Utställningar Belgien 2014
Nu har utställningssäsongen här i Belgien dragit igång ordentligt. Lokala, regionala och nationella avlöser varandra fram till slutet på September. Själv brukar jag använda mig av några för att ge miljöträning för de yngre stona som annars inte kommer ut så ofta, de får åka transport och behöver sköta sig på okänd terräng. I helgen var det dags för 2-åriga Asandradottern Ariana att visa upp sig och hon skötte sig utmärkt. Eftersom hon inte ska kåras förrän nästa år passar det bra att ta med henne ut i år. Våran kåring är för övrigt 27/7 med domare från HPT.
Men så lång man redan, och bara två år… Blir en riktig skönhet det där! Är utställningarna som avlöser varandra bara öppna för haflinger eller är det för alla raser? Låter för fantastiskt för att vara sant, om det bara skulle gälla haflinger… Här i Sverige har vi tyvärr inte mycket i utställningsväg att välja på, varken haflingerspecifika eller öppna för alla raser.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Det finns både utställningar för enbart haflinger samt de med olika raser på samma utställning. Att det är så frekvent med utställningar här beror nog mycket på en kultur med mycket djurmarknader i varje by förr i tiden samt att det vid varje utställning är pengar i pris. Just att det är prispengar tycker jag är negativt, dels ställer folk ut vad skit som helst samt att korruptionen styr mycket av resultaten.