass 1 också? Vet i varje fall att man får en gul rosett vid tilldelning av G1.
Jag ser att hon fått gul rosett och det betyder GI, klass I är blå.
haflingerforum.nu
Att bli behörig domare för en ras kräver olika ganska omfattande test å sånt. Väldigt lättvindligt verkar detta dispensgivande vara - inte ens se till att domaren kan läsa innantill i storeglementet innan han får dispens.
Men dispens har ju blivir mer regel än undandtag när det gäller haflinger. 🥵
haflingerforum.nu
De hade nog inget val än att ge dispens i det här läget. Det är nog svårt att få tag i en ledig domare med kort varsel, som har behörighet för alla raser som ska visas. Att avblåsa en premiering är ju heller inget alternativ…

Känns ju inte som det blir en rättvis bedömning när domaren inte känner till rasen. SH borde ha reserver att ta in vid sådana här tillfällen.
Får jag fråga er vad ni tycker värdet är med en premiering när det nu verkar gå till på de mest underliga sätt på nästan alla platser det premieras på?
# 11
Bra fråga! 🤔
haflingerforum.nu
# 9
Det ingår ju i uppdraget som SH har som avelsorganisation att ordna en korrekt sommarpremiering. Då ingår att ha en domarreserv. Jag sitter själv med i en Länskommitté - vi förbereder och håller delvis i sommarpremieringarna i det länet (inte Dalarna) och man måste ju alltid ha en plan B. Och så här i slutet av säsongen är ju domarna inte särskilt upptagna.
Men med min något paranoida och negativa syn på SH är jag övertygad om att valet föll på den domare som kostade minst, dvs hade kortast resväg till premieringsplatsen. Jag är helt säker på att det fanns villiga kompetenta domare att tillgå. 😡
haflingerforum.nu

# 11 Värdet med en premiering för mig ligger i att få min häst (oftast en egen uppfödning) bedömd av en kompetent domare. Det blir lite av ett "kvitto" på om man tänkt rätt i sin avel, och att man inte är totalt hemmablind.
Vi har åkt så långt som 40 mil, ENKEL resa (!) för att få en haflingervan domares bedömning. Det var för många år sedan, nu finns det ju betydligt fler domare i Sverige som har erfarenhet av att döma haflinger, som tur är.
Nu tror jag inte att hästägaren i det här fallet har en tanke på att överklaga, det skulle då inte jag göra om jag fått en så positiv bedömning av min häst (dessutom kan man inte överklaga själva bedömningen, bara om det begåtts formella fel, men det vore ju helt klart möjligt i det här fallet), men jag kan ju tänka mig hur arga de blivit om bedömningen varit negativ och domaren byttes i sista sekunden till någon som inte är godkänd för rasen.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Nu bedömdes ju inte Signe för diplom, det gjordes förra året med poängraden 99887=41poäng. Det som skiljer poängmässigt sedan förra året är bedömningen på hennes trav. Traven borde väl bedömas lika för alla raser? Däremot tyckte jag synd om de tre shetlandsstona som skulle visas som treåringar och kanske uppnå diplompoäng. Deras poängrader blev, 37, 38, 39 och ingen av dem fick alltså diplom. Vem vet, med en domare kunnig på rasen kanske det sett annorlunda ut?
Med "bara" fyra hästar att poängbedöma utan rätt kompetens, varav ett sto blivit bedömd tidigare, så tyckte väl SH att det kunde få gå… Jag vet i varje fall att jag blivit olycklig om jag visat en treåring och troligen på detta sätt missat en rättvis bedömning. Sedan har det inte spelat någon roll om hästen fått diplom eller inte. Att veta att man kanske fått diplom på "falska" grunder är ju inte heller så kul.
Även om vi i den här diskussionen utgick från bedömningen av en viss häst/haflinger, så är det ju inte det saken gäller i grund och botten - åtminstone inte för mig. Det handlar om hur SH kan få status av avelsorganisation för diverse små raser med motiveringen att de har en tillräckligt stor organisation, kansli och personal, medan andra föreningar och organisationer inte får bli det p g a sin litenhet och därmed sårbarhet. Jag menar att hur stor organisationen än är, är den sårbar, om den personal som finns inte klarar av sina uppgifter. Som detta och som att registrera rätt.
Detta är ett problem för haflinger, men också för många andra raser. Lyssna på dem som håller på med lipizzaner, eller welsh till exempel.
haflingerforum.nu
Jag ser nu att även ett ett-årigt irish cob-sto visades, plus ett dartmoorsto som fick diplom. Tror inte han hade behörighet att bedöma dem heller…

#11 Hur menar du nu? Jag upplever inte att det går underligt till på alla platser. Jag har alltid varit nöjd när jag visat häst på premiering. Däremot kan man ju tycka att det är lite orättvist att det inte pratas så mycket om stammar hos haflingern som det gör för bla nordsvensk och andra vanligare raser på premieringar. Även om det finns flera duktiga domare inom rasen så skulle det inte skada om dom var lite mer insatta.
Det du nämner, Poison-heart, att inte ens de duktiga domarna nuförtiden är så insatta i haflingerstammar är ett stort problem, eftersom domaren vid premiering (till skillnad från utställning) skall ta hänsyn till härstamningen vid avelsvärderingen.
Jag ser också hur domarna sakta men säkert har förlorat den kunskap de haft. Flera (åtminstone fem) av de svenska domarna har varit medbjudna av SHF och tidigare av VHV och ÖHV till stora evenemang i Ebbs och samtidigt besökt Pony-Park (tre av dem). Men detta är nu 8-10-12 år sedan och sådana kunskaper måste ju hållas vid liv. Tidigare - på "vår" tid - höll vi igång dessa kunskaper genom att svenska domare ALLTID dömde tillsammans med internationella WHV-domare vid samtliga riksutställningar och vid de premieringar vi ordnade både för hingstar och ston. Då kunde de mycket mer, även om stammar.
Jo, SHF har bjudit en svensk domare med till en hingstpremiering i Italien och haft två italienska domare med på två av sina utställningar under en sammanlagd tid på åtta år. Då försvinner raskunskapen sakta men säkert.
Det här kan delvis vara ett svar till Nottingham (# 11) dvs jag ser inte så mycket skäl till att bedöma sin haflinger på en svensk sommarpremiering.
haflingerforum.nu
Alla ovan!
Intressant diskussion. Varför premiera, varför låta icke erfarna domare döma din haflinger?
Problemet är ju att SHF och SH inte fungerar. SH får vara avelsorganisation för haflinger för att de har 5 anställda, medan haflingerkunskapen skall komma från rasföreningen. Men vad ägnar sig styrelsen för SHF åt. Man sprider i varje fall inte kunskap till SH eller information till medlemmarna. Jag har inte betalat min medlemsavgift i år. Därför att jag inte har någon medlemsnytta: Ingen information om vad som sker i Sverige och omvärlden, ingen tidning, det/ den får jag istället från haflingerformum.nu.
Ingen mer än kanske styrelsen för SHF (och de som läser haflingerforum.nu) vet väl att SHF på nytt gått med i EHF, den europeiska haflingerföreningen eller den nya Världshaflingerföreningen, HASVF(„Haflinger Welt-Zucht- und Sportvereinigung“ (HWZSV)
på svenska "HAFLINGER AVELS- & SPORTVÄRLDSFÖRBUNDET" förkortat HASVF)? Och att SHFs ordförande (tror jag?) blivit revisorssuppleant i EHF? Och att SHF inte får vara medlem, så då blir SH medlem och delegerar åt SH att vara medlem i HASVF?
Men störst är problemet med domare. Poison Heart, du hade väl samma domare som dömde i Uddetorp tidigare? Han har åkt till Ebbs och även dömt där, han har dömt med Otto Schweisgut i Jönköping 1993 och senast dömde han i Halmstad 2003, då tillsammans med EHFs ordf. Gerhard Rainer (bild). Han har kunnat mycket haflingerhärstamning, men utan kontakt med rasen på nu tio år så är det klart att han inte kan hålla sig uppdaterad på en liten ras på egen hand.
Det har dessutom tidigare varit så att man förordat två domare vid varje avelspremieringstillfälle, dels för att lära upp domare dels för att säkra domare till premieringen.
När SHF anordnat riksutställning så har man anlitat samma domare och i huvudsak styrelsen har visat några hästar. Skall man försäkra sig om både kontinuitet och utbildning samtidigt så fordras nog en internationell domare och en helst två svenska domare. Det hade vi ett tag i början på 2000-talet.
Det är tragiskt, mycket tragiskt som Yngve T brukar säga.
Kan inte styrelsen som ju läser den här sidan, utan att ge sig in i diskussionen, informera här eller på hemsidan?
Jag är säkert inte den ende som vill veta vad som pågår och kunna visa för erfaren domare!
Ja som alla ser hör det här hemma under Sommarpremieringar.