Tyrolerhaflinger
Fortsätter debatten om tyrolerhaflinger i denna tråd. Denna "ras" som endast finns i Sverige, och som blivit "uppfunnen" av en liten ideell förening med ett stort intresse för haflinger med anknytning till HPT. Roade mig med att titta på Lalitas stamtavla i Blå Basen, och upptäcker då att Lalita står uppsatt både som haflinger och tyrolerhaflinger där. Märkligt! Hon är alltså inte registrerad i STH.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Upptäcker också att den danske, numera avlidne, haflingerhingsten Strato är tyrolerhaflinger. Han hann alltså bli registrerad i STH innan han avled? Skumt!
Hittar fler och fler haflinger i Blå Basen som står som tyrolerhaflinger, fastän de absolut inte kan vara det. Nachtmann är förvisso tyrolerhaflinger, då han är registrerad i STH, men att hans mamma Astra och mormor Annette skulle vara det, det kan aldrig stämma. Hur har det kunnat bli så här?
Mer tyrolerhaflinger än Astra och Anette kan väl ingen haflinger bli då de bott på fohlenhof hela sina liv.
Ha, ha, ja där har du ju en poäng! Fast man måste nog ändå vara registrerad i det svenska STH för att få en sådan "status". Astra och Annette är "bara" haflinger, men det är ju inte illa det heller…
# 3,
Joådå, alla haflinger som bor i Sydtyrolen (Italien) är lika mycket tyrolerhaflinger ….
… fast nog har alla dessa utländska tyrolerhaflinger pass med rasbeteckningen haflinger?
🤔
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Det konstaterades ju i en annan tråd att "rasbeteckningen" tyrolerhaflinger bara finns i Sverige. Raskod 47. Det är dessa haflinger, som är registrerade som tyrolerhaflinger, jag diskuterat här, kanske framgick dåligt av ingressen. Det är därför jag blir så förvånad att hitta haflinger som enligt Blå Basen är registrerade som tyrolerhaflinger, fast jag är helt säker att det står haflinger i deras pass. Min Lalita är ju ingen tyrolerhaflinger, fick jag lära mig, men att hon kan bli om jag registrerar i STH. Då känns det allt riktigt märkligt att hon ändå är registrerad som det - I Blå Basen. Hon är inte registrerad i STH.
Lalita är inte REGISTRERAD som tyrolerhaflinger i Blå Basen, då skulle hon också haft ett registreringsnummer 47-87-xyzn.
Jämför Nachtmann som är
haflinger med reg.nr. 32-04-1231
OCH
tyrolerhaflinger med reg.nr 47-04-0002
haflingerforum.nu
Nä, men lika förbaskat står hon som tyrolerhaflinger när det gäller rastillhörighet. Och enligt det vi diskuterat i annan tråd kan de inte tillhöra "rasen" tyrolerhaflinger om de inte är registrerade i STH. Så hur ska vi ha det då??? Det är ju därför jag finner det hela så märkligt.
Du kan ju fråga SH ☝️
haflingerforum.nu
Ha, ha, ja det skulle jag ju kunna göra, om jag visste att det var någon idé… Tur att det finns högre instanser. ;-)