Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterutställningpremiering
Läst 4276 ggr
Poison-heart
0

Sommarpremieringar 2013

Ja då var årets SP igång. Här kanske vi Kan dela med oss av resultat.

Poison-heart
0

Någon som vet om föl får poäng? Eller får de bara en bedömning?

Carina-J
0

År 2009 i Rättvik fick fölen poäng i varje fall. Vet inte hur det är nu, men borde inte ha ändrats.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
1

# 1

Om man betalar avgift för fölet skall hen ha samma typ av bedömning som en äldre häst.

Om fölet bara hänger med sin mamma och det är hon som skall visas blir det i bästa fall en kommentar i hennes protokoll, typ "fint hingstföl vid sidan"

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
1

Om ett hingstföl eller en ettårshingst får mycket höga poäng, och ägaren ser väldigt glad ut - det gör hen ju - brukar också domaren helt rått tillägga: "Och gå nu inte hem och tro att du har en godkänd hingst!"

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Okej tack! För jag hittade ingen information om det på SHs hemsida. Bedöms alltså traven också? Förr(ca 10-12 år sen) bedömde man inte traven på föl och ettåringar vill jag minnas då våran nordsvensk premieriades som åring men fick inte bedömning på trav men allt annat.

I så fall behöver jag nog träna hingstungen här hemma lite mer, trav vid hand innebär mest hopp och skutt för honom 🥵

Carina-J
0

I Rättvik bedömdes de efter samma skala som de vuxna hästarna, dvs femgradig…

BrittaD
0

# 5

Ja, för många år sen - så där 15 år sedan - fick fölen en 3-punktsbedömning, maxresultat alltså 30 poäng, men i slutet av 90-talet nån gång började man ge även fölen en bedömning på 5 punkter.

Som du säger är det ju nästintill omöjligt att visa traven hos en så liten en, men som man sa om en domare, när vi tyckte det borde vara omöjligt att bedöma traven på några små skutt: HAN SER.

För att nu inte tala om fölen på auktionen i Ebbs - men de är ju äldre + longeras. Och har tränats på ett extremt sätt (menar jag).

haflingerforum.nu

Poison-heart
1

#7 Okej tack :) jösses vad spännande det kommer bli!! Igår var en kiropraktor ute hos oss och Nardus fick mycket beröm för att han var så rättställd. Och för att han är så trevlig :) roligt att höra! Nu ska här planeras inför logistiken till premiering -inte bara bara att köra en fölunge…

Shoshone
0

Jo de får hel poängrad, det bästa du kan göra är att träna havanna på att "jogga", alltså trava lugnare tempo så att fölis kan trava efter och inte behöver ta galoppsprång för att hinna med, det är oftast i galoppen det blir lite för mycket bus. Man kan i stort sett fet-glömma att visa fölis ensam vid hand i trav för då kan det gå mer bakåt än framåt. Sen tycker jag inte man ska kräva det heller av en så liten om han inte är extremt "o-mammig" förstås.
Vad spännande det kommer bli! :D Vilket datum är det? Hur gammal är Havanna nu? 5? Vad har hon fått förr av Morgan?

Carina-J
0

Och jag hoppas du rapporterar in resultatet här sedan också, för oss nyfikna! Jag säger som Shoshone, det här blir spännande!

Carina-J
0

Shoshone, fick inte ditt sto ett hingstföl också för några år sedan? Har du honom kvar, och har du visat honom någon gång? Är han fortfarande hingst, eller?

Poison-heart
0

#9 31 juli är det, alltså på onsdag :) Havanna är fem ja. Hon har fått 39 poäng med lite olika rader. Ja ska rapportera på kvällen :)

BrittaD
0

Poison-heart, du måste vara den enda som inte tittar på fotbollsmatchen 😮

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

BrittaD, fotbollsmatch? 😳 här har vi den minst sportintresserade som finns. Jag har fullt upp med att klappa fölis :)

BrittaD
3

Inte sportintresserad? Javisstja, ridning är ju ingen sport som du vet … 😇

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Jo det klart. Syftade på typ fotboll, ishockey. Där har jag nada koll.

Shoshone
0

Patricia, ja samma här, jaga efter en boll känns lagom iq befriat..

Carina-J ja det stämmer :D Jo jag har honom kvar! Jo han är visad som föl med 41 poäng och som 1 åring med 39 sen visade jag honom inte längre med tanke på hans "look" haha ;) Men jag är envis! Vi kommer igen ;) Låter bara tiden ta ut sin rätt.. Han är 4 nu och ja, fortfarande hingst :) och fortfarande överbyggd bak. Folk har sagt åt mej att om han ser ut så som 4 åring så kommer han alltid se ut så men jag ger mej inte ännu! Ska vänta på honom ett tag till :) Hans mamma var otroligt sen hon också :)

Gud så vi håller tummarna på onsdag nu!!

Poison-heart
0

Shoshone, du som vet :) visas mamma och föl upp samtidigt eller är det dom två olika hästar som kommer i tur och ordning? Tänkte eftersom fölis bara går att visa med mamma bredvid. För jag har ju tänkt viss båda själv, men ha en medhjälpare som leder den som inte visas om du förstår ;)

Carina-J
0

Har aldrig sett någon visa föl utan att modern är med. Det brukar gå till precis så som du beskriver att du vill göra. :)

BrittaD
5

# 18

… och kom ihåg: Man kan PRATA med domaren om hur man vill ha det. Morgan lyssnar (om det nu skulle bli några problem)

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Nu vill jag ha rapport från Uddetorp 🙂

Nottingham
0

Lycka till Poison-heart 🙂

Carina-J
2

Såg att på en av årets premieringar (som redan varit) så var ett haflingersto som inte tidigare varit premierad med, med sitt årsföl. Har för mig att  stoet ska vara premierat innan  fölet fötts, om fölet ska komma in i grundstambokens avdelning  I. Eller är det jag som blivit vimsig? Får detta föl ett pass med 9000-nummer nu då, eller?

Carina-J
5

Och sedan visas en haflinger på premiering som det i Blå Basen fattas en femte generation för också.  Kan säkert vara slarvfel/skrivfel av SH vid inlägg i databasen, (det är ju inte så ovanligt 😭), men de borde väl kolla upp alla anmälda och i så fall rätta sig själva här.

Quesa
2

Kortrapport från Uddetorp!

Mina grabbar skötte sig fint. Båda fick blå Klass I-rosetter!

Nispero (Pelle) e. Nevitano 39 p (8-8-7-8-8)

Bisko e. liz  Barolo 38 p (8-8-8-7-7)

Nachtmann-fölet som visades blev nog också klass I, men jag har inte koll på poängen. Man är ju lite upptagen med sitt eget när man har två unghingstar att hålla reda på🙂

Mer om vår dag och bilder kommer dyka upp lite här och var🙂 (bl.a på Lintottar)

Carina-J
0

Ah, är det du Quesa som äger dessa två! Stort grattis till deras fina poängrader! Men visst är det så att din Bisko har en anmoder som heter Annerl och är efter Arlberg och undan Halissa? I Blå basen, Den med alla fel och brister men som folk ändå ska rätta sig efter, så står Annerl undan ett sto som heter Sandra och som har okänd härstamning. Och det tror jag inte ett dugg på…

Poison-heart
0

Grattis till fina poäng!! Vad sa Morgan ang att spara dom som hingstar? :)

BrittaD
5

# 23

Det du beskriver - "… att  stoet ska vara premierat innan  fölet fötts, om fölet ska komma in i grundstambokens avdelning  I" - är ungefär STH:s/HPT:s regel, dvs där skall stoet till och med vara stambokfört redan före betäckningen.

ANACRHAI och SH(SHF) har regeln att stoet skall vara stambokfört när fölet registreras. Dessutom inväntar SH - om det behövs - mammans stambokföring till och med i flera år innan pass utfärdas för fölet, som alltså ibland hinner bli både 1 och 2 år innan det registreras i avd I - och under tiden lever laglöst utan pass.

Det här fölet som du skriver om är ju avlat i annat EU-land och är under registrering hos SH. Ägarna ser till att visa mamman för att kunna stambokföra henne och för att fölet skall få ett "riktigt" haflingerpass. Eftersom fadershingsten är utländsk och inte redan finns i Blå Basen kommer det att ta betydligt mer tid för SH att plocka fram hans härstamning än att stambokföra mamman.

Tro mig!

Jag känner inte ägarna, men "ser" att det är så här det ligger till. SH vill dessutom ha så många hästar som möjligt till sommarpremieringarna för att bättra på sin dåliga ekonomi.

haflingerforum.nu

BrittaD
7

# 24

Det handlar inte om slarvfel, Carina-J. Det är SH:s sedvanliga oförmåga att registrera haflinger. 😭Det finns många fler liknande exempel på ofullständiga härstamningar där SH felregistrerar haflinger.

Det var detta som Jordbruksverket villkorade när de godkände SH som avelsorganisation för haflinger för ett år sedan. Det skall vara färdigrättat nu - enligt villkoret - men rättat är det inte!

Vill du hänga med, när "vi" lämnar in nästa klagomål till Länsstyrelsen, Carina-J?

haflingerforum.nu

Carina-J
10

Ja BrittaD, det vill jag! Är så fruktansvärt trött på SHs hantering av haflingerregistreringarna, och även SHFs oförmåga att förstå allvaret med denna hantering. Dessa två parter ska tydligen ta död på haflingerrasen här i Sverige helt och hållet innan de är nöjda…

Quesa
2

För den som är nyfiken på bilder från Uddetorp och mina grabbar finns det nu några stycken på Lintottar, www.stallrb.blogspot.se

BrittaD
2

# 21 och # 25

Nachtmann-fölet fick 38 poäng och var väldigt duktig att visa upp sig. Han var ganska omammig - född i maj och ovanligt självgående för sin ålder.

Och Poison-heart, det går till precis så som olika personer har beskrivit det. Fölet visas skrittande och travande bakom sin mamma.

Lycka till, i morgon!

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Tack! Alltså man går två vänder då? Första vändan kollar domaren på mamman, och nästa på fölis?

BrittaD
0

Precis så!

haflingerforum.nu

Quesa
0

Glömde tacka för gratulationerna, #26 och #27. Tack!🙂

Lycka till Poison-heart!

BrittaD
0

Grattis Quesa!

I ❤️ them - speciellt Bisko 🌺

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

#34 vad bra! Quesa hur var det för dig, behövde du ta med nummerlappar? Jag ha alltid fått när jag varit med men en sa till mig att man skulle ta med…? Hm.

BrittaD
0

# 37

På SH:s hemsida, i Information till hästägare (som skall visa häst vid sommarpremiering) står:

Nummerlappar

Hästägaren medhar egna nummerlappar som fästs på tränsets båda sidor

men nu är väl inte SH arrangör i Henån utan Skara HS.

Står det inget i katalogen?

Om nu inte Quesa ser din fråga och hinner svara.

haflingerforum.nu

Quesa
0

Jag hade med en hel bunt egna nr.lappar🙂 (Katalogen sa att man skulle stå för det själv.)

Men när jag skrev på hästägarförsäkran i sekretariatet frågade funktionären om jag hade egna och det lät som om det fanns nr.lappar i reserv. Men jag forskade inte vidare i frågan eftersom jag redan hade.

Quesa
0

Tack!🌺

Poison-heart
0

Står inget om nummerlappar i katalogen. Hm. Är väl inte så svårt att göra egna iof.

Poison-heart
6

Här kommer en liten rapport från dagen :) Havanna 39 p. 88887. Jag är nöjd med det, hon förtjänade faktiskt inte bättre på traven för hon var SEG. Tror faktiskt hon tycker det är skittråkigt att åka på sånt här. Nardus 40 p. 88888. Morgan sa så mycket fint om honom! Han tyckte att han såg mycket trevlig ut och var ett ämne för framtiden om han utvecklas som han ska. Elegant var han tydligen och rörde sig lätt och fint. Jag är jättenöjd! Och han skötte sig så bra, så snäll att ha med.

BrittaD
3

Så fantastiskt kul! 🙂🙂

Massor av GRATTIS! 🎈🎈🎈

haflingerforum.nu

BrittaD
1

Uppmärksammade Morgan att Nardus har samma pappa som Quesas Nispero? Har brukar vara påläst, Morgan🤓 och en av de få svenska domare som har lite koll på haflingerstammar.

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Tack så mycket, BrittaD!! :) Ja jag tror det, inget han sa dock. Han rörde till det lite när han läste. Om Havanna sa han "ja här har vi en helt tyrolerstammad märr efter Liz.Weltwind". Men när han kom till Nardus blev det lite tokigt för hans namn fanns inte med i katalogen utan det stod bara föl. Så han sa att Nardus hette nevitano och var efter Weltwind…. Antar att han läste fel i all hast.

Quesa
0

Stort grattis till de jättefina poängen!✨

Hur gick det med nummerlapparna?🙂

Poison-heart
0

Tack :) jo jag fick :) fanns dom som hade med sig också men det fanns till alla.

Carina-J
0

STORT GRATTIS Poisonheart! Hoppas vi kan få se underverket på bild också, eller har du blogg du kan länka till?

Carina-J
2

fantastiskt roligt att vi har så fina "påläggskalvar" på hingstsidan! Och säkert kan i varje fall någon av dem som visas i år, bli godkänd avelshingst så småningom.

Poison-heart
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket 🙂 Här kommer en lite halvkass bild från igår.

Poison-heart
0

Och för den som vill följa Nardus och hans mamma (och lekfarbror Wille😃) så kommer jag att skriva en del på min blogg hastochhundliv.blogspot.com framöver.

BrittaD
9

Nu tror jag att alla som prenumererar på

haflingerforum.nu

har fått nummer 23 i brevlådan.

Där skriver jag om alla haflinger som varit på sommarpremiering hittills (utom den som premierades i helgen) och deras premieringsresultat. Massor av poängrader och många, många fotografier, några även i färg. Jag skall försöka lägga in några av mina foton här, måste jag redigera dem först kan det ta lite tid. Och foton som jag fått av andra haflingerägare för min tidning, kan jag ju inte publicera här. Upphovsrätten, ni vet.

Om någon är intresserad att köpa tidningen, så PM-a mig bara!

haflingerforum.nu

BrittaD
7

I Uddetorp utanför Skara visades fyra haflinger.

Det lilla kaxiga Nachtmannfölet har jag skrivit om tidigare. Han heter Nightlight och var en liten självständig sak, fick 88787=38 poäng och bl a kommentaren "trevlig uppsyn" av domaren Morgan.

haflingerforum.nu

BrittaD
6

På den förra bilden ser man ochså litet av hans mamma Phocahonta av Ryabacken. Hon visades också men fick inga poäng eftersom hon redan var stambokförd. P. är sex år, och för tre år sedan fick hon diplom.

haflingerforum.nu

BrittaD
5

Skall se om jag lyckas lägga in några bilder av honom inifrån ridhuset, så ni kan se hur cool han är.

haflingerforum.nu

BrittaD
7

Han travade t o m utan mamma

haflingerforum.nu

BrittaD
8

En till

haflingerforum.nu

BrittaD
6

Och Phocahonta

haflingerforum.nu

BrittaD
2

Pausar. Återkommer med bilder av Quesas unghingstar.  🙂

haflingerforum.nu

BrittaD
7

Först Nispero, av Morgan klassad som hingstämne:

(bilden är tyvärr obeskuren)

haflingerforum.nu

BrittaD
7

Och min favorit Bisko

haflingerforum.nu

Carina-J
6

Ja,BrittaD, tidningen kom igår och var lika trevlig att läsa som vanligt. Jättekul med alla bilder här i inlägget! Om min kamera vill, så blir det lite bilder från premieringen i Rättvik på söndag också. Ett sto som fick diplom förra året ska göra bruksprov då, och även visas igen. Sedan ska ett tyrolersto visas, men hur det fungerar där vet jag inte, då det inte finns någon godkänd domare på plats. Godkänd för bedömning av tyrolerhaflinger alltså.

Carina-J
4

BrittaD du har god smak, Bisko är min favorit också! ;-)

Poison-heart
2

Nispero är min favorit! :) kanske är jag lite partisk men jag tycker verkligen han ser trevlig ut! Kan inte se några större likheter mellan honom och lillbrorsan än mer än att båda har god hårväxt ;) Haha

BrittaD
8

# 62

Nej, det är inte så lätt att förstå hur sommarpremieringarna fungerar för 47-orna, tyrolerstona.

Vad jag vet är att

1. STH har ett avtal med SH som tillåter deras ston och unghästar att visas på sommarpremieringarna

2. det inte sker någon avelsvärdering, eftersom - som du påpekar Carina-J - domarna inte är godkända för STH-haflinger

3. Storeglementet, som anger vad poängen står för, klasser, diplom och sånt, bara gäller för de raser som SH är avelsorganisation för, dvs 32-or men inte  47-or.

4. det finns haflinger som är helgarderade, dvs registrerade både som 47-or och 32-or och då kan de ju visas på bådas sätt och ta seden dit de kommer. Men Dawatea som skall visas i Rättvik är "bara" en 47-a. När hon visades i Axvalla i juni gick hon etta där (se den tråden) med höga 7,5 poäng, så visst blir det intressant att se var RJ säger 😉

Vad jag tror är att

1. det kan vara intressant att få en bedömning av en svensk domare och ev. jämföra med HPT-domarnas omdömen

2. att de svenska domarna (kanske) inte heller har riktigt koll på skillnaden i regelverket mellan 32- och 47-haflinger.

Det blir spännande att se vad som händer i Rättvik.

Ett annat 3-årigt tyrolersto, Fillina, visades i juli i Gräfsnäs, där hon fick 38 poäng och klass I (sic!). Hon är också bara registrerad i STH, inte i SH(F). Hon visades däremot inte i Axvalla.

haflingerforum.nu

Quesa
1

Bisko och Pelle (Nispero) tackar och bockar för favoritrösterna🙂

Poison-heart
1

Här kommer lite mer bilder och resultat från Henån 31/7.

Ravenna von Hafling f. 2010 

88788= 39 poäng.

Poison-heart
5

Och en till bild på lille Nardus 😍 

Han och mamma Havanna ska ställas ut i Nossebro 6/10 är det tänkt 🙂

BrittaD
0

Jättefina Nardus ❤️

haflingerforum.nu

BrittaD
2

Det har varit jättekul med sommarens alla visningar (fem) av unghingstar och hingstföl. Fina har de varit också och lovar gott för framtiden. 🏆🏆🏆

haflingerforum.nu

BrittaD
3

Samtidigt har jag undrat och blivit lite förskräckt över att det varit så få 3-årsston som visats, jag menar då haflinger registrerade som 32-or.

Det finns hela 13 3-årsston som borde (jo, det borde dom 👋) visas men det verkar inte alla ha fattat. Hittills har bara fyra treårsston visats och i morgon visas två till i Södermanland. Men det saknas alltså sju! Kanske någon kommer att ställas ut i Nossebro (se #68) men på en utställning kan man inte få diplom, även om utställningen är avelsvärderingsgrundande. Hur många poäng man än får.

Själv har jag i sommar sett bara en treåring, men hon är det enda stoet som fått avelsdiplom hittills.

Fame N e. Nachtmann 32 u. Felicia 415 som fick hela 42 poäng, 99897, domare Morgan med full kompetens och mycket entusiastisk.

haflingerforum.nu

BrittaD
1

Jag har inte världens bästa bilder, men ni får några till av Fame N.

haflingerforum.nu

BrittaD
2

och en där man ser rörelserna 😃

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Åter till 3-åringarna.

Sen har två stycken fått 39 poäng,

Ravenna von Hafling som Poison-heart rapporterade om i ord och bild i # 67

och

Ekbackens Moviestar som fick 88887=39 poäng i Norra Ljunga den 17/8.

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Det fjärde treårsstoet som visats i sommar är Malize, även hon ett klass I-sto med poängen 87887=38.

Eftersom Malize är till salu gör jag en länk till hennes annons, där det finns flera fina foton av henne

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=739329&inriktning=&typ=

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Och i morgon visas alltså två till:

Helgaklintens Nike och Morgana.

Är det någon som skall dit?

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Fame N är mycket fin!! Ska bli spännande att se hur det får för dom imorn :)

BrittaD
1

Det tar ju några veckor innan resultaten lagts in i Blå Basen, men Nikes matte har ju en blogg, så hon skriver säkert om Nike.

Eller så är det kanske någon där och tittar idag som kan berätta 🤔

haflingerforum.nu

BrittaD
3

Igår var sista dagen att anmäla hästar till årets allra sista sommarpremiering, uppsamlingspremieringen på Vretaskolan i Östergötland. Den 28 september, stofölsauktionsdagen i Ebbs. ❤️

Och minsann, då anmäldes ett treårigt haflingersto, Noomi e. Nilton 25. Redan tidigare var 3-årige valacken Nasdaq e. Nachtmann 32 anmäld dit.

haflingerforum.nu

Poison-heart
2

Roligt :) Jag såg att Morgana fått 40 p och diplom! :)

BrittaD
0

Var såg du det?

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Facebook :)

BrittaD
1

Och jag har sett att Helgaklintens Nike fick 88887=39 poäng.

haflingerforum.nu

BrittaD
1

Fina resultat för årets 3-åringar, tycker jag - alla klass I.

Särskilt roligt att fem av dessa - däribland båda diplomstona - var svenskfödda och alla fem visade av sina uppfödare. 🏆

haflingerforum.nu

BrittaD
2

Och ett stort grattis till Nachtmann, som är pappa till båda diplomstona  🌺

haflingerforum.nu

Nottingham
0

Jag förstår inte skillnaden mellan 32 och 47, det finns väl "tyrolerhaflingers" som är reggade via SHF och är 47:or? Vad är det för skillnad att bedömma en 32:a och en 47:a eftersom domarna måste ha behörighet för 32:orna? Domare från HPT bedömmer ju "vanliga" haflingers i andra länder så varför kan inte svenska domare bedömma "tyrolerhaflingers"?

Även om jag är tyrolernörd finns det i min värld bara en haflinger, den som är renavlad.

BrittaD
0

Det handlar om organisation, byråkrati, regelverk och en dos haflingerokunskap samt lite spel för gallerierna.

Vi kan ta ett prat om detta i Ebbs över en öl - eller kanske det behövs två? 🍸🏆

haflingerforum.nu

BrittaD
0

PS

Min dator har blivit superseg, så jag klarar knappt av mer än tvåordsmeningar just nu.

haflingerforum.nu

Nottingham
0

Helt OK Britta, ser fram emot det. 🙂

Nottingham
0

2-års stot Etilly ( Esmeralda x Abendstern ) visades för Morgan i Skara i Lördags. Hon fick 99888 = 42p samt pris för häst i bästa visat skick.

Domaren var enormt positiv över denna unghäst och jag hoppas bara för ägare och visare att han följer upp det nästa år och inte bara hade en bra dag.

Själv tycker jag att hon var mycket fin och Maria hade gjort ett mycket bra jobb att ställa henne iordning dock tycker jag man ska vara försiktig med framförallt 2-åringar som inte riktigt bestämt sig för hur de vill se ut när de blivit "stora".

Medicus
0

#86/87 och 65

Nottingham, kan trösta dig med att det är inte fel på ditt förstånd.

Medicus
1

Alla ovan!

Intressant diskussion. Varför premiera, varför låta icke erfarna domare döma din haflinger?

Problemet är ju att SHF och SH inte fungerar. SH får vara avelsorganisation för haflinger för att de har 5 anställda, medan haflingerkunskapen skall komma från rasföreningen. Men vad ägnar sig styrelsen för SHF åt. Man sprider i varje fall inte kunskap till SH eller information till medlemmarna. Jag har inte betalat min medlemsavgift i år. Därför att jag inte har någon medlemsnytta: Ingen information om vad som sker i Sverige och omvärlden, ingen tidning, det/ den får jag istället från haflingerformum.nu.

Ingen mer än kanske styrelsen för SHF (och de som läser haflingerforum.nu)  vet väl att SHF på nytt gått med i EHF, den europeiska haflingerföreningen eller den nya Världshaflingerföreningen, HASVF(„Haflinger Welt-Zucht- und Sportvereinigung“ (HWZSV)

på svenska "HAFLINGER AVELS- & SPORTVÄRLDSFÖRBUNDET" förkortat HASVF)? Och att SHFs ordförande (tror jag?) blivit revisorssuppleant i EHF? Och att SHF inte får vara medlem, så då blir SH medlem och delegerar åt SH att vara medlem i HASVF?

Men störst är problemet med domare. Poison Heart, du hade väl samma domare som dömde i Uddetorp tidigare? Han har åkt till Ebbs och även dömt där, han har dömt med Otto Schweisgut i Jönköping 1993 och senast dömde han i Halmstad 2003, då tillsammans med EHFs ordf. Gerhard Rainer (bild). Han har kunnat mycket haflingerhärstamning, men utan kontakt med rasen på nu tio år så är det klart att han inte  kan hålla sig uppdaterad på en liten ras på egen hand.

Det har dessutom tidigare varit så att man förordat två domare vid varje avelspremieringstillfälle, dels för att lära upp domare dels för att säkra domare till premieringen.

När SHF anordnat riksutställning så har man anlitat samma domare och i huvudsak styrelsen har visat några hästar. Skall man försäkra sig om både kontinuitet och utbildning samtidigt så fordras nog en internationell domare och en helst två svenska domare. Det hade vi ett tag i början på 2000-talet.

Det är tragiskt, mycket tragiskt som Yngve T brukar säga.

Kan inte styrelsen som ju läser den här sidan, utan att ge sig in i diskussionen, informera här eller på hemsidan?

Ja är säkert inte den ende som vill veta vad som pågår.

Carina-J
3

Har alldeles glömt bort att lägga in Garbergsuddens Signe här. Hon visades i Rättvik med poängraden 9-9-8-8-8=42 poäng och gjorde också ett godkänt ridprov. Fick  41 poäng och diplom som treåring förra året.

Carina-J
1

En till på Garbergsuddens Signe.

Carina-J
1

Och så en bild från bruksprovet.

BrittaD
0

Mycket vacker, tycker jag ❤️

haflingerforum.nu

BrittaD
9

Nu kan man göra bokslut för årets sommarpremieringar.

Det har jag gjort i mitt nya nummer av haflingerforum.nu, nummer 24, som alla prenumeranter - med ordentliga brevbärare - skall ha i brevlådan i morgon. 👋

Där finns ytterligare ett par foton som inte varit publicerade i den här tråden och som jag inte kan lägga ut här eftersom det inte är mina foton utan jag har fått dem för publicering i min tidning.

Är du intresserad av denna tidning så PM-a mig.

haflingerforum.nu

BrittaD
5

Totalt har det visats 21 haflinger med raskod 32 och 2 tyrolerhaflinger.

Av de 21 haflingerna fick tre inga poäng och tre var föl. Av de bedömda haflingerna blev alla utom två bedömda som klass I, 16 haflinger och två tyrolerhaflinger.

haflingerforum.nu

Carina-J
7

Japp, tidningen kom idag! Jag har dock inte hunnit läsa den än. Väldigt snygga pållar på både fram- och baksida i varje fall.

Eldfuxen
5

Jättefin tidning! Tack! Och jag håller med - väldigt snygga hästar både på första och sista sidan. ❤️

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

YngveTH
3

Ja-a, å tillåmä han på bärje får lov å tillstyrka finheta.

Å sen vet ni, att om allt funkar så blir det en Notting Hill son till prövning vid kåringen i Skåne till våren.

Nottingham
1

Då ska vi ordna busslaster med supportrar för att stötta Nottingham & co 😃

BrittaD
1

# 101 och # 102

Kan ni inte starta en ny tråd för Nottingham - jag menar haflingern Nottingham 👍

Det är visserligen mer än 5 månader tills han ska visas, men han kan ju inte skvalpa omkring här efter 100 sommarpremieringsinlägg 😴

haflingerforum.nu

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.