Avelsvärdering
Såg nu att Svenska Haflinger Föreningen lagt ut på sin facebooksida om vart det ska hållas avelsvärderingar för Haflingerhingstar 2014, och jag kommer med ganska stor säkerhet att anmäla min treåring till Axevalla som är den 12:e april.
Till min fråga då…
Jag har aldrig någonsin ställt ut en häst, och har alltså ingen aning om hur det går till!
När jag gick på gymnasiet så fick vi lära oss att visa häst för hand, så det kan jag.
Men allt annat? Jag vill veta vad som händer från början till slut! :)
Jag skulle tipsa om att se utställningsvideosar. Det hjälpte jättemycket för mig. Hmm.. Sedan hittade jag en länk som beskriver bra: http://tipsfrancoachen.blogspot.se/2007/09/visa-hst-p-utstllning.html
Kom i tid innan du ställer ut din häst. Då kan du kolla på klassen innan, hur de gör osv. :) Och glöm inte att le - helheten blir så mycket bättre, sa en dommare :D Lycka till!
Bloggar på http://evelinnbladstrom.blogg.se
Tack för ett jättebra svar! Ska inte glömma att le ;) 😃

En avelsvärdering av hingst är mycket mer än en utställning. Tipsen om hur man förbereder hästen i länken är jättebra (utom det där med att dela manen, alla domare jag känner vill se hästens manfria sida, det blir mycket lättare att bedöma halsen då. Ibland är det inte möjligt att visa en manfri sida. Min hingst har t.ex. så tjock man att den inte KAN ligga på enbart en sida … 😛 ), men en avelsvärdering innehåller fler moment än bara visningen.
Dels ska hingsten veterinärbesiktigas. Det kan vara svårt att förbereda sig inför, men en sak man kan göra är att vänja hästen vid att man petar överallt på dess kropp. Till exempel undersöker veterinären testiklarna, känner i hovskägget, kollar munnen o.s.v.
Hingsten ska också mätas, och det kan vara bra att öva hemma, så att han inte blir rädd för mätkäppen. 🙂
Du ska också visa hingsten inte bara i skritt och trav för hand, utan han ska också visa sina rörelser i frihet och skritt och trav (vid hand) på hårt underlag.
Nu är din hingst 3 år, så då behöver du inte bekymra dig om bruksprov, men äldre hingstar som inte har tävlats eller gjort bruksprov utomlands som minst motsvarande det svenska provet ska ridas eller köras också.
Hoppas att dessa råd var till hjälp. 🙂
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
JÄTTEBRA inlägg Eldfuxen 😃 Tacktacktack!
Social träning är också mycket bra att utsätta hingsten för. Att åka till ställen med (stora) hästsamlingar. Det är ju inte så mycket utställningar å sånt före hingstpremieringen, men kanske finns det någon löshoppning i ett ridhus där ni kan vara med.
Annars träna bara att gå in i ett tomt ridhus, det kan vara nog så läskigt.
Jag var med och arrangerade en riksutställning år 2001 och när den första gruppen på fem ettårsston skulle gå in, så vägrade dom länge. Stod och tryckte sig mot varandra i dörröppningen så där som tjuren Ferdinand gör när han skall gå ut på arenan och möta matadoren.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Haha! Vilken tur att jag har bestämt mig för att ta med unghästarna till ridskolan här i närheten för löshoppning ;) Hade nog varit lite pinsamt om han inte ville gå in i ridhuset… Men provade att visa för hand med hingsten idag, till min förvåning är han jätteduktig!

Hej Kaisa
Vi kommer att komma dit på fredagen och är gärna behjälpliga om det är något du vill ha hjälp med eller undrar över.
Mvh
Ida
# 0
Rekommenderar att du använder hjälm när du visar. Alla gör inte det, men alla som är rädda om huvudet gör det ;)
När flera hingstar går på ring, så tänk på att hålla avståndet till både hingsten framför och bakom. Man får ha ögon åt alla håll.
haflingerforum.nu
#8 Haha jag som satt och tänkte på det förut om man skulle/fick ha hjälm! Men ja, det kommer jag definitivt använda. Min hingst är bra på att nocka en ;)
#0 Sedan är det alltid bra att ha ett rejält påsatt träns, och inte ett showträns utan käkrem, så att du inte plötsligt står där med ett tomt träns och hingsten lös. Har också hänt….
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
#10 jättebra tips!

Nu ska du ju inte göra något bruksprov, men skulle du det har jag ett tips: Spraya inte pälsglans där sadeln ska ligga. "Been there, done that, got the t-shirt" som mina amerikanska vänner brukar säga … 😉
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#12 Haha ja, pälsglans på ryggen + häst med låg manke = ingen bra kombination ;)
Har en till fråga som jag skriver här då, vad mer förutom hjälm är en bra klädsel vid visning? :) såsom skor, byxor osv?
Propert klädd, inget märkvärdigt, t.ex. rena jeans, collegetröja utan en massa extra, inte ridstövlar, som du inte kan springa med på rätt sätt, utan t.ex. gymnastik-träningsskor.
Tråden Avelsvärdering av haflingerhingstar 2014 är inte helt lätt att upptäcka - men titta in där. Nu händer det saker! Och snart händer det ännu mer ;)
haflingerforum.nu

Jag ser att två nya tillkommit, Bisko och Nispero 🙂 Klart jag ska dit och hålla tummarna för Nardus bror! Och de andra också givetvis.
Jag puffar igen för tråden Avelsvärdering av haflingerhingstar 2014 som för en lite skymd tillvaro under bilden av Harras till höger.
haflingerforum.nu
Någon som vet om man kommer få något sorts papper eller så på posten, eller kanske ett mail, om alla tider och så? Det slog mig nu mitt i all träning, jag har ju inte en aning om när vi ska vara där!

På SHs hemsida står det så här i proppen för avelsvärderingen på Axevalla:
Katalog över anmälda hästar samt närmare anvisningar för hingstägare kommer att sändas ut till anmälda _hingstägare innan avelsvärderingarna samt publiceras på SH:s hemsida, www.svehast.se _
Tack så mycket Quesa :D