Hårfagra haflinger
Alla vackra hingstar som vi såg i Ebbs i september inspirerade mig att starta en tråd om hårfagra haflinger - men det finns ju många här hemma också, så varsågod att visa upp dem här! 👋
Jag startar med några stycken ur gruppen HPT-hingstar 12- 21 år, inga gråhåriga äldre män här, inga skalliga heller. 😉
liz 280/T Wolfgang 13 år
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Kom igen nu! Plocka fram era långhåriga skönheter ❤️
haflingerforum.nu
Nu har jag sökt igenom mina foton av hingstar i gruppen HPT-hingstar i mellanåldern utan resultat. 😕
haflingerforum.nu
Hallå - nu vill jag se några svenska hårfagra, innan jag fortsätter .. 🤐
haflingerforum.nu
Går det bra med några Belgiska också? 😉
Så klart! 😂
Landskamper på gång! 🏆
haflingerforum.nu
Är det någon som vet hur man bär sig åt för att få en så fluffig man som det är på t ex Wustenprinz? Våra hästars manar ser alltid så stripiga ut, trots att de är nytvättade…
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Jag antar att det är något specialschampo 🙂
Men vad jag funderar över är hur vissas manar är så extremt vita. Det finns ju fotoprogram, där man kan trixa med färgerna och bleka man och svans, men det har inte jag gjort på mina bilder. Men i vissa utländska haflingermagasin ser man så vita manar att redaktörerna måste ha bättrat på vitheten. 🤔
haflingerforum.nu
Vårt svenskfödda sto Shoshone 451 efter Harras 10 undan Saffi 344. Flätning flätning och åter flätning.. + en hel del arvsanlag. Dock så har jag kommit till den jobbiga gränsen då man ej kan låta hästen gå med utsläppt hår i hagen/boxen längre. Sänker hon huvudet lägger sej manen på marken och hon trampar av den eller som hände sist då jag drog ut en tjock tåt på 2 dm grön man ur mungipan på henne då hon åt hö, hon äter upp den helt enkelt. Dock mer svårsmält än hö. Det är inte alltid praktiskt och naturligt med långt hår :-/ men vill inte klippa av den nu när jag väl fått den så lång :-) men hur lång kan den bli egentligen?!
#21 Javisst, är det opraktiskt. Och, precis som du skriver, så tuggar de sönder både pannlugg och man. Eller trampar på den. Jag har inte orkat göra något åt det, så emellanåt ser Sturmwind lite maläten ut. Men var det inte Shoshone som kliade sig, ev exem? Hur löste du detta?
Haha Britta, jo jag har funderat på honom ;-) Jo hon har gått i pyjamas med pyjamashuva hela sommaren så nu skavs det bara av vid sömmen på täcket :-) sen tas hon förstås in ofta när knotten är ilskna men den där bilden är bara 2 veckor gammal. Nu är ja inne på häxmedicinvägen så jag har startat en utrensningskur på henne så man börjar med maskros och sen blir det brännässla ;-) delikatess!
Har du någon blogg, så man kan följa utvecklingen? Jag har ju samma problem med klåda på en av våra. Har också skaffat något stärkande mineralfoder som säjs vara bra, men tror du den petiga hästen äter det? Nejdå! Har aldrig i mitt liv träffat på kräsnare och petigare häst, han äter knappt ens morötter eller äpplen. Nosar bara surt och ser ut att undra vad det är för skit jag försöker lura i honom…

#28 Notting Hill är en riktigt stilig hingst!! 😍 Hans son är inte så dum han heller… 😍😃
Du har inte något foto av sonen?
Jag har sett foton av honom i PonyParks katalog och det ser nästan ut som om manen var lite avklippt 🤔
haflingerforum.nu
haflingerforum.nu

Jo tack där har man varit inne x antal gånger 😉 Här finns flera bilder på honom 😍 http://www.parkpferde.com/hengste/nevitano/
BrittaD, det är mycket möjligt att Nevitano har friserat sig själv. Det är nämligen så det brukar se ut när de tuggat sönder sin egen man.
# 33
Nardus då? Hur verkar hans hårsvall bli? Eller är han för liten för att det skall synas?
Med en sån manpappa och manmamma.
haflingerforum.nu
Och Nottingham?
Jag menar haflingern 🤔
Fast det är kanske hemligt fram till i vår 😉
haflingerforum.nu
# 34
Tuggat OCH ansat och stylat i så fall. Med tanke på PonyParks hingstars frisyrer och porträtt i deras katalog. ❤️
haflingerforum.nu
Vet inte hur det är för övriga, men som 3-åring kunde man inte ana att Sturmwind skulle bli långhårig i varje fall. Det var mellan 4-5 års ålder det började utvecklas till ett hårsvall.

Jo det ser lovande ut för Nardus 😃 Han har lika lång man nu som Havanna hade när hon var ett år samt lika krusig och krullig ❤️ Folk brukar fråga om jag har lockat hans man 😂
Det är mycket han ärvt från sin mamma, samma stabila temperament. När en 7-åring kan leda ett föl utan problem bådar det gott tror jag 🙂
Foton, foton ❤️
haflingerforum.nu
Nottingham ser mycket lovande ut 😃
Precis så vill jag att en haflinger ska se ut, och då menar jag inte bara hårsvallet, utan hela "uppsynen".
Vet du, att precis så sa också Åsa Almqvist ❤️
haflingerforum.nu
Hafling är nionde generationens haflinger efter 249 Folie och tillhör N-linjen.
Han är jämnårig med och halvbror till Hofrat som är H-linjens "fader". H-linjen är ju en del av N-linjen som "föddes" i Tyskland.
haflingerforum.nu