Raskoder
Du kan se raskoden i dina hästars pass. Det är de två första siffrorna i registreringsnumret. Börjar de på 32- så är den registrerad som vanlig haflinger och börjar registreringsnumret med 47- så är den registrerad som tyrolerhaflinger. En tyrolerhaflinger kan dock registreras som både tyrolerhaflinger och som vanlig haflinger, men en vanlig haflinger kan bara registreras som haflinger. Det är krångligt värre det här. ;-)
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Jag är inte säker på att de här raskoderna står i båda/alla dina haflingers pass. Det är bara haflinger som är registrerade i Sverige som har dessa koder, och jag har för mig att du har utländska pass till dina haflinger - åtminstone till den senaste. Din äldsta/första haflinger är säkert en 32:a däremot.
Om du vill veta mer skall du kontakta SH, Svenska Hästavelsförbundet, kanske helst per telefon, så du kan ställa motfrågor.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
# 1
En del "vanliga" haflinger kan även registreras som "tyrolerhaflinger" såvida de uppfyller STH:s/HPT:s härstamningskrav. T. ex. din Lalita!
haflingerforum.nu
#3 Ja, fast Lalita är ju ingen "vanlig" haflinger egentligen, utan en tyrolerhaflinger som är registrerad som "vanlig" haflinger. På den tiden när hon blev svenskregistrerad så fanns inga andra alternativ än raskod 32. Skulle tro att de flesta äldre tyrolerhaflingerna nog är kvar i 32-systemet.
Hennes son Sturmwind är också tyrolerhaflinger, men registrerad som 32:a.

Fast brukar inte en tyrolerhaflinger vara kårad för att få lov att kallas så, egentligen? Tyrolerstammad är ju en annan femma. Skulle tro att hälften av alla 32or är tyrolerstammade. Det är mina tre med ;)
Lalita har varit med på tre världsutställningar, om det nu räcker som "kåring", Sturmwind däremot är väl bara tyrolerstammad i så fall. Valacker måste alltså även de "kåras" innan de kan registreras som tyrolerhaflinger? Ja, det är riktigt knepigt det här.
Lalita är alltså stamboksförd i Österrike och heter där 14180/T Lalita. När hon blev svenskregistrerad försvann denna "sifferkombination".

#6 Lalita har ett nummer 14180/T enligt Blå Basen. Kolla i hennes papper, jag tror att hon "kårades" när hon var tillbaka i Nordtyrolen för att betäckas i samband med hennes första deltagande i en världsutställning. 🏆
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Oj, vi skrev visst om varandra här. Ja Lalita är stamboksförd i Österrike som treåring. Hon visades på världsutställningen då, så jag antar att det räknades som en kåring. I passet finns inte hennes tyrolska nummer, det har ersatts av det svenska. Kul att det tyrolska finns med i Blå basen!

Det fanns med i dataprogrammet som SH övertog från SHF. Och Lalitas tyrolska nummer står i hennes (makulerade) tyrolska stamtavla, kolla, jag är nästan 100 % säker på det. 🙂
Och så är det ju så att "rasen" tyrolerhaflinger bara finns i Sverige och det sedan några år tillbaka. Det är en "svensk" ras som godkändes av Jordbruksverket eftersom dessa haflinger hade en annan moderstambok än de vanliga haflingerna. Alla haflinger i Nordtyrolen som registreras där och får sina pass därifrån, har benämningen haflinger i sina pass.
Alla föl som köps på stofölsauktionen t ex har "haflinger"pass. 😃
haflingerforum.nu
# 5 - och delvis # 6
Nej, en haflinger måste inte vara "kårad" för att få kallas tyrolerhaflinger.
Däremot måste haflingern registreras i Sverige av STH med raskod 47 för att få kallas tyrolerhaflinger. Och det kan ju även ett föl bli. 🙂
Sen är det ju en del som har pass utfärdade av HPT som kallar sin haflinger tyrolerhaflinger. Men be dem titta i passet. Där står haflinger och inget annat.
Tyrolerstammade är nog många fler än hälften av 32-orna, fast det syns inte alltid i Blå Basen eller i passen om någon av haflingerns förfäder passerat Tyskland, Holland eller Luxemburg t. ex. Där gör man ju ofta om de nordtyrolska haflingernas ursprungliga nummer till tyska. Titta t ex i Nardus stamtavla så ser du vad jag menar!
haflingerforum.nu
# 9
Nej att visas på världsutställning är inte detsamma som att "kåras"/premierias.
Världsutställningar är m a o inte avelsvärderingsgrundande som våra utställningar ibland kan vara. Men även denna möjlighet är av ganska sent datum. För så där 10 år sen höll SH stenhårt på att bara deras premieringar var = avelsvärderingar. Utställningar var "bara" utställningar.
haflingerforum.nu
Okey, då är Lalita ingen tyrolerhaflinger, eftersom hon inte är registrerad i STH, hon är "bara" stamboksförd och registrerad i HPT, STHs moderorganisation. Då ger jag inte mycket för den i Sverige helt egna påhittade titeln "tyrolerhaflinger".
Carina-J, du har väl läst den sedelärande sagan Kejsarens nya kläder?
haflingerforum.nu
Ha, ha, ja jag har faktiskt undrat själv, varför man aldrig hör talas om tyrolerhaflinger - mer än här i Sverige då. Det är alltså för att tyrolerhaflinger inte existerar - mer än här i Sverige. Och det gick SJV och HPT med på, bara så där?
Hur skiljer de två haflingerföreningarna i Österrike på sina haflinger, då? För jag förmodar att rasen heter haflinger i bägge? ;-)
Ja nu är vi många som blev en illusion fattigare i varje fall. Snacka om att man är lättlurad…
De är båda haflingers så vad ska de skilja på? Egna nummerserier är väl det som skiljer dom åt. Allt som är under 1,56% benämns haflinger.

#17 Man ser på passet och på hästens "livsnummer" varifrån den kommer, fast det gäller ju såklart inte bara haflinger i olika delar av Österrike, utan även olika raser och hästar inom samma ras som kommer från olika länder eller delstater i samma land. :) En del länder/delstater har ju brännmärkningar som också kan hjälpa en att se varifrån hästen kommer.
Förlåt att vi kapat din tråd lite, KaisaJack. Vi fortsätter diskussionen om tyrolerhaflingern i en annan tråd nu. Hoppas du fått någorlunda svar på dina frågor. Som du själv ser, så är detta med raskoden och raskodstillhörighet inte helt lätt.
Oj, tack för alla svar! Ingen fara, prata på ni 😉 Som BrittaD sa så är min första Haflinger en 32:a, men min hingst kommer från Danmark och har danskt pass (än så länge) så det är lite svårt att veta där vad han räknas som. Men hans stam kan ni se här: http://www.haststam.se/horse/view/166153
(Ingen bild som gör honom rättvisa då han inte ens är ett år där…😉)
Vad jag kan se så har han mycket Liz i sig och är inte det tyrolerhästar, eller är jag helt fel ute? Hans pappa Wictor Wicans registreringsnummer börjar på 20, och det gör Wincents också. Någon som vet om Danmark har något liknande som vi har här i Sverige gällande tyroler och inte?
Jag tror bestämt att han räknas som haflinger, och det är väl det enda som räknas? 😉😃
Skämt åsido, fick du inga uppgifter på honom där du köpte honom? Skulle råda dig att fråga uppfödaren/säljaren om du vill ha reda på lite om stammen. Det är ju hen som kan svara bäst.
Här har du länkar till de (2) avelsföreningar som finns i Danmark, så kan du själv titta vad de står för.
Tack så mycket! 😃 Han hann att stå hos tre olika ägare på ett halvår varav ett försäljningsstall, och när han såldes till den person jag köpte honom av så var det inte så noga med uppgifter om honom och så, inte ens en veterinärbesiktning… Försvann nog lite i mängden där, så jag vet inte så mycket om honom…
Tackar stort för alla svar! Ni är bäst 😃
Bifogar en bild på min snygging också 😉
Stackars kille, det måste ha varit tufft att byta ägare så ofta i den åldern. Det lilla jag hittar om hans pappa, (googlat) är att han godkändes till avel på ett år på Jylland 2009, som tvååring. Han blev tydligen inte godkänd sedan som treåring och fick därför lov att tas ur avel. Här kan du läsa lite mer om hans pappa. Han hann få fem avkommor medan han verkade i avel, står det här, men din gosse nämns inte bland dessa fem. Kan det vara så att han är född "utom äktenskapet"? Att hans pappa inte var godkänd när han blev till? http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/331777/
Modern är tydligen ett "kårat" avelssto importerat till Danmark från Ebbs, Österrike. Här kan du läsa lite om din lillkille. http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/304635
Men åh tack så jättemycket!
Hm… kollade upp det där med att han inte stod med som avkomma, och upptäckte att de namnen dom skrivit är namnet på de ston han betäckt 😉 blev lite nervös där ett tag!
Ha,ha, ja det tänkte inte jag på, registrerade lite snabbt bara att han verkade ha fått bara stoföl efter sig. Är det månne betäckningsdatumet som står efter stonas namn då? Trodde det var födelsedatumet på fölen. Att mödrarnas namn skulle stå under avkommor hade jag kanske inte förväntat mig. ;-)
Nej det var lite ovanligt! Dom kanske gör så i Danmark?
Jag tror jag löst mysteriet. Det är mödrarna som står där, men datumen är deras föls födelsedatum. Wincent har ju en storebror och det är nog dennes födelsedatum som står vid moderns namn. Pappan fick ju bara ett års avelsgodkännande, år 2009, vilket borde betyda att fölen efter honom som godkänd hingst, föddes 2010.
Men, Wincent är född 2011-04-20 🤔
Då måste det vara betäckningsdatumet ändå som står där. Så knepigt. Men de tänker kanske annorlunda i Danmark. ;-) Eller annars ville de kanske bara markera att han betäckt medan han fortfarande hade tillstånd. Vet tyvärr inte vilket datum premieringen var 2010, där han inte blev godkänd.
Hittade ett datum på hans 2-årskåring. Den var 29/8 2009. Ett år från det borde betyda att han fick betäcka till samma datum året därpå, men tycker det är konstigt också, för 3-årspremieringen borde väl vara på våren, och blev han inte godkänd där, så borde väl inte betäckningstillståndet gälla längre än så? Men han var säkert avelsgodkänd när Wincent avlades. :-)
Mystiken tätnar. Jag har hittat kåringen för (bl a) treårshingstar 2010. Den var 21 augusti, så de har den efter avelssäsongen för alla kategorier tydligen. Men jag ser inte att din killes pappa var med där. Så tydligen fick han bara ett års avelstillstånd när han visades 2009 och sedan prövades han inte igen. De har tydligen ett helt annat upplägg än vad vi har här i Sverige. Men då hade han i varje fall avelstillstånd hela avelssäsongen 2010.
Ska väl kanske tillägga att kåringarna jag skriver om "tillhör" haflingeravelsföreningen Danmark, alltså inte DTH, som har sina kåringar på våren.
Och så hittar jag pappan till din kille bland 4-åringarna på kåringen 2011. Han blev visad en gång till trots allt. (Nr 8) http://www.haflinger.dk/files/1854-kaaring_result_2011.pdf