Ârets föl
Grattis till nytillskottet! 
Nu måste du berätta, hur många ston har du egentligen? Och hur gamla?
Och vad menar du med "i princip ingen päls"? Just nyfödda har de ju inte så mycket päls eller …
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Ursäkta dubbletten, nu har jag raderat den ;)
haflingerforum.nu
Grattis till den lilla damen! Ja, det finns ju nakenhund, så då ska det väl också finnas nakenhästar, ha, ha!
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Jag har nu 8 ston:
Asandra 14 âr, betäckt med Liz Neustar.
Rinemoscha 12 âr, betäckt med Liz Namurai.
Armelie 4 âr, betäcks med Liz Nostalgie.
Astory 3 âr, betäckt med Liz Steuermann.
Ariana 2 âr, dotter till Asandra.
Rina 2 âr, dotter till Rinemoscha.
Nizana 1 âr.
Asina 1 âr, dotter till Asandra.
# 4 - 6
Något av det vackraste jag sett i fölväg. Så otroligt feminin 
haflingerforum.nu
# 9
HJÄLP
Du har så många att du tappat räkningen 
Jag får det till nio.
Amelea också!
haflingerforum.nu
Vad söt! 😍
Vad gäller pälsen så växer pälsen sist ut i livmodern så om fölet är liite tidigt född så kan pälsen inte helt hunnit med. Totalt ofarligt men kan förklara det. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tacka alla!! Hon är verkligen en riktig prinsessa, också enormt social redan från första stunden. Britta, hur kunde jag glömma henne?
Ja, man ser ju på bilderna att hon är nyfiken och social också.
Hon är väl knappast till salu, Pärlan?
haflingerforum.nu
Hon såldes ett par timmar efter att jag la ut bilder på fb då hon var några dagar gammal, ångrar mig dock lite men man kan ju inte behålla allt.
Hoppas, hoppas att hon gick till Sverige då! Hon skulle behövas här 

haflingerforum.nu
# 13
Ja, jag har stor förståelse för att du inte kan behålla allt.
Men kan du erbjuda de föl du måste göra dig av med på den svenska marknaden så vore det en välgärning.
#15 Det kommer jag säkerligen göra, dock ser jag ju helst att eventuella köpare har avel som ett syfte vid sidan av ridning/körning.
Förstår vad du menar men i Sverige tycker jag att det är viktigast att de kommer ut och visar sig, helst hoppning, dressyr och fälttävlan. De som kan vet att de är bra körhästar. De flesta som vi träffar på tävlingsplats säger: kan haflinger hoppa eller är de duktiga på dressyr? Innan vi har fått fram detta är det svårt att bara ha bra avelshästar för då får man inga pengar för dem. Skogsmullehästar finns det tillräckligt utav till salu.
#16-17
Sport förutsätter avel. De hänger ihop. Tyvärr köper många svenska föräldrar irländska hästar som tappat passet på vägen från Irland, vilket gör att e. framgångsrika tävlingshästar inte kan göras rätt i aveln.
Förtuom körning där den sk "haflingermaffian" ett slag dominerade inom svenskt ponyenbet, så har haflinger deltagit i SM i hoppning dvs Msv A (Waquero, e Winterson 6, u Marquesa 334 (Tyroler Haflinger Moderstambok: 13607/T. Det är inte jag som markerat i fet stil, men jag måste påpeka att hon är registrerad som haflinger, såväl i HPT som Sverige, men att någon, sannolikt STH:s registrator varit inne och ändrat i Blå Basen?) Ponny SM med 4 olika unga ryttare, och senast i Msv A i helgen), fälttävlan. Eldfuxen vet hur det är i detalj. Hon gav tidigare årligen priser till de bästa i varje gren för att stimuera tävlandet. Vad mer? Men vi har ju ingen möjlighet at erbjuda alla klasser för haflingertävlingar.
Bifogar foto av Jessica Johansson och Waquero under Europaschamionatet i fälttävlan i Stadl Paura 2003
Men jag håller med Nottingham, aveln är viktig.
Håller med båda förstås. Jag beundrar er alla som kämpar med haflingeravel. Jag har försökt på mitt sätt men fick inget sto. Vi får se i framtiden med vår avel. men när jag ser all avel som är gjord kontra haflinger till salu så är det sorgligt. Därmed inte sagt att det är "haflingerifokus" avlare som är till salu. Hästarna som är till salu är oftast skogsmulle, stark, ingen nybörjarhäst och som jag har tjatat om när man kommer ut på tävling: oj, kan en haflinger det! Min dotter har fått en foderhäst, så klart haflinger, tränaren sa direkt, varför köper ni inte en irländs ponny till henne? Men som gotlänning som han är, har kan ändrats sig och ser verkligen potensial i henne!
Visst hänger avel och sport ihop, den ena överlever inte utan den andra. Vi har i min förening startat en sportsektion som i år anordnar 4 tävlingar där både dressyr och hoppning finns med.
Vad roligt! Men så var det väl i Sverige förr i tiden också?
Kan tänka mig att det är svårare i Sverige med de långa avstånden, inte roligt att åka hundratalskilometer för 6 minuters dressyrprov.

Jag tror att det är mycket effektivare för att sprida kunskap om rasen, i alla fall i Sverige med våra stora avstånd, att de som tävlar haflinger gör det ute bland alla andra hästar/ponnyer så att vi syns även bland dem som inte redan känner till haflinger och vad de kan, än att vi försöker göra reklam med "egna" tävlingar. 🙂
Jag är förresten så glad, för jag har hittat en jättebra liten fodervärdstjej till min fina uppfödning Eldfuxens Flicka. Det ska bli jättespännande att se vad de hittar på tillsammans på dressyrbanorna i framtiden. 🎈
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Vi har också öppet för alla raser, annars skulle det inte funka deltagarmässigt. Förhoppningsvis ser många de positiva egenskaperna hos haflingern.

Fast det är skillnad mellan de "egna" tävlingarna, som man kan ordna en eller några stycken per år, och exempelvis de ponnytävlingar som ordnas av SvRF-anslutna klubbar i Sverige, där det finns massor av tävlingstillfällen över hela Sverige varje helg. :) Plus att de som åker dit är ryttare i första hand, och för det mesta i alla fall inte redan inriktade på en viss ras, utan snarare en viss disciplin. :) (Hoppas att min tankegång blev klarare nu :) )
Jag testade att söka på alla ponnytävlingar i hela Sverige oavsett disciplin och nivå, och här är listan över tävlingar denna helg (23-25/5)
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Ja, jag håller helt med Eldfuxen. För att få uppmärksamhet för rasen måste så många som möjligt, seriösa tävlande ut på banorna.
Men tyvärr domineras dessa av importponnyer utan känd härstamning. Detta leder ju inte svensk ponnyavel någon vart.
Nottingham, hur gör du med mankhöjden? Många haflinger är i dag högre än 148 cm. I Sverige betyder det att bara tävlingar för stor häst är öppna för dem. Detta är en av anledningarna till att jag är negativ till jakten på hög mankhöjd. Dessa haflinger blir ju inte användbara för de mestadels unga tjejer som tävlar i Sverige.
Och i Sverige kan man inte arrangera rasvisa tävlingar annat än i samarbete med av SvRF godkänd ridklubb.
Hu löser ni detta i Belgien?