Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 2243 ggr
nika85
0

En bra familjehäst?

Är haflingern en bra familjehäst? Jag är sugen på att köpa mig en häst igen efter småbarnsåren då jag varit utan. Kravet är att den ska vara en bra körhäst också, då jag även vill tävla körning. Hur stora bör barnen vara för att klara av en haflinger? Vi har ett gotlandsruss idag men det vore roligt om barnen även kunde rida lite på haflingern.

Carina-J
0

Haflingern är ypperlig som familjehäst! Kan varmt rekommenderas. Det finns många som kör sina haflinger både i tävlingskörning och som ren brukshäst. Det är ju ingen liten ponny, även om den oftast har ponnymåttet, utan en stark robust häst. Det gäller att du skaffar en välriden, gärna lite äldre erfaren häst om du tänkt att barnen ska rida själva. Jag har haft nioåringar som ridit hos mig, med sällskap av annan häst, och det har inte varit några problem. Oftast är haflingern så snäll att den anpassar sig efter kunskapsnivån och tar det lugnt med de mindre, men som sagt, undantag finns alltid.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

nika85
0

Jag hade tänkt mig en unghingst/valack som jag kan köra in och rida in själv. Barnen är ganska små än (5 och 8 år) och det dröjer flera år innan de kan rida och hantera min tänkta häst. Men det låter toppen att du tycker att den är en bra familjehäst :-) En mindre d-ponny kanske vore något för oss.

nika85
0

Hm, finns inte så många haflingers till-salu där jag kollat. Har ni några webbsidor att rekommendera där haflingerhästägare håller till? Nån föreningsida, tillsalusida osv? Vilka haflingerstuterier finns i Sverige? Jag söker efter en mindre variant valack eller hingst, typ stor c-ponny eller d-ponny. Är det någon speciell stam man ska kolla efter då? Vilka stammar ger mindre hästar? Vad är skillnaden på tyrolerhaflinger o "vanlig" haflinger?

Carina-J
0

På Svenska Haflingerföreningens hemsida kan du leta häst. En del av dem som saluför haflinger där, är också uppfödare.

http://www.svenskahaflinger.se/empty_21.html

på Svensk Tyroler Haflingeravels hemsida
http://www.haflinger-sth.se/pass-registrering.html  kan du läsa vad som krävs för att de ska registrera in en haflinger. Efter registrering hos dem så kallas den sedan tyrolerhaflinger här i Sverige. "Rasen" som sådan finns alltså ingen annanstans än just i Sverige.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Eldfuxen
0

Mina uppfödningar blir, trots normalstora föräldrar, noga uträknad foderstat o.s.v. ganska små. 🙂 Eldfuxens Wacker (142 cm) och Fira (146 cm) har hittills fått 3 avkommor, alla mindre än båda föräldrarna. De har alla tre blivit stora C-ponnyer. Eldfuxens Flicka, som är äldst, kan möjligen ha krupit över gränsen och blivit en liten D-ponny, men hennes två yngre bröder Eldfuxens Walente och Eldfuxens Werano blev båda ännu mindre. De är båda sålda, men eftersom jag har en trolig spekulant på ett ev. stoföl så kanske jag vågar betäcka om Fira nu då, så kan du få stå först i kön för ett ev. hingstföl född 2015! 😉

Jo, jag har fött upp fler än dessa tre haflinger, som du kan se i annonserna, men detta är mina nuvarande avelshästar. Wacker har jag också fött upp själv. ❤️ Eftersom jag har en liten bebis så har jag tänkt ligga lite lågt med betäckningar och föl ett tag, men å andra sidan känns det så dumt att inte avla på hästar som man vet gett bra avkommor och som passar så bra ihop!

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

nika85
1

Jag såg annonserna på Walente och Werano, och det är just en sådan häst jag söker, men inte just i dag utan längre fram. Jag kan även tänka mig ett sto men helst valack/hingst.