Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 977 ggr
aygtn
0

Hjäääääääääälp!!

Hej alla haflingerexperter!Köpte en underbart vacker haflingervalack för några dagar sedan som blev kastrerad i april. Denna killen är 3 år. Mer rädd och nervös häst har jag aldrig varit med om. Han är jätterädd för allt utanför sin hage. Idag så hoppade han över boxdörren och fastnade med hoven i täckeshängaren för att han inte ville stå  inne själv. Har exploderar ut ur boxen så fort man öppnar den, är även väldigt burdus i sin relation till människan. Nafsig, buffrig och lite opålitlig.  Är det vanligt att 3 åringar är på detta sättet? Kan det vara kastreringen, eller det nya stallet? Just nu känns hästköpet inte så bra, jag har haft unghäst tidigare och har kunnat hantera alla problem som dykt upp med NH, men här känns det väldigt svårt. Tanken var att jag skulle rida in honom själv ( har erfarenhet utav detta) och att vi skulle ha honom som familjehäst då vi har barn. Ligger nu här i sängen med en jättesvullen fot som han trampade på när han inte ville vara i stallet, och sönderriven handflata efter 3 st slitningar för att han blev rädd för saker. Tycker själv att jag är lugn, men bestämd och fast. Tidigare har han haft ett bra hem och gått med sin hingstkompis och gamelsto. Just nu känns det som om en lååååång och slitsam väg att få honom till en ridbar häst. Tips och råd tas gärna emot.

Tack på förhand.

A

*~HamsterHamster~*
0

Jag skulle skriva det på Natural horsemanship också.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annette
0

Tycker inte hans beteende är konstigt.

Det är en unghäst, ny miljö osv. Sedan beror det på hur mycket han är hanterad tidigare. Hur fungerar det med hans nya kompisar? Han är kastrerad för bara några månader sedan, det kan också spela in.

Nottingham
1

Normalt kan jag inte tycke att det är, vet du hur hans dagliga liv var innan han kom till dig?

aygtn
0

Han blev importerad som föl ifrån tyskland tillsammans med en annan hingstkille i samma ålder, sen har de växt upp tillsammans. Har även funnits ett gammalt sto i flocken. Han har hanterats utav ägaren regelbundet, med in och utsläpp, har även varit lätt att lasta och verka. Har varit på två hingstpremieringar. Har haft sadel och träns och markarbetad därifrån. Enligt henne så är han en snäll häst. Säger inte att han är dum, bara väldigt svåråtkomlig. Han är jättemysig i hagen och jätteduktig i paddocken, där funkar all träning som på räls, och han är med och undersöker allt. Men så fort man kommer utanför paddock och hage så blir han som förbytt. Speciellt i stallet. Fick förlag utav min man, att nu i början skall man kanske bara koncentrera sig på det som går bra, som träningingen i paddocken. Tills han har vant sig vid stallet och gården. Vad tycker ni?

Nottingham
0

Verkar som ett bra förslag!

Eldfuxen
0

Kan det vara så att han ser sin nya flock när han är ute i hagen och padocken, men inte i stallet? Jag har träffat på många som blir alldeles förtvivlade av att skiljas från flocken, men det brukar bli bra med träning. Om det är när han blir ensam han blir orolig och "jobbig" så kan det vara bra att först träna där han ser de andra, och sedan lära honom att vara ifrån dem succesivt. Lycka till!

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se