Blå Basen
Så hoppas jag förstås att alla inser vikten av att allt är rätt infört i denna databas, Blå Basen.
Enligt SH själva så ”fungerar Blå Basen som en värdefull informationskälla för den enskilda privatpersonen så väl som forskaren som söker specifik information. Databasen utgör även ett värdefullt verktyg vid handel med hästar.”
Enligt samma källa, SH, så har Blå Basen vidareutvecklats till en databas som uppfyller de krav EU ställer från 2009-07-01. Det har också utvecklats en funktion som möjliggör att passen för SH:s medlemsföreningars hästar kan skrivas ut från detta system.
Blå Basen är utvecklad av SH med finansiella medel från Hästnäringens Nationella Stiftelse och av Jordbruksverkets satsning på Livskraftigt hästföretagande
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
”Skit” in i denna databas, blir alltså ”skit” rakt ut i passen!
Fast de som inte avlar behöver ju inte bry sig i det förstås…😇
# 2
Jo, en häst som tävlar framgångsrikt och har fel stam Blå Basen, meriterar ju fel föräldrar.
Och den som ser en framgångsrik häst och vill skaffa sig en släkting till denna blir ju också vilseledd.
Till exempel.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Jag var lite ironisk i mitt inlägg, 😉för det här berör ju alla. På ett eller annat sätt…
Jag såg förresten nyss en känd procenthaflingerhingst (0,78 % ox) i Blå Basen (Smudo) som SH lagt in utan att några som helst spår av bakomliggande arab eller edelbluthaflinger framgick.
Kanske inte EU bryr sig om att en haflinger har 0,78 % ox men många haflingerägare gör ju det - även om de inte avlar.
haflingerforum.nu
# 4
SH kanske också är lite ironiskt i det du citerade i # 0. 😇
haflingerforum.nu
Ja, man kan ju börja fundera…🤐