Ska jag ha en hafliinger?
Jag har ridit förut, vet hur man sadlar, hämtar ur hagen, ja allt det där eftersom jag följer med min kompis och hjälper henne varje dag i stallet och jag har gått på ridning förut. Min mamma har ridit i hela sitt liv och erbjuder säg till att jag kan ta privat ridlektioner med henne. Är en halfinger bra då? Vill mest bara kunna ta skogspromenader och pyssla om hästen. Har inte riktigt möjlighet till något annat och vill inte något annat förän jag är riktigt utbildad.
Man bör ridit i ganska många år och ha väldigt stor erfarenhet av hästar, och kunskaper kring hästhållning innan man köper/tar på sig ansvaret med att ha en helt egen häst. En haflinger är en bra allroundhäst och skulle nog trivas bra med att rida mycket ute i skogen, men för att man skall kunna rida en häst korrekt och utvecklas är det viktigt att man rider för en utbildad instruktör.
Innan man skaffar häst bör man ka kunskaper kring hur man agerar om hästen blir sjuk eller skadad, att räkna på hästens foderstat med grov-och kraftfoder samt andra viktiga tillskottsfoder som hästen kan behöva för att må bra. Man måste ha förståelse och kunskap kring hästens hovvård och välmående, samt ha förståelse för hur hästens motion och kondition påverkar dess hälsa och allmäntillstånd.
Känner du dig redo för att skaffa häst önskar jag dig lycka till! Det är otroligt mycket arbete men samtidigt mycket roligt och givande. Ett annat bra alternativ är att vara medryttare.
Kom ihåg, köp inte häst efter ras, färg och enbart utseende. Det viktiga är personligheten och hästens psyke. Matchar just jag med denna häst?
Lycka till!
#2 Jag håller med 100% Tack för bra svar!:)