Nykomling och påjaktefterflingamänniska
Hej!
Då jag anar att det finns outtömlig visdom här så dristar jag mej till att fråga….
Vart (förutom på hästnet och blocket) kan jag hitta MIN flinga? har försökt googla och hittar mest gamla inlägg, gamla annonser osv.. Jag har inte obegränsat med resurser så att åka ut i Europa för att finna MIN häst finns lixom inte. Tips på sidor/uppfödare/annonser eller rent av hästar som finns emottages tacksamt. Det går jättebra att skicka meddelande om inte det är OK/PK att länka i forumet =)
Har du nån aning om vart MIN flinga finns?
Men så kul att du är ute efter en haflinger! Här har du svenska haflingerföreningens salulista http://www.svenskahaflinger.se/empty_21.html Vet dock ej om den är uppdaterad och därmed aktuell. Du kan säkert ta kontakt med dem och höra efter vilka uppfödare som finns här i Sverige. Det bör de ha koll på. Och de som vill ge dig tips här i tråden är förstås välkomna att göra det. Lycka till!
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Vad vill du göra med din haflinger? Stor, liten, kön?
Ge oss gärna några ledtrådar …
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Jag har en önskelista, sen är jag såklart medveten om att en inte kan få allt en önskar sej :) Sto 6-12 år 147-153cm Western, gärna reiningutbildad Inkörd Mycket hår! Så ser drömhästen ut, men som sagt det räcker egentligen med att det är rätt ras :)
Det var ingen lättfunnen haflinger, det!
Det närmaste jag kom på (i Sverige) är ett 17-årigt sto, tror inte hon är inkörd och jag har inte hört minsta rykte om att hon skulle vara till salu.
Så finns ju Söderåsens Turridning i Skåne, där ägarinnan driver sin verksamhet med 10-15 fina haflingerston, mest westernutbildadde, http://www.turridning.se/
Annars skulle jag rekommendera Tyskland … eller sätt själv in en annons på hästnet, önskas köpa.
haflingerforum.nu
Om jag nu hittar en häst jag är intresserad av, vad ska jag tänka på beträffande föräldrar, vad ska stå i hästpasset? Har läst om olika "koder" och "riktiga" haflinger… Ska hästen vara registrerad nånstans för att tex få tävla Haflingerriks? Om jag köper ett sto, hur vet jag om hon är godkänd för avel? För det hänger väl lite på hennes mor och far oxå?i Det snurrar lite nu kan jag erkänna :)

Hon ska vara registrerad i antingen raskod 32 eller 47. För att deltaga på riks ska hon vara registrerad som haflinger (32) eller tyrolerhaflinger (47).
För att var godkänd för avel (32) så krävs att hästen är registrerad, visad för bedömning samt stamboksförd. Stamboksföra kan du göra själv så länge hästen är reggad med alla papper i ordning.

Du kan köpa en importerad haflinger som inte är registrerad i Sverige också, men säkrast är förstås att köpa en som är registrerad i SHF (32) eller STH (47) som Poison-heart skriver. Alla hästar i hela EU ska ju ha pass, men är hästen inte registrerad i Sverige skulle jag skriva in i kontraktet att du får lämna tillbaka hästen om det inte går att registrera den i den förening du vill (SHF/STH). Jag ser då och då annonser för haflinger "med full stam" där hästen inte är registrerad i någon av de svenska föreningarna och säljaren inte har en aning om vad som krävs för att den ska kunna bli det.
Vill du använda hästen till avel så skulle jag absolut rekommendera att du köper ett sto som redan är stambokfört. Visst kan du göra det själv, och det är sällsynt att ston inte godkänns för avel (kraven är inte lika höga som på en hingst) men ska man avla tycker i alla fall jag att det är bra med ett sto som inte bara med nöd och näppe uppfyller kraven, du vill ju i så fall ha ett sto som är lämpligt för avel, och det kan vara bra då att hon fått en opartisk bedömning.
Om ett sto är stambokfört i SHF har hon ett stamboksnummer, ett tresiffrigt nummer mellan 301 (första stambokförda stoet i SHF, Marcella ❤️) och 500-nånting (jag har inte koll på vem som stamboksfördes senast, det vet kanske BrittaD?). Om hon är stambokförd i STH ska hon ha ett femsiffrigt nummer som slutar på /T eller /DK eller /SE.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
# 5
Bra fråga! Ser att du har en hel del koll!
haflingerforum.nu
Tusen tack!
# 5
Och du har fått två bra svar också!
haflingerforum.nu
# 7
593 är det senaste stamboksnumret ;)
haflingerforum.nu
# 3
Kom på ett sto som nog passar in ganska så bra, skall bara kolla om hon fortfarande är till salu + försöka hitta ett foto av henne. Hon hör till de hårfagra damerna!
Det tar lite tid bara, måste ringa ägaren, dessutom håller min dator på att tyna bort, så jag måste låna dator för att leta fram bilder. Suck!
Men jag rekommenderar verkligen Söderåsen, Anna L, ägarinnan, säljer och köper ibland haflinger, lånar också. Hon har nog en hel del koll på westernridna haflinger och många hårfagra damer i stallet också.
haflingerforum.nu
Låter toppen! Har varit och tittat på ett sto som är import Holland och har holländskt pass. Är det nåt särskilt jag ska titta på där? Ska även kika på 2 till som finns på Hästnet. Kanske, kanske är det nån som passar ihop med mej :)

Du ska kolla så att hon är renrasig. 🤓
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Finns det nåt register på nätet om man kollar upp u och e
Ja det finns SH:s databas Blå Basen, men SH sätter mycket sällan ut arabinkorsning tom på haflinger i svenskregistrerade haflingers stam så det är inget att lita på. Du måste som Eldfuxen säger kolla upp hennes stam på något sätt.
Du kan ju fråga SH (som registrerar haflinger för SHF) eller STH som kollar upp haflinger för raskod 47. Kolla också för säkerhets skull om det kostar något att få det aktuella stoets stam kontrollerat.
Det är ganska många som annonserar ut haflinger på hästnet med utländska pass och där man ibland anar och ibland vet att det inte är en haflinger.
haflingerforum.nu
Mycket att tänka på! Tur att ni proffs finns att rådfråga!
# 3
Stoet jag tänkte på är fortfarande till salu.
Det är Vanja 522 som du hittar på Svenska Haflingerföreningens hemsida bland tillsaluhflinger. På bilden syns inte hennes rikliga hår och själv hittar jag bara bilder på henne från manfria sidan. Men jag kan intyga att hon är maffig, uppfyller allt du har i önskelistan utom westernutbildad men hon är i stället mycket väl körd. Jag pratade nyss med ägaren och han trodde att hennes temperament skulle passa till typ kofösning (som jag inbillade mig att du som cowgirl skulle använda henne till), hon är alert, Vanja, som alla Runes haflinger varit.
haflingerforum.nu
Men va snällt! Jag ska genast kolla!!
Jag har PM-at dig också!
haflingerforum.nu