Stofölsauktionen i Ebbs 29.9
Nu har katalogen kommit! 128 stoföl i år - en kraftig minskning som väntat. N-linjen dominerar med 33 föl, sedan kommer ST-linjen med 30. A-linjen har 20 föl medan W- och S-linjerna har vardera 19. 5 B och bara en enda från M
http://www.haflinger-tirol.com/uploads/media/Katalog_Stutfohlenversteigerung_2012.pdf
Där klickar du på Downloads och sedan rullar du ner till
Versteigerungskatalog där den första gäller stofölen 2012.
Och här hamnar man direkt i katalogen (?)
http://www.haflinger-tirol.com/uploads/media/Katalog_Stutfohlenversteigerung_2012.pdf
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Oj, det var en kraftig minskning! Förra året uppgavs det 212 föl i katalogen.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Ja, det ingår i den nya policyn att minska aveln och utbudet vid auktionen för att färre - mycket färre - av fölen skall gå till slakt.
haflingerforum.nu
# 1
Och året dessförinnan 229!
haflingerforum.nu
… mycket att studera … såg en helsyster till Nachtmann 
haflingerforum.nu
Det BrittaD skrev:
"Ja, det ingår i den nya policyn att minska aveln och utbudet vid auktionen för att färre - mycket färre - av fölen skall gå till slakt."
Det gillar jag! 
Men varför frågar ingen om vem som skall åka till Ebbs?
Nu är jag ju bara TVUNGEN att säga det:
JAG SKALL TILL EBBS. 

Inte köpa bara titta - fast det är ju inte så bara, det heller.
haflingerforum.nu
#6 Och du är alldeles säker på att komma hem tomhänt? 
Då frågar jag då:
Vilka mer än BrittaD ska till Ebbs?

Jag ska inte dit, som tur är kanske
Vågar inte utsätta mig för den frestelsen…
Men även om man inte ska köpa är det ju väldigt roligt att åka ner och se alla vackra hästar och den vackra omgivningen 
Mmm, vi får hoppas att BrittaD tänker på oss här hemma, och kanske bidrar med en bild eller två från auktionen. 
# 7 och # 8
Jag tycker inte alls att det är svårt att bara titta - jag har varit där många gånger och vill inte köpa ett föl på auktion. Skulle inte våga eller hinna.
Däremot är det ju alldeles underbart att bara vara där - och man träffar dessutom fler haflingervänner i Ebbs än någon annanstans. Från världens alla hörn.
Och vädergubbarna spår en varm och solig lördag 
haflingerforum.nu

Jag är inte i Ebbs. Hör och häpna: Jag har något för mig som är både roligare och viktigare! 
Men jag ser fram emot rapporterna från dem som varit där. Misstänker att det som vanligt finns en hel del att prata om. 
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#11 Tzzz… finns väl inget viktigare - och inte roligare heller för den delen - än att vara i Ebbs denna helg! 

Johorå, det finns det!
Jag pratade just med BrittaD och Medicus, men de får berätta själva så att jag inte säger något fel. 
# DET glädjer mig Kerstin! Så kul att du har något annat för dig och det menar jag positivt! Kram!
Jag har också annat för mig, inväntar en hästtransport som är på sightseeing med min "bebis"!
Men har ändå lite info och det borde vara en säker källa,
men, men ta det ändå som tredje hands info --- inväntar Britta D!
Det som nått mig i kväll är………
56 föl sålda.
Dyrast 15.000 euro
128 besökare till showen på fredag………..
Hoppas att jag har gruvligt fel info, dett är väl "nicht gut"
om det är korrekt!
#14 Jag hoppas för haflingerrasens skull att du är felunderrättad. Om inte, så är det verkligen illavarslande… 
Av de 128 sâldes 95 pâ själva auktionen och de flesta andra sâldes i det nya "IMEX" alternativt togs tillbaka hem av ägarna.
Pâ det stora hela en mycket lyckad auktion med mindre antal föl av sämre kvalitet och priser som var rimliga. Det var ju det de ville uppnâ med det mindre totalantalet.
#16 så bra att hela 95/128 såldes och ett IMEX finns kvar.
Enligt Tiroler Tageszeitung lördagsartikel så var uppfödarna nöjda!
Hej och hå!
Jag har inte riktigt landat efter Ebbsbesöket – först måste ”man” – åtminstone jag – sova, simma och sortera. Tur att Tyrolare och Nottingham inte är så långsamma som jag …
Apropå deras siffror så ligger mina nånstans mittemellan deras. Min statistik är inte heller den slutliga, och jag har luckor i min katalog – nödvändiga mat- och ölpauser gör ju att det blir så. Men detta har jag noterat:
Av de 128 föl som fanns i katalogen kom högst 125 fram till visning.
Av dessa togs minst 20 tillbaks av ägarna. Kvar är då högst 105 föl. Av dessa gick minst 25 till det ”nya IMEX”. Så högst 80 såldes direkt på auktionen, troligen något färre. Av de 25 som inte såldes direkt tror jag många hittade köpare i efterhand.
Vi var 13 svenskar där, ingen av oss köpte något föl så långt jag hade koll på det hela.
Vi får komplettera och korrigera siffrorna när den officiella statistiken är klar.
Priserna var mycket låga. Nottingham kallar dem rimliga, detta är då sett ur ett köparperspektiv. Jag vet inte om majoriteten av säljarna delar den uppfattningen. Hälften av de sålda fölen kostade 1.100 Euro eller mindre, många 800. Då är de chippade och har pass och två vaccinationer (som säljaren betalt). Han/hon betalar också - vet inte vad - för att få vara med på auktionen och en viss procent av försäljningspriset i provision till HPT. Betäckningen är mycket billigare än hos oss men den är inte gratis. Så vad får uppfödaren egentligen kvar? Fast man får sitt föl sålt. Och en del haflinger spridda över världen. Inte så illa, eller hur?
Men nu är det köparens marknad.
Jag hoppas att det som Tyrolare skriver om att säljarna var nöjda inte bara bygger på dem som fick BINGO - dom är naturligtvis överlyckliga.
Och det Nottingham och jag kallar nya Imex får vi nog återkomma till och förklara vad det är.
haflingerforum.nu
det är ju lätt som en plätt att vara på alerten när man sitter hemma i stugan som jag --- vet hur mör man är efter en helg i Ebbs, så tack för din info som jag anser vara "realistisk".
Jag "citerar" endast "Tiroler Tageszeitung"!
Personligen så kan jag inte få det till att gå ihop --- sälja hästarna billigare och vara nöjd!
Snittpriset blev ju runt 2500€ vilket är normalt sett utifrân andra âr. Den stora skillnaden som jag sâg det vara att det inte blev nâgra fantasipriser som andra âr när föl sâlts för shows skull till stenrika personer oftast utan att veta vad de har köpt och det har alltid gynnat ett fâtal uppfödare som redan har det gott ställt.
Fölpriser pâ runt 5000€ med uppstickare till kanske 10000€ för pärlorna är vad man anser man vill komma till för de riktigt bra fölen och sedan nedât beroende pâ kvalitet. Det ger möjlighet för fler "riktiga" avlare att köpa mycket bra kvalitet.
Jag hoppas man kan öka procenten kvalitetsföl till nästa âr dock, mânga behöll sina föl hemma kanske för att man var orolig för att priserna skulle bli lâga.
Annars mycket trevligt i Ebbs, extra roligt att fâ ha träffat ett par forummedlemmar 
Det dyraste fölet var katalognummer 1,
Baccara e. Sevruga u. Balea ue. Straden
som såldes till en nordtyrolare för 15 000 euro.
Jag har inga foton på henne för min fotografering började med ett krånglande teleobjektiv. På HPT:s hemsida under Aktuelles finns ett foto av Baccara, och jag undrar om inte Nottingham kan ha foton …. Hmm …. jag såg hans kamera, helt i klass med Haflingeraktuells Denise Senkhorsts proffsutrustning. 
WOW!
För övrigt har jag inte tillgång till något fotoredigeringsprogram förrän nästa vecka – men den hjälpsamma Carina-J har lovat redigera några foton på några andra föl som skall läggas ut i den här tråden.
Geduld, meine Freunde!
haflingerforum.nu
Nu kommer bilderna BrittaD lovade er! Jag skriver hennes text till bilderna inom ciationstecken.
"Det näst dyraste fölet var katalognummer 26,
Tisiana e. Woodland u. Taffney ue. Nordtirol
som också såldes till en nordtyrolare.
På fotot syns tavlan som visar slutpriset 13 000 euro."
"Hannes Bramböck är en känd uppfödare som alltid har föl som säljs dyrt. Han har otroligt välhanterade föl som han longerar elegant.
Här är hans Fila, katalognummer 20. Fila är e. Masur, u. Fabelina
ue. Novembernebel.
Hon såldes för 6 800 till någon i Nordtyrolen."
Text och bild BrittaD
Tack för hjälpen, Carina-J! 
haflingerforum.nu
#28 Tack Britta D för all information och foton. Kul att få lite uppdatering för oss som inte var en av de 13 svenskar på läktaren!
Tack Carina för jobbet 
Här kommer ett foto pâ Baccara, nr 1 taget hos uppfödaren dagen innan auktionen. Hon sâldes som sagt för 15000€ till Eric Scheiber, far till presidenten Lukas Scheiber. Han var ensam budgivare de sista tusingarna, de ville väl fâ en bra start. 
Nâgra andra fina föl:
2. Till USA för 7100€
3. Till Belgien för 5800€
26. Köptes av Lothar Zebish (HPT) för 13000€
45. Köptes av Hannes Neuner (HPT) för 8700€
79. Köptes av Eric Scheiber för 9000€
86. Till Belgien för 5100€
Alla priser excl moms.
Lite stödköp av ledningen kanske för att supporta?
Kul att du uppmärksammade min kamera Britta. 

Erich Scheiber har "alltid" köpt dyra föl, så det är nog inga stödköp. 
# 29
Även jag satte ++ för de två som gick till Belgien, nr 3 och dessutom ett extra + för 86 Abbygall, där jag skrev LITEN och VACKER - men tunn, tunn. Fast sen hade hon ju en vit kota vänster bak (om man nu skulle lida av vitastrumpofobin)
Vad tyckte du om de övriga USA-köpen då? Det har ju inte varit så mycket köp till USA de senaste åren p g a deras ekonomiska svacka och nu kom de ju "billigt" undan jämfört med under högkonjunkturen, så där mellan 5 000 och 8 100. Jag pratade med Jennifer Rousseaux, inköparen för Tudor Oaks Farm, efter auktionen och hon var hur nöjd som helst 
haflingerforum.nu
Vad jag menade var att om man är ensam budgivare de sista 2-3000€ sâ vill man nog hjälpa till pâ nâgot sätt, han behöver ju inte direkt tala om att han har pengar som vissa gjort historiskt.
De gjorde bra köp tycker jag, kul att de kommit igâng igen.
Ja, och att de lyckats slå ihop sina tre haflingeravelsföreningar i USA till EN!
Bra jobbat!
haflingerforum.nu
Ta en titt på det vackra stofölet som är omslagsflicka på årets katalog!
Hon heter Andrista och är e. Walzertraum u. Aisha ue. Abendstern. Känner ni igen den stammen?
Jo, ifjol på fölauktionen köpte Nottingham hennes helsyster Astory. Andrista var inte till salu, henne behöll de för sig själva. Enligt Nottingham var de två helsystrarna lika som bär. 
haflingerforum.nu
Wow! Ja det är bara att gratulera! 
Tänk om vi fick ett foto av Storasystern också!
Som sagt, Nottingham har världens proffsfotoutrustning 
haflingerforum.nu
Supersnygg! Blivande avelssto förmodar jag?
# 37
Såååå lika, Astory och Andrista Och såååå vackra
haflingerforum.nu
# 29
I senaste numret (nr 20) av haflingerforum.nu har jag också ett foto av Baccara.
haflingerforum.nu
Tack för de fina kommentarerna
Ja, hon är ett stort avelshopp och ännu ett huvudbry map hingstval. 
Blir det någon sån här auktion i år? Tycker Haflinger är en väldigt vacker hästras och har träffat två när jag gick på gymnasiet som var väldigt vänliga hästar..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jaadåå - varje år den sista lördagen i september är det stofölauktion i Ebbs. 
Nästa alltså 27 september 2014.
haflingerforum.nu
Vart ligger det då? :)
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
I Österrike.
haflingerforum.nu
Gick du på Lillerudsgymnasiet? Jag tror det var där som de två haflingervalackerna Adam och Wildus bodde ett tag.
haflingerforum.nu
Ja, det gjorde jag. Började år 2000 och slutade 2004 eftersom jag tog ledigt ett år..
Kommer inte ihåg särskillt många namn på djuren, i princip bara namnen på travhästarna - då jag gick travutbildningen där..

#45 och #46 Alltså, Österrike är ganska stort 😃. Om du Djurskötare84 vill se lite mer i detalj var Ebbs ligger så titta exempelvis här: http://www.tirol.at/ebbs Till höger på sidan finns en liten karta, klicka på "Große Karte öffnen" så får du upp en större karta. Zooma ut (klicka på minustecknet) så ser du mer exakt var i Österrike som Ebbs ligger. 🙂