Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 3264 ggr
Vipålandet
2014-05-08 00:05
24

hingstavelsvärdering

När kommer poäng och kommentar i Blå Basen? Nu är det snart fyra veckor sedan det var i Axevalla. Det är ju 8 haflingerhingstar det gäller med tanke på avel!

BrittaD
2014-05-08 00:35
12

Det har jag också undrat. SHF har inte heller skrivit något om resultaten från Axevalla på sin hemsida.

Funderar

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-09 17:34
13

Nu har iaf SHF lagt in en länk till resultaten på sin hemsida.

Ni får den här:

http://svenskahaflinger.se/files/Axevalla_avelsvrderingsbevis.pdf

Om det inte skulle fungera så gå in på hemsidan och klicka där i stället.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-09 17:36
0

# 1

Nu är ju inte resultaten officiella förrän avelsorganisationen, dvs SH visar upp dem. Jag har frågat SH när de kommer i Blå Basen men inte fått något svar ännu.

haflingerforum.nu

YngveTH
2014-05-09 17:50
0

Jag hittar inte Steinfries bland resultaten i länken SHF's hemsida. Vet nån varför"?

BrittaD
2014-05-09 17:54
13

Titta i tråden Avelsvärdering av haflingerhingstar 2014 lite längre ner på den här sidan!

haflingerforum.nu

YngveTH
2014-05-09 22:04
14

Jodå, så kan det vara. Men varför redovisas inte Steinfries överhuvudtaget på SHF's hemsida. Alla andra haflingerhingstar som var där, såväl godkända som icke godkända, finns med i länken.

BrittaD
2014-05-09 22:26
17

Det SHF redovisar kommer från SH, och SH redovisar inte Steinfries för han är varken godkänd eller underkänd, bara inte godkänd. Hans protokoll läggs åt sidan medan man väntar på de röntgenplåtar som efterfrågades och som avgör om han blir det ena eller det andra.

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-05-10 16:57
16

Själv är jag ju dock lite förvånad över att ingen reagerar på att en hingst som får veterinära anmärkningar för sitt överbett, får så höga poäng på rastypen? För övrigt är både över- och underbett med på SJVs kassationslista över avelsdjur.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
2014-05-10 17:05
16

Så kan jag också konstatera att domarna nämner utflutna hovar i protokollet på en hingst, men veterinärt har den inga anmärkningar på detta. På den hingst veterinären har anmärkningar på detta, har domarna inga kommentarer alls på utflutna hovar? Nu känner jag att jag har horn i pannan, men tittar de på samma hingstar, eller?

BrittaD
2014-05-10 18:31
13

Det var verkligen en märklig iakttagelse Förbryllad

Säger kanske mer om domarna än om hästarna.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-11 14:06
0

Jag blir inte riktigt klok på vilken hingst som är på fotot vid länken (# 2) fast jag själv var där och stod och fotade hingstarna just där.

Funderar

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-11 14:27
0

Skall kolla bland mina foton - lockig svans har han iaf.

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-05-11 14:53
0

Hm, menar du på SHFs sida, kanske? Länken i #2 går bara till en pdf-fil och där hittar jag inga bilder.

Carina-J
2014-05-11 14:57
0

Hingsten på SHFs hemsida tycker jag liknar Ace of Diamonds. Är det den du menar? Bilden under deras länk till resultaten?

BrittaD
2014-05-11 15:04
0

Ja, det var den bilden jag menade.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-11 15:14
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är nog han.

Honom fotade jag på ett annat ställe där det blåste som f så mina foton av honom kunde jag inte använda.

Så här ser han ut i mitt blåsiga album.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-11 15:25
3

Och ögat måste man ju se. Det är viktigt för en haflinger.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-11 19:23
0

Eller är det Wix?

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-05-11 19:38
7

Nä, jag röstar på Diamond, med tanke på huvudlaget…

BrittaD
2014-05-11 22:33
8

Haha, så det är på huvudlaget man känner igen en hingst nuförtiden Oskyldig

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-05-12 09:46
8

Japp, och på en eventuellt synlig nummerlapp! ;-) Dessa två herrar var väldigt lik varann i "uppsynen"', i varje fall på bild, så det var ju tur att de inte hade likadana träns… :-)

BrittaD
2014-05-12 10:32
8

# 21

Eller rosettens färg.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-12 10:52
11

# 0

Ja nu är det en månad sedan avelsvärderingen av hingstar på Axevalla och ännu inga officiella resultat från SH. Är inte avelssäsongen igång som bäst …

haflingerforum.nu

Vipålandet
2014-05-12 21:49
0

Och det är Ace of Diamonds:)

Carina-J
2014-05-12 22:07
0

#24 Tack för info. :-)

BrittaD
2014-05-14 11:12
0

# 3

Där skrev jag:

Jag har frågat SH när de kommer i Blå Basen men inte fått något svar ännu.

Nu har jag fått svar från SH, som skriver:

”När det gäller resultat från avelsvärderingar så samlar SH in alla protokoll och skriver avelsvärderingsbevisen som sedan skickas till nämndens ordförande för påskrift. Här räknar vi med minst 1½ vecka innan vi har fått tillbaka de påskrivna bevisen. Dessa skickas sedan till hingstägaren som sedan har tre veckor på sig att överklaga beslutet.

Vi brukar inte lägga ut några resultat publikt innan dessa veckor har passerat, sammanlagt ca 4 veckor. Ibland dröjer det lite längre ändå om t.ex. någon överklagar resultatet. Då våren är hektisk när det gäller hingstpremieringar så är det många resultat som ska publiceras, och de läggs vanligen ut i den ordning som de olika premieringarna har arrangerats. ”

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-14 11:16
0

På min nya fråga igår om vi då kunde räkna med att resultaten skulle finnas i Blå Basen om en vecka fick jag detta svar:

”Jag kan inte lova att resultaten kommer finnas där om en vecka, det beror ju även på arbetsbelastningen på kansliet i övrigt.”

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-14 11:21
0

Jag frågade också:

"Om en hingstägare överklagar, låter ni då alla andra vänta, innan deras resultat publiceras?"

men det fick jag inget svar på så jag upprepade frågan.

haflingerforum.nu

Medicus
2014-05-14 11:35
10

SH har fått Jordbruksverkets förtroende att verka som avelsorganisation för haflinger.

Enligt Jordbruksverket skall en avelsorganisation inte vara "sårbar", dvs den skall fungera med omedelbara svar på frågor mm.

Uppenbarligen fungerar inte SHs kansli, åtminstone ur stoägarnas synvinkel, när det gäller publiceringen av hingstpremieringsresultaten.

Vi måste faktiskt fordra att SH publicerar resultaten för de hingstar där domarnas utlåtande är klart så snart detta är praktiskt möjligt. Nu har det som sagt gått mer än en månad sedan hingstpremieringen i Axevalla. Att man ännu inte kunnat lösa frågan om Steinfries har en medfödd eller förvärvad skada får inte fördröja publiceringen mitt i betäckningssäsongen.

Det märkliga är också att Steinfries hingsthållare (i SH:s katalog från Axevalla felaktigt kallad ägare) anger Steinfries som avelshingst på sin hemsida, men inte nämner de problem som fanns med hingstens bedömning i Axevalla och som betyder att han ännu inte är godkänd för avel i SHF. 

En hingstägare bör/får inte ge felaktig eller vilseledande information om sin hingst.

Jag väntar på resultat av HPT:s och ANACRHAI:s uttalade ambition att samverka för vad som sägs i HWZSV stadgar: 

"Det finns en ras, haflinger, att de båda skall ta fram en gemensam rasstandard och bedömningssystem och att internationella domare skall delta i alla avelsvärderingar av haflinger." Först då kan vi få en enhetlig bedömning och inte två skilda hingstpremieringar med två veckors mellanrum, med en respektive åtta hingstar och internationell respektive inhemsk domare. Resultatet av den bristande samverkan är skrämmande.

Men den veterinära bedömningen bör nog ligga kvar i Sverige eftersom medvetenheten och öppenheten kring missbildningar och andra defekter  tyvärr verkar vara låg i ursprungsländerna.

Nottingham
2014-05-15 09:23
8

Jag väntar också på den dagen sto och hingstbedömningar görs av internationella domarteam i alla länder. Dels får vi en enhetlig bedömning samt att vi inte behöver flera föreningar per land utan vi kan alla vara en stor lycklig familj. 😃

BrittaD
2014-05-16 12:39
8

Nu har SH tilldelat en av de godkända haflingerhingstarna ett stamboksnummer

Acilliano BE 38

men hans avelsvärderingsresultat är inte inlagt.

haflingerforum.nu

Medicus
2014-05-19 09:22
1

Bra Nottingham!

Styrelserna för SHF och STH som uppenbarligen går in och läser inläggen på iFocus, ka väl redogöra för hur långt de kommit i diskussionerna sinsemellan.

Det nya världshaflingerförbundet HWZSV säger klart att det bara finns en ras, haflinger.

Vi väntar på ert positiva engagemang.

Medicus
2014-05-19 09:24
1

För övrigt menar jag att SH för länge sedan är diskvalificerat som avelsorganisation för haflinger.

Nottingham
2014-05-19 09:50
3

Jag är ju själv skuld till att det finns 2 föreningar i Belgien men detta gagnar inte haflingeraveln och är inte heller särskilt roligt ur kåring/utställningssynpunkt. Med de ringa antal haflingers som kommer ut på dylika arrangemang vill man ju ha så många som möjligt och även ställas mot de bästa för att på så sätt sporras att förbättra sin avel. Sedan vet jag efter många diskussioner med HPT att de inte heller finner det en bra situation med ett antal "HPT fillialer" här och där då det kan leda till relationsproblem med andra föreningar. Men som sagt, först måste de internationella teamen på plats för just bedömningarna var ju skälet till att jag startade BTH och inte för att jag tycker "tyrolerhaflingers" är bättre än andra haflingers.

Vipålandet
2014-05-21 14:22
5

Oj, oj nu har Ace of Diamonds också fått ett nr, 39 men inget resultat än…

BrittaD
2014-05-21 14:36
7

# 28

På min upprepade fråga till SH:

"Om en hingstägare överklagar, låter ni då alla andra vänta, innan deras resultat publiceras?"

fick jag detta svar:

Det beror lite på, det är samma jobb att läsa in alla resultat som att läsa in en enda häst.

Min kommentar: För SH, ja. Men ur ett kundperspektiv - en stoägares t ex - är det viktigare att få de resultat publicerade som är klara och OK än att vänta på ett ev. överklagningsbeslut till en hingsthållare.

Det här påminner om en tidigare SH-klassiker. När man frågade SH om något fick man tillbaka repliken: Vem gäller det? 

Det är nog den servicekulturen som fortfarande är rådande. Viktigare vem det gäller än vad det gäller.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-21 14:39
5

Nu är det 3 veckor sedan hingsthållarna fick resultaten och klagotiden är slut.

Men än finns inga resultat publicerade av SH i Blå Basen.

Men dagen är lång.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-21 14:43
9

## 11, 14, 19, 24

Om man har svårt att få svar på frågor från SHF så kan det löna sig att gå vägen över haflinger.ifokus Får idé

För efter våra funderingar om vem hingsten var på SHF:s hemsida så har man nu lagt till att det är Väbjörns Ace of Diamonds.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-21 14:53
0

# 35

Om dom åtminstone tog hingstarna i alfabetisk ordning Nörd

haflingerforum.nu

Vipålandet
2014-05-21 15:19
8

Ja och att de gör klart. Är man ändå inne och skriver nr borde de väl också skriva in avelsvärderingsresultatet så är det färdigt! Tillräckligt som är ofullständigt och fel i blå basen sedan tidigare ändå!

BrittaD
2014-05-21 20:06
8

# 31 och # 35

Konstigt att hingstar kan få stamboksnummer utan att (officiellt) vara avelsvärderade.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-21 20:29
8

Har nyss fått veta

ang. Steinfries

att på hingsthållarens hemsida nu står att Steinfries inte är godkänd i SH/SHF.

Dock gäller som förut att detta inte är officiellt förrän SH lägger ut informationen i Blå Basen eller på annat sätt.

Och detta är ännu inte gjort.

haflingerforum.nu

Vipålandet
2014-05-22 16:58
5

Nu, äntligen, är avelsvärderingsresultaten ut i BB förutom nr 40 Nightwish! Får hoppas det kommer snart!

Vipålandet
2014-05-22 17:04
4

Såg nu att kritiken var utlagd men som sagt inget nr på Nightwish.

BrittaD
2014-05-22 21:50
11

Om Steinfries står i Blå Basen:

(inte riktigt som på hingsthållarens hemsida)

Hälsotillstånd

Ägaren inte kunnat styrka att man kan utesluta den genetiska defekt (OCD)som begärd röntgen avsåg enligt gällande reglementes defektista. Begärd röntgen visar att sannorlikheten för ovanstående defekt är mycket stor och styrker ej skada efter trauma.

Sammanfattning

Hingsten är kasserad av veterinära skäl

Då är det bara att hoppas att nämnden har fel för en häst med OCG får inte användas i avel i Sverige, inte i STH heller.

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-05-23 07:48
11

Men varför överhuvudtaget ta in hingstar till Sverige med defekter- där även överbett ingår- när vi har en så liten avel här? Här i Sverige så gäller det väl mer än någonsin att hingstmaterialet är valt med omsorg om vi ska komma någon vart? Vi har helt enkelt inte råd att misslyckas med den lilla avel som bedrivs idag. Tyvärr är det lätt att stirra sig blind på höga poängsiffror och framförallt förväntar man sig inte att det kan finnas något dolt "bakom kulisserna". Det är ju bara själva poängraden som visas fram i marknadsföringssyfte plus domarnas kritik. Det veterinära utlåtandet ser man sällan eller aldrig. Då räknar väl gemene man att det inte finns något att anmärka på heller. Något för avelsföreningarna att ta upp och ge information om, kanske? Stoägarna borde få kunna ställa krav på full öppenhet när det gäller det veterinära, att det t ex måste ingå i marknadsföringen av hingsten. Det är inte alla som lusläser Blå basen.

Eldfuxen
2014-05-23 10:00
11

Såvitt jag förstår är det inte tillåtet enligt svenska djurskyddsbestämmelser att avla på hingstar med OCD. Alltså inte i STH heller, oavsett vad HPT säger eller inte säger.

SJV:s föreskrifter och defektlista: HÄR

För övrigt håller jag helt med Carina i #46 Visst är det roligt att få höga poäng på sin häst, och det är ju någon sorts kvitto på att hästen av en någorlunda opartisk person bedömts vara "bra". Men för mig innebär "bra" så mycket mer än bara höga poäng.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Nottingham
2014-05-23 10:13
6

För mig är också höga poäng ganska ointressant. Är det en äldre hingst så är det hans avkommor som är viktiga och gäller det en ung hingst är det hans föräldrar som intresserar mig mest.

I båda fallen gäller givetvis att hingsten ska vara frisk och passa mitt sto.

BrittaD
2014-05-23 11:20
11

… samt ha ett bra lynne, något som enligt mig, verkar ha försvunnit som ett av de allra viktigaste kriterierna i begreppet "bra".

haflingerforum.nu

Nottingham
2014-05-23 13:03
9

Självklart Britta!!

Medicus
2014-05-23 13:39
5

Lynnet nämns om en väsentlig del i HPTs Grunddokument för aveln (Haflingerpferde. Där betonas just temperamentet som en grundförutsättning. Nr 1 Febr 2014.

Vipålandet
2014-05-23 14:15
8

Vet vi vilka haflingerhingstar som finns tillgängliga för avel 2014? Känns inte som om SHF:s hemsida är helt uppdaterad vad gäller hingstar.

Nottingham
2014-05-23 15:19
5

Finns väl snart fler godkända hingstar än tillgängliga avelsston eller?

Carina-J
2014-05-23 15:47
6

Ja, Nottingham, där slog du huvudet på spiken.Vad vi behöver här i Sverige är fler avelsston. Avelshingstarna kan vi snart stapla på hög…

Eldfuxen
2014-05-23 15:51
4

#53: Så sant! Avel kräver BRA ston också, och stoägare som är intresserade av avel. :)

BrittaD
2014-05-23 16:34
13

# 52

Nej varken SHF:s eller STH:s hemsidor innehåller korrekt information om hingstar i avel 2014.

Dvs. STH:s hemsida saknar sådan info överhuvudtaget och

SHF:s hingstlista innehåller inte de tre nygodkända hingstarna och har dessutom åtminstone tre hingstar som är döda sedan länge bland sina "godkända" hingstar.

Det blir lite svårt att bedriva seriös avel med sådana rasföreningar.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-05-23 18:30
5

# 48

Klokt sagt, Nottingham!

För många år sedan hade vi en god vän som födde upp superfina haflinger i liten skala i Tyskland. En riktig nörd.

Han sa:
När jag väljer hingst till mitt sto, tittar jag först på hingstens avkommor, i andra hand på hingstens härstamning och först i tredje hand på hingsten själv.

haflingerforum.nu

Medicus
2014-05-23 18:50
2

Jag har pratat med Jan Philipsson som har många års forskning på OCD hos svenska varmblodiga hästar bakom sig och nyligen funnit att 13 % har någon form av OCD.

Arvet beror på många faktorer. DNA-tester finns därför  inte. Arvbarheten ä låg 0,09-0,38.

I Sverige har man tagit en ställning som vi känner. I Tyskland har FN (tyska SH + SvRF) tagit en annan ställning som är mer liberal.. Lucas Scheiber och HPT (Ordf HPT och HWZSV) använder infon från FN.

Så vi får leva med två helt olika ställningstagande från avelsledningarna.

Eldfuxen
2014-05-23 19:27
9

Fast SJV:s regler gäller alla som bedriver avel i Sverige, oavsett vad respektive avelsledning säger.

Lite intressant tilläggsinformation förresten: I Holland beräknas idag avelsindex på både hingstar och ston för förekomst av OC(D).

Vipålandet
2014-05-23 22:09
3

Hur tror ni resultatet kommer att bli på Steinfries i år då vi vet att betäckning är i gång.

Nottingham
2014-05-24 09:17
0

Steinfries har alltid varit en av mina favoriter , med rätt ston kommer han leverera moderna föl med mycket ädelhet. Jag utgâr ifrân ägarens version om olycka vid betäckning tills annat är bevisat.

Medicus
2014-05-24 10:45
1

# 58

Det skall stå 13 % inte 13 i fösta stycket. OCD är alltså vanligt bland svenska varmblodshästar.

Eldfuxen
2014-05-24 18:16
8

#61: Med tanke på det som står i det veterinära utlåtandet ("Begärd röntgen visar att sannorlikheten för ovanstående defekt är mycket stor och styrker ej skada efter trauma.") så skulle jag inte chansa. En "bra" hingst är för mig så mycket mer än en exteriört bra hingst, och det gäller såklart även ston.

Och nu har jag funderat lite till: #48: Hur mäter du då avkommornas respektive föräldrarnas kvalitet? När jag säger att vi är för poängfixerade så menar jag att vi är det även när det gäller föräldradjur och avkommor.

Det är självklart kul att visa sin häst och få höga poäng, och som jag sa tidigare, det är en någorlunda objektiv bedömning av hästen, gjord av en hyfsat opartisk person, men jag skulle vilja att vi vägde in även annat när vi pratar om "bra" hästar. Jag är t.ex. minst lika stolt över att min avelshingsts mor levde och hade hälsan i så gott som hela sitt liv, i hela 32½ år, det är minst lika viktigt för mig som att hon fick 41 poäng vid en premiering. :)

Nottingham
2014-05-25 22:18
2

För mig är bra föräldrar och far/morföräldrar de som har producerat ett antal högt klassade avkommor och inte bara någon enstaka. De har inga kända defekter såsom tex sommarexem samt visat prov på mycket god karaktär vid all hantering. Precis som poäng kan vara missvisande i Sverige är det även det i HPT världen, det är nackdelen med att bara bedömma en gång i hästens liv. Det finns massor med elitston som inte producerat ett endaste klass I föl samt har en karaktär man kunde önska mer av. Därför menar jag att undersöka stammen bakåt är mer viktigt vid val av hingst samt köp av föl/unghäst än en poängrad given vid ett tillfälle.

BrittaD
2014-06-27 18:05
7

Nu har jag en fråga till alla er som vistas på olika haflingerFB-sidor:

Har Acilliano sålts till Sverige, alltså inte till nuvarande hingsthållaren i Sverige, utan till en annan svensk haflingeruppfödare?

Jag låter frågan ligga här ett tag, innan jag återkommer och förklarar varför jag frågar. Jag vill inte slå in öppna dörrar. Kanske är det bara jag som inte är informerad om detta - eller så har jag något att informera er om.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-06-28 10:14
0

Ingen där ute som vet nåt?

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-06-28 17:38
0

Jag har i varje fall ingen aning, men jag måste tillstå att jag blev väldigt nyfiken.

BrittaD
2014-06-28 20:13
3

Ja, jag är också nyfiken - eller undrande. Jag skall förklara varför jag frågar.

Var igår på besök i Uddevalla, Bohusläns museum, för att titta på den stora, fina utställningen "Häst - säg mej vem du är". Där fanns en avdelning om olika hästraser i Sverige. På en vägg visades foton - porträtt - av representanter för olika raser, bl. a. haflinger.

I de två nästa inläggen skall jag visa haflingerrepresentanten (Jo, jag hade fått lov att fota)

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-06-28 20:16
9

Så här representerades (den svenska?) haflingern

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-06-28 20:20
8

Namnskylten under fotot går inte att läsa där, men så här såg den ut:

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-06-28 20:24
9

Visserligen felstavad, men så klart jag studsade. Och den uppgivna ägaren köper ju nya haflinger ungefär som andra köper lördagsgodis, så först trodde jag det var sant.

Men är det sant eller vad skall det föreställa?

haflingerforum.nu

Isflinga
2014-06-29 01:07
1

Lyft luren och fråga den som det berör, Linda Stångeberg tel nr 073-671 07 39, jag lovar att ni kommer få ett rakt svar direkt.

BrittaD
2014-06-29 10:16
10

Hon är välkommen att skriva här också, så får fler förklaringen. Det här är ett öppet forum.

haflingerforum.nu

Nottingham
2014-06-29 11:23
3

Nu är det ju inte sâ att hon köpt den hingsten men med tanke pâ att hon driver en rörelse som främjar haflingern vore det inte ologiskt att ha en hingst till de fina stona hon har. Tycker det är roligt att se att det finns de som satsar, framför allt pâ stosidan.

BrittaD
2014-06-29 12:38
8

Jag tycker inte heller att det skulle vara ologiskt att Linda S satsade på en egen hingst till alla sina ston som hon ju också betäcker. Jag skulle bara  vilja veta om hon gjort det, eftersom jag råkade snava över denna information och jag inte sett något på  SHF:s hemsida om detta. Nu finns ju för övrigt ingen information där i den (in)aktuella Hingstlistan om denna hingst trots att han är stambokförd i Sverige.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-06-29 12:44
8

Hon har alltså inte köpt Acilliano, då? Glömde fråga det.

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-06-29 13:39
7

Lite of topic, men det är säkert inte lätt att bedriva haflingeravel i Sverige idag - om man inte har egen hingst förstås - när inte ens avelsföreningen är intresserad av att tillhandahålla en korrekt och uppdaterad hingstlista.

BrittaD
2014-06-29 14:06
8

Avelsföreningarna, menar du väl?

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-06-29 14:33
1

Glömmer alltid bort den ena av någon anledning….

Nottingham
2014-06-29 19:00
5

Nej, hon har inte köpt Acilliano.

Vipålandet
2014-06-29 20:56
7

Men hur kommer det sig att hon står som ägare? Någon måste ju ha angivet det!

Isflinga
2014-06-29 21:39
0

Om inte de som tagit korten helt enkelt tagit det för givet efter som han stog hos henne då.

Shoshone
2014-06-30 10:42
0
Shoshone
2014-06-30 10:43
0
Shoshone
2014-06-30 10:50
1

iFokus och mobiltelefoner har aldrig kommit överrens men ja vet inte om ni kan se bilden.

Vipålandet
2014-07-01 00:43
3

En utställning på ett museum med ej korrekta uppgifter, konstigt!

Vad säger ägaren, jag begriper att de troligen inte kommer förbi, men ändå, felstavat och fel ägare.

Isflinga
2014-07-01 00:58
1

Jag vet inte vad fam Edelman säger men ska fråga dem och återkomma med svar. Om inget annat så kommer kommer de och hälsar på i september så vi kan ju alltid visa upp museet.

Carina-J
2014-07-01 07:00
7

Kanske dags för berörda parter att kontakta utställningsansvarig för rättelse? Fel kan alltid begås, men när det gäller en utställning på ett museum känns det som att det är viktigt att det rättas omgående. Bara för att det står fel där just nu, behöver det ju inte stå fel under hela utställningstiden?

BrittaD
2014-07-01 11:41
4

Utställningen pågår till och med den 9 november.

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-07-01 18:23
8

För några dagar sen ställde jag min fråga här om Acilliano hade sålts till Sverige efter att ha sett en uppgift om ny svensk ägare för Acilliano på Hästutställningen i Bohusläns museum. Som jag skrev blev jag så klart väldigt överraskad, men tänkte sen att det väl kunde vara sant. På SHF:s hemsida stod - och står - som bekant ingenting om Acilliano fast han är stambokförd i Sverige. Innan jag ställde min fråga här kollade jag också den ev. nya ägarens blogg, men där stod inget om honom. Så jag la ut min fråga här. Och har fått svar.

Nu tittade jag igen på icke-ägarens blogg och då står det där med bild och allt:

Nu har vår älskade bästa Acilliano BE kommit hem igen!

Tala om dubbla budskap🤔

haflingerforum.nu

Vipålandet
2014-07-01 22:52
7

Jag tar upp min fråga igen och förtydligar, då inte Steinfries blev godkänd som avelshingst i Sverige, var ska de avkommer som vi vet är "på g" reggas! Sedan har vi frågan som Eldfuxen tog upp med OCD. Någon som har svar?

Medicus
2014-07-08 11:34
6

# 91

Bra fråga, Vipålandet!

Jag gissar att du syftar på Eldfuxens inlägg som slutar” …en häst med OCD får inte användas i avel i Sverige, inte i STH heller.” I Sverige gäller svenska lagar och regler än så länge. Helt riktigt. Men Steinfries har betäckt både ston bara stambokförda i HPT, och bara stambokförda i SH/SHF. Så din fråga är berättigad.

Carina-J
2014-07-09 09:56
2

Men är ni säkra på att avkommor efter Steinfries är på G då? Verkar märkligt att man vågar frångå regelverket?

BrittaD
2014-07-11 10:50
2

Ja, det har man kunnat läsa på ett par bloggar och hemsidor. Minst fyra har jag sett. Dessutom var han ju godkänd i HPT och betäckte STH-ston, innan han blev underkänd av SH.

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-07-11 11:26
2

Okey. Ja, det var ju tråkigt att han hann börja betäcka. Det råder som sagt avelsförbud ang OCD… Ska bli intressant att se hur avelsföreningarna tänkt tackla detta.

BrittaD
2014-07-15 15:47
1

Det är avelsorganisationerna som utfärdar avkommornas pass - och pass måste dom ju ha hur som helst. Dvs SH och HPT.

haflingerforum.nu

Carina-J
2014-07-15 16:55
3

Jag tänkte mer på allt det andra som ska hanteras pga att han har avelsförbud här i Sverige. Kommer STH att informera HPT om avelsförbudet, t ex? SH bör ju veta att han har avelsförbud i varje fall, så där behöver väl inte SHF göra något. Kommer info om avelsförbudet att gå ut till medlemmar och andra intressenter, så att inte fler ston betäcks? Kommer hingsthållaren att kontaktas? Kommer SJV att informeras? Vilka blir repressalierna? Eftersom han nu tydligen betäcker kan ju inte avelsföreningarna bara sitta med armarna i kors?

Isflinga
2014-07-15 18:57
0

Carina allt det där har hingsthållaren redan gjort. Alla de instanser du nämt vet redan hur det ligger till. Har också haft en god och konstruktiv dialog med jordbruksverket. Om du har möjlighet att ställa dina frågor direkt till mig så ska du få svar på alla de frågetecken du har.

Carina-J
2014-07-18 17:50
4

Men så bra att någon tagit tag i rådande situation rent praktiskt. Tyvärr lär ju inte det hjälpa de eventuella avkommor som kanske får problem med OCD i framtiden. Det är väl det jag personligen tycker är ledsammast, krånglet med passbiten bryr jag mig inte i. Som BrittaD så riktigt skriver, pass måste de ju ändå ha… Och det kommer de ju att få, på ett eller annat vis. Själv tror jag att man vunnit mer på öppenhet om det här, inte bara från hingsthållarens sida, utan även från avelsföreningarna. Att tiga inför allmänheten riskerar nog tyvärr bara att öka på spekulationerna.

Isflinga
2014-07-18 21:15
0

Men Carina bara för att jag valt att inte svara här på detta forum, innebär det ju inte att jag tigit. Jag har fullt varit öppen mot alla de sto ägare som tagit kontakt med mig personligen. Och det finns ju en anledning till att det inte är fler betäckta än just de tre som är. Jag har nämligen bara tagit emot de som på börjat sin betäckning innan resultatet kommit. Jag önskar att du har full fakta innan du dömmer mig. Vad jag vet så har du ingen aning om hur varken jag eller min verksamhet fungerar så jag ber dig igen att om du har några frågor eller andra på hopp ta dem gärna med mig direkt istället.

Vipålandet
2014-07-18 21:27
4

Men varför påbörja betäckning innan han är godkänd?

Isflinga
2014-07-19 09:52
0

Vipålandet. Ser att du inte förstått att han var klar för raskod 47 redan när han kom till Sverige och hade genomfört sitt CEM test. Därför påbörjads betäckning av ston i raskod 47.

Carina-J
2014-07-19 10:25
1

#98 och 100 Naturligtvis är ingen tvingad att svara här. Men man skulle önska att avelsföreningarna själva kunde vara mera uppdaterade på vilka hingstar som får betäcka och inte betäcka, och i varje fall informera allmänheten om detta på sina egna hemsidor. Inte förrän tills helt nyligen dök det t ex upp en "färsk" hingstlista på SHFs hemsida. Att han redan var färdig för STHs ston må så vara, men på den hemsidan hittar jag ingen hingstlista alls? Jag har väl egentligen inte haft några frågor riktade direkt till dig, i varje fall inte vad jag kan påminna mig. Det var till BrittaD jag vände mig i inlägg 97, då jag trodde hon missförstått mitt inlägg 95, så jag ville bara förtydliga mig lite bättre med vad jag menade med "ska bli intressant att se hur avelsföreningarna tänkt tackla detta." Men du ska ha tack för att du tagit dig tid att svara här- och även gett din syn på saken. Det har förstås rätat ut en del frågetecken gällande hur rasföreningarna tänkt tackla det hela. Om du vill tillägga någonting, som du tycker är opassande att ta upp här, får du jättegärna PMa mig.

Vipålandet
2014-07-19 21:23
4

Jo, Isflinga, det vet jag att han är men vad säger STH om OCD?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.