Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1212 ggr
nika85
2013-12-28 16:08
0

Ägarbyte haflinger

Jag är nybliven haflingerägare och funderar lite över hur jag ska gå tillväga vid ägarbytesregistreringen.

Vid köpet fanns inget ägarbevis löst i passet, så jag som köpare och säljaren skrev under ett köpekontrakt. Detta ska jag ta en kopia på och skicka in, men vart? Ska passet skickas med? Kommer det att bifogas ett ägarbevis som jag kan ha löst i passet sen som i min andra hästs pass?

Cocoscream
2013-12-28 18:45
0

Svenska haflingerföreningen  :) räcker med kontraktet och ett brev som förklarar händelsen. Tänk på att ha underskrift på kontraktkopian att det är äkta. Tror dom skickar ut ett nytt ägarbevis till dig men inte helt hundra :)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

BrittaD
2013-12-28 18:52
3

Här (på SH:s hemsida) kan du se hur du skall gå tillväga om du har en haflinger registrerad i Svenska Haflingerföreningen och det inte finns något löst ägarbevis i passet:

http://svehast.se/ägarbyte

Läs noga igenom hela texten för SH tar extra betalt om man inte skickar in allt de behöver med en gång! 😉

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Cocoscream
2013-12-28 18:56
0

För att vi ska kunna utfärda ett nytt ägarbevis ska hästägaren inkomma med kopia på köpekvitto. Säljare, köpare och hästnamn ska framgå av kvittot. Detta krävs ej om den som ansöker om nytt ägarbevis är registrerad som ägare på hästen.

Pass skickas mot postförskott som betalas vid uthämtningen. Ägarbevis skickas med vanlig post tillsammans med en faktura. :)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

BrittaD
2013-12-28 18:59
2

Och nu talar vi om haflinger med raskod 32, inte de haflinger som har raskod 47 och i Sverige kallas tyrolerhaflinger. Deras ägarbyten görs av HPT, Haflinger Pferdezucht Tirol i Österrike.

haflingerforum.nu

BrittaD
2013-12-28 19:02
2

Bäst att fråga vilken haflinger det gäller, det finns ju faktiskt haflinger i Sverige som inte är registrerade någonstans i Sverige utan i "främmande" land.

Nu blev det visst riktigt krångligt - men även de här senaste haflingerna kan (om)registreras av SH, se mitt första svar.

haflingerforum.nu

Eldfuxen
2013-12-28 20:06
2

Det är en av mina uppfödningar. Jag tycker det verkar konstigt att det inte skulle finnas något löst ägarbevis i passet, för det fanns det när jag registrerade honom. Har du kollat i "facket" på omslagets insida? Mitt tips blir att du ska ringa till SH (0511-672 30) som har telefontid måndag-fredag 10-12 (öppet även under mellandagarna) och kolla så att förra ägaren är registrerad. Jag skickade in ägarbeviset när jag sålde honom, men det nya kan ju ha förkommit. Lycka till! ❤️

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

BrittaD
2013-12-28 20:22
0

Haha - världen är liten - åtminstone haflingervärlden - åtminstone i Sverige … 🤓

haflingerforum.nu

nika85
2013-12-28 20:28
0

Eldfuxen - Nej inget löst ägarbevis i passet. Jag ringer på måndag. Tack för hjälpen allihop!