Ni ser väl att sexan
liz.486/T Namurai
är en helbror till Nachtmann!
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Nämen, så kul! Skulle vara intressant att se hur han ser ut…
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Vet inte om någon var där och fotade.
Kanske de lägger ut foton om några dagar?
# 2
Kommer i Haflinger Pferde om några månader - den prenumererar du väl på?
haflingerforum.nu
# 3
Klart att det var massor av folk där och fotade!
haflingerforum.nu
Japp, den tidningen har jag. Det blir till att vänta då…
Carina-J, det finns en huvudbild av Namurai på "Nachtmanns hemsida"
haflingerforum.nu
Wow, vilken fin huvudbild. Den där Bob Schouten kan fotografera han!
Min fru var där så jag kan nog fixa till lite foton om intresse finns 😉
Den fina Nachtmann brodern kommer ju till Holland så honom kommer vi använda till Rinemoscha, Astra och Rimalda i blodet kan ju bli bra.
Till Belgien kommer Similaun och Steuermann, köpare Gino Verplancke.
Detta var ju sista årgången av Schweisguts urval och som vanligt ett antal bra hingstar och samtidigt ett antal som nog bättre stannat hemma.
2 icke godkända och 3 som visade sig vara ofruktbara, tyvärr däribland den klart bästa hingsten ur denna årgång: Daurela x Walzertraum.
Tack så mycket för den intressanta infon!
Klart vi vill ha bilder.
haflingerforum.nu
Nottingham, tyvärr är väl ofruktsamheten en följd av den höga inaveln. Det var ju tre som underkändes pga ofruktsamhet. Har du möjligen stamtavlorna? Det vore ju av intresse.
Jag fixar det! I Daurelas fall är ju Winterstein både morfar och farfar så det ligger nog nära till hands att misstänka inavel som orsak.
Fixar? Har du tillgång till HPTs register? eller frågar du HPT ?
Apropå inavel - eller linjeavel enligt ett annat vokabulär - så fanns det ju ett "oändligt" antal Winterstein - Afghan II eller Nabucco - Nabucco i stamtavlorna förr, nu är det väl nya favoriter. Var det inte en hingst som visades i år som hade Standschütz både som far och morfar? Var han en av de infertila?
haflingerforum.nu
Haha, nej jag har inte tillgång till deras register men med hjälp av katalogen och eget register kommer man långt :) Standschutz hingsten var fertil men blev som tur var inte godkänd, en katastrof.
#9 Klart vi är intresserade i foton från hingstvisningen!
Sedan måste jag få komma med en dum fråga, men hur 17 vet de att hingstarna är sterila?
"Provsprång" med analys av antal spermier och spermans rörelseförmåga. Det ger i vare fall en grov uppskattning. Aspermi = inga spermier alls ger absolut säkerhet. Det har ju förekommit ett antal sterila hingstar tidigare och väl varit litet genant när det uppdagats sedan de sålts till utlänningar. Danmark hade några sterila hingstar för ett årtionde sedan.
Tack för svar Medicus. Har inte hört talas om att de kollat detta tidigare. Har det pågått många år?
Några år i alla fall.
haflingerforum.nu
Länk till mina bilder: http://haflinger-bth.be/fotohoekje/hengstenkeuring-ebbs.html
JÄTTETACK! 

haflingerforum.nu
# 15
Nottingham, det var ju ytterligare 2 infertila hingstar. Var det Still, Anis eller Winnetou, månntro?
haflingerforum.nu
17 Stubai och 18 Still var de 2 som deltog men inte blev godkända. 1 Anis, 20 Watkins och 24 Winnetou var inte fruktbara.
# 9
Nottingham, de där tre hingstarna du nämner, är de visade och avelsvärderade i Holland och Belgien också?
haflingerforum.nu
De 2 till Belgien är visade och godkända i Belgien och Holland vilket enbart görs för att uppfödarna som använder dom ska slippa importavgift på sina föl. Att de inte skulle bli godkända existerar inte. Namurai har inte visats i Belgien eller i den andra Holländska föreningen.
Att jag frågade, berodde på att jag fick ett lite "underligt" mejl från en anonym nordtyrolsk uppfödare som skrev att de båda hingstarna (Steuermann och Similuan) som såldes till Belgien först inte blev godkända där. 
Jag får sådan där "information" nu och då, förmodligen för att jag ger ut en tidning.
haflingerforum.nu
PS. Det var inget aprilskämt 
haflingerforum.nu
Emailet du nämner är ett av många som dyker upp i samband med stora evenemang i Nordtyrol, utskickat av Schweisgutanhängare i syfte att skada HPT och bilda en opinion för att ta tillbaka det gamla gardet. 99% ljug var i det men en sak stämde, Similuan blev inte godkänd i Holland pga en av domarna men styrelsen i KVTH höll inte med om grunderna och principen och körde över domaren i fråga och anordnade en extra kåring Onsdagen efter där han blev godkänd. Steuermann var det inga tvivel över.
Att det är gamla Schw-sympatisörer som skriver har jag förstått - bra att man kolla fakta med dig 
haflingerforum.nu