Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 2643 ggr
Wezza
1

Haflinger - hur är dom?

Då jag blivit lite smått förälskad i rasen, vill jag nu att ni bombar med ALL typ av fakta om just Haflinger! Hur är dom, temperament, nybörjar häst, hur lång manen är, mat, träning, flock, ja ALLT ni kan komma på om den här fina rasen :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Carina-J
3

Kul att du är intresserad av haflingern! Haflingern är alltid fuxfärgad med ljus/vit man och svans. Den är alltså inte isabell, vilket en del hästfolk tycks tro än idag. Som vanligt är alla hästar individer med egna små egenheter, men rent generellt kan man säga om haflingern: Den är mycket social och arbetsvillig. Den är även lättfödd, vilket man bör tänka på, pga fångrisken. Den har humor, och är oftast mycket gladlynt. Hänger gärna med på alla upptåg då den är väldigt allsidig. Western, hoppning, dressyr, fälttävlan, körning, mm. Passar bra som familjehäst då den är viktbärande. Håller oftast d-ponnymått, även om det finns mindre och större exemplar. Säkert kommer fler att fylla på listan… :)

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Medicus
1

Jag tror dumåste vara litet mer specifik för att få fler svar.

[KaisaJack]
3

Världens mysigaste ras! De jag träffat på har alla varit väldigt glada i mat och haft lätt för att lägga på sig, detta kan ju ses som både positivt och negativt… negativt för att de ganska lätt blir tjocka och positivt för att de inte äter upp en säck med havre lika fort som t.ex ett fullblod ;) Ganska billiga i drift då. Underbara att hålla på med, och vackra att se på! De är bergshästar och väldigt säkra på foten. Och starka! :)

BrittaD
3

Smarta.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Medicus
3

Men starka och fordrar god kontakt och handledning för att inte ta över. Alltså bör inte ett ensamt barn rida haflinger innan den fått barnet som sin ledare. Men sen är de  flesta hur lydiga och tillgivna som helst.