Haflinger - som allround & tävlingsponny?
Hej allihopa här på haflinger sidan :-)
I och med vi letar efter en till D-ponny snubblade vi rätt slumpmässigt även över haflinger… märkligt nog har vi aldrig lagt märke till den särskild innan – eller jo, kanske beundrat utseendet men vi har nog mest tagit de som körhästar, förlåt alla därute, men aldrig sett de som "ponny" liksom.
Nu dyker de upp i annonserna allt oftare även här i Sverige så jag blir mer och mer nyfiken och fundersam om det kanske kunde vara nåt för oss också. Alltfler verkar vara mer den "sportiga/lättare" typen? Har börjat läsa på men tänkte att det bästa sättet måste ändå vara att höra med nån som själv är mer inne i haflinger världen.
Tävlandet är inte själva målet med ridningen för oss, mer en rolig bonus lite då och då. Det dagliga umgänget på alla möjliga olika sätt står klart i fokus men vi brukar träna regelbundet dressyr/hoppning/terräng/WE och hoppas att även den nya ponnyn passar att hänga med på det.
Vad har ni här för erfarenheter med att ha haflinger som familje-/ungdomskompis? Lättare tävlingar i olika grenar? Vad gör ni med era?
Alla synpunkter & tips vad man borde tänka på just angående haflinger är välkomna!
Hej :)
Jag är ny i haflinger världen . Köpte min i februari i år . Hon är bara ett år .
Har en hannoveranare , en whelch mountain o en korsningsponny sen innan men vill gärna ha en mor/dotter häst och då blev vi förälskade i en haflinger vi träffade så vi slog till . Har inte ångrat mej en sekund sen hon kom till oss :)
Jag är ju dressyr intresserad så jag hoppas kunna använda henne till det samt ut o ha skoj i skogen. Min dotter vill hoppa så det tänkte vi oss oxå
Verkar vara en mångsidig häst med mysigt temprament .
Ska bli kul att följa denna tråden och se vad alla ni som haft haflinger länge gör med era .
#0 Jättekul stt du fastnat för haflingern! Det är du inte ensam om! ;-) Här får du en länk med lite info om vad man bör tänka på http://haflinger.ifokus.se/discussions/539b5f528e0e7449bf000585-hur-ar-det-att-aga-haflinger?4d71254bb9cb462141048fbf-1 Verkar som om inte länken fungerar att trycka på, så du får nog lov att kopiera och klistra in. Av någon anledning fungerar editorn här på forumet inte alls bra med min iPad.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Låt dig inte luras bara, att den sportigare/lättare typen är snabbare och smidigare än den mer robusta. Har själv bara robusta och har blivit förvånad många gånger över att se att den som sägs vara sportigare kan vara betydligt "osmidigare" än mina egna. Men den sportigare är förstås grannare att titta på.
Här ser du vad en liten "omodern" haflinger kan åstadkomma. http://haflinger.ifokus.se/discussions/51f50bc08e0e745c58002289-knappekullas-waquero-till-sm (Antagligen får du kopiera och klistra in även denna länk) Finns väl ingen i Sverige idag som lyckats så bra med en sportigare/modernare variant.
Nämnas bör också att lilla Waquero (c-ponny) även tävlat fälttävlan på SM-nivå…

Waquero som ung
Carina-J. Lilla Waquero är (eller var kanske 😉han är 20 i år 🎈) ganska sportig och modern han också, men "för" liten (eller lagom) med sina 138cm.
Han är ett utmärkt exempel på en bra tävlingsponny. Hållbar ponny som älskar att träna och tävla, han har liksom växt in i rollen som "kung på hoppbanan" från att ha varit en menlös liten valp som femåring, då var han en perfekt barnhäst.
Det där med sportigare/lättare typ. För det första måste nästan hästarna vara i liknande hull för att det ska gå att jämföra. Är det inte fler hästar idag som är i "normalhull" med fångrädsla och allt vad det är?
Vi har fått många kommentarer om våra hästar, ena gången är det den ena som är "mycket nättare" och den andra gången är det den andra.

W,C och St

C

St
Det var så roligt att leta bland gamla bilder så jag tar med några foton på hästar som inte är våra också :)

En av favorithingstarna, A-F

Haflingertrav
Äh, har inte tid med fler än två just nu.
Ja, det gick ju som det gick med det där, men här finns ingen tid att ändra på den saken. Ska försöka hinna iväg och titta på en viss ponny. 😃
Javisst är det så, att det är en enorm skillnad på en smal haflinger och samma haflinger i överhull, jag håller med dig. Men det finns vissa skillnader ändå, mellan den mer moderna haflingern och den "äldre" viktbärande. Det är framförallt benen som blivit smalare, ryggen längre och mankhöjden högre de senaste åren. Jag är inte ens säker längre att den moderna haflingern är lika viktbärande som förr.
… eller hållbar.
Jag tycker det skulle vara intressant om någon kunde jämföra - i ett stort material- hur hållbarheten för haflinger ser ut över tid.
Jag kan bara ta ett högst ovetenskapligt exempel. De 15 första haflingerna som invandrade till Sverige på 70-talet får väl anses vara omoderna. Där fanns de två första godkända hingstarna, Hattrick 1 och Nelson 2 som blev 24 resp. 28 år, tre ston, Sindy, Kea och Courage som alla blev en bra bit över 30, dessutom avkommor till Hattrick som blivit över 30 år. Waldi som blev 28 år och fick 10 avkommor. Jag är imponerad av dem. 🌺
För övrig anser jag att Waquero är en mycket sportig haflingertyp, men han är ju liten (C-ponny) och ser inte ut som de "stora, tjusigare sportvarianterna."
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Envis, vacker, mångsidig, läraktig och skrev jag envis? ;-) en bästa vän i alla väder. En häst som ger dig många gråa hår men även lyckliga underbara stunder.
En framgångsrik haflingeruppfödare, som vi lockade över från en framgångsrik avel av "stora bruna" till haflinger, sa:
"En haflinger är mer än en häst, den har en själ."
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu