Ny haflingerhingst i Sverige?
Liz. Sternbild
Är det nån som vet varför den här haflingerhingsten står i Blå Basen?
http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=371754
I Blå basen finns ju bara hästar som finns/funniits i Sverige och/eller den hästens avkomma eller avkommas avkomma osv.
Och tyrolerhaflinger står han också som.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Men hur lyckades du hitta honom då? :-) Antagligen är det väl denna hingst det är frågan om http://www.norbert-rier.com/sternbild.htm Men varför skriver inte SH ut födelseår och modern plus hennes stam? Eller borde jag vara förvånad….
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Jag tolkar det också som att han nu finns i Sverige. Dock står det på ägarens hemsida att han ska stå hos en fam. T i Österrike 2014. Mystiskt…
Håller med dig Carina! Om de inte har hans fullständiga stam borde de väl inte skriva "tyrolerhaflinger".
# 3
De borde inte skriva Tyrolerhaflinger alls enligt min mening, eftersm såväl Nord- som Sydtyrolen (Italien) anger Haflinger som rasnamn.
Tyrolerhaflinger är en svensk "ras", som inte finns annat än hos Jordbruksverket, STH och SH.
En tid betecknades min Winterson 6 som efter 1406 Winterstein, Tyrolerhaflinger, men det har nu ändrats men flera välkända hingstar och ston från Nordtyrolen liksom i detta fall Sydtyrolen, kallas Tyrolerhaflinger i Blå Basen. Djup okunnighet,. Referens HWZSV stadgar mm.

Ny han har ju legat på blåbasen sen 2010, inlagd av xxx.
#5 Jag har editerat bort namnet i ditt inlägg. För er andra så är det STHs fd registrator som enligt Isflinga lagt in hingsten.
Då är det ju mer än märkligt att han lagts in överhuvudtaget om han inte finns/funnits i landet och inte heller har avkommor/avkommors avkommor här.
Och inte är han någon Tyrolerhaflinger heller ;-)

# 7 är ju ingen som kan svar på detta då det är en för detta stamboksförare som gjort inlägget i Blåbasen.
#8 om han inte är en TH vad är han då ?
#9 En haflinger.

#5 "ju"? Det du skriver syns bara om man har inloggning och kan logga in i Blå Basen, vilket de allra flesta inte kan. Alltså kan inga vanliga intresserade haflingermänniskor se det du tydligen ser.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Hmm

Men nu så är allt till rättat på BB och efter som han nu i fredags sen kväll landat på svensk mark så kan ju alla vara glada. Men då han heter liz 372/T Sternbild och har brännmärkningen TH på bogen så antar jag att han är en TH.
#13 Läs gärna inlägg 4 av Medicus, så förstår du varför han inte är någon Tyrolerhaflinger. Tyrolerhaflinger är ett svenskt påfund för raskod 47, och finns ingen annanstans än i Sverige. Vi har också en tyrolerstammad haflinger, Lalita, som är brännmärkt med TH, men likväl står det i hennes österrikiska registreringsbevis att hon är en haflinger, och ingenting annat. Däremot står hon i Blå basen som både haflinger och tyrolerhaflinger, vilket är fel. Hon är inte registrerad i raskod 47 och är alltså ingen tyrolerhaflinger. Eftersom du verkar ha access till databasen, så får du gärna rätta till felet.
#13 Jag antar att det är du som tagit in Sternbild till Sverige då, eftersom du vet när han anlände. ;-)

Jag har inte åtkomst till data basen utan har som alla andra fått vända mig till SH för att få det tillrättat. Men vad står då DTH och BTH för trodde de var danska tyroler haflinger och beligiska tyroler haflinger.
Varför vissa rasföreningar titulerar sig som tyrolerhaflingerföreningar beror kanske på att entusiasterna i dessa föreningar förespråkar HPTs strängare haflingeravel?
#16 Var det alltså SH som upplyste dig om att han legat inlagd i Blå basen sedan 2010, och att det var fd registrator i STH som lagt in honom där?
Och det bästa av allt är att Ida sett till att Sverige och Norden fått tillgång till en riktigt, riktigt bra hingst. En stor TH-eloge till henne.
En mycket snygg kille som jag hoppas är kvar i Sverige om två år då mitt sto är tre år och kan betäckas :)
Nu blir man lite sugen på att betäcka nästa år………
# 20 och # 21
Inte för att jag vill vara en glädjedödare
- men Sternbild är faktiskt inte avelsvärderad och godkänd i Sverige - än.
haflingerforum.nu
Hoppas han blir det :)

Man borde ju få använda han till ston av raskod 47 utan att han är avelsvärderad i Sverige.
Ja, det borde du ju veta bättre än jag - men
även för 47:or måste han ju vara godkänd vid hälsokontrollen som ingår i SH:s avelsvärdering, innan han får betäcka i Sverige - oberoende av rastillhörighet - OCH så måste han ha gjort sitt bruksprov i Ebbs enligt HPT-reglerna - men även ang. detta är du ju bättre informerad än jag. Jag har ingen aning om han gjort sitt bruksprov.
Vore kul att veta.
haflingerforum.nu

En riktig läckerbit! Synd att han är en 47:a… ;) Men jag ska inte klaga, Acilliano är absolut inte fy skam han heller. =)
Vad har du för sto då …
haflingerforum.nu
Den sköna bönan på bilderna (på min sida) är mitt sto Athena 570, e. Harras 10, ue. Nestor 14. Nu dräktig med Acilliano! =)

I dagsläget är han varken eller då jag inte regat honom i varken 47 eller 32. Han är berättigad att reggas i båda.

Mifrost har du tänkt avla nästa år också ? ;)
Man vet aldrig, man vet aldrig. Snygga hingstar får en att fundera åt det hållet i alla fall. ;) Om du reggar den här i 32 också så finns det ännu ett argument för att betäcka igen. ;)
# 31
Åh, Athena finns med - även på bild - i berättelsen om Asta - hästen i mitt liv som Athenas uppfödare skrev i min tidning haflingerform.nu. Skall kolla om jag har kvar något gammalt ex, så PM-ar jag dig. ✉️
Har du köpt henne från uppfödaren (som jag känner)?
haflingerforum.nu
Vad kul! =) Nej, men jag har haft lite kontakt med Jenny över Facebook och telefon. :)
Jag lärde känna Athena som fyraåring när hon stod hos den tjej som köpte henne från uppfödaren. Där fanns dessutom Athenas föl Afrodite, som tyvärr senare bröt benet i ung ålder. Jag fick rida Athena under ett år, varefter hon lånades ut på foder. Men historien slutade inte där.
Hösten 2004, när Athena var sex, behövde hon en ny fodervärd. Då fick jag möjlighet att ta hand om henne i två år, fram till sommaren 2006 då hon såldes till en tjej i Mörrum. Jag hade inte råd att köpa henne själv, annars hade jag gjort det.
Fyra år senare kom dock en annons med ett visst haflingersto ut på Blocket, och då kunde jag inte missa chansen. Så nu är hon min sedan sommaren 2010. =)
#32 Sternbild har alltså gjort ett godkänt bruksprov i Ebbs? Jag frågar bara för att jag råkar veta att Steinfries, som hann betäcka flera STH-ston, inte gjort något godkänt bruksprov. Vilket väl HPT har som krav om man ska kunna få äkta haflingerpass till avkommorna?

Råka veta ???det är väl ingen som har hållit hemligt. Han hade ju dispans till i år att göra det, pga av operationen på det söndersparkade bakknät. finns ju en anledning att kan kördes hem för ett par veckor sen !!! Fattar inte varför ni hela tiden ska spela så satans dumma för att få det att se ut som om jag myglar hela tiden. Vet DU att DU förstör för hela haflingeraveln. Det är tragiskt att se hur ni framställer mig på denna sidan hela tiden. Detta är nu det sista meddelande i text jag tänker svara på på denna sidan. Jag har bett dig förut att im du nu vill veta något så fråga mig direkt istället.
#42 Det är ju ingen som direkt upplyst om det heller, varken att han saknar godkänt bruksprov, haft dispens, eller att han nu körts hem för att göra det? Hemlighetsmakeriet är ju som vanligt väldigt stort. Något svar på om Sternbild har gjort bruksprovet lär jag, och alla andra intresserade, inte få. Så allt är väl som vanligt… Och inte tror jag att jag har så stor betydelse för haflingeraveln heller, men tack ändå. ;-) Där tror jag nog SHF och STH haft mycket större betydelse.
# 42
Men du svarade inte på Carina J:s fråga om Sternbild gjort ett godkänt bruksprov i Ebbs!
Och ja, vi har två haflingerföreningar i Sverige, men jag kan inte finna någon som helst officiell info någonstans om HPT:s krav att hingstar skall ha gjort godkänt bruksprov i EBBS, innan avkommorna får riktiga haflingerpass. Fram till dess hingsten gjort sitt 30-dagars test i EBBS får avkomman ett rött pass med tre generationers härstamning.
Jag har fått info om detta från utlandet, men om denna viktiga info inte lämnas ut i offentligheten varken av SHF eller STH, så är det inte särskilt svårt att se vem som skadar haflingeraveln i Sverige.
haflingerforum.nu
I dagens samhälle, på gott och ont, diskuteras allt i från stort till smått på facebook och andra forum. När man inte får information eller rätt sådan från behörig instans, är det väl inte konstigt att frågor ställs här. Titta bara på hingstinformationen på SHF där det fortfarande är fel.
Och STH:s hemsida har ingen hingstinformaion alls. Det var ett par år sedan det fanns sådan information där.
Håller med Carina-J i # 43 när hon skriver: "Hemlighetsmakeriet är ju som vanligt väldigt stort. "
haflingerforum.nu
Har man lärt sig något om källkritik och granskning av källor, när det gäller att bedöma olika källors tillförlitlighet, så vet man att privata hemsidor inte ligger högt i den rangeringen. Varje forum eller hemsida får granskas och värderas när det gäller att värdera informationen där. En första fråga att ställa sig är: Är detta objektivt eller subjektivt? Vems förtjänar på detta?
Detta har inget med påhopp att göra.
Jag är både historiker, bibliotekarie och medlem av Reportrar utan gränser samt ger ut en haflingertidskrift. I alla dessa roller har jag lärt mig tillämpa källkritik. Jag skriver inget utan att ha på fötterna, men de grundlagsskyddade pressetiska reglerna med källskydd för uppgiftslämnare gör att jag inte alltid kan uppe källan, bara att jag har en källa som jag värderar som tillförlitlig.
haflingerforum.nu
Detta var nu ohyggligt off topic och säkert över den gulleguttnivå som många vill diskutera på - eller inte alls diskutera.
Men jag bjuder på det. Det finns fler än jag som är besserwissrar.
haflingerforum.nu

Hemligt, men Britta.D du har minst en av mina hingst kartaloger och borde då veta vad som står i dem.

Någon katalog har jag inte utan en reklambroschyr. som du gjorde före hingstpremieringen, där en av hingstarna sen inte blev godkänd (Steinfries). Jag förstår inte vad din broschyr har med Sternbild att göra.
Det står inget om honom där.
haflingerforum.nu
För du menar väl inte att en enskild hingstägares reklambroscyr är = officiell information från avelsföreningarna, det som jag efterlyste i mitt inlägg #44?
haflingerforum.nu

Förlåt att jag kallade den katalog. Nej men jag menar att där det klart o tydligt står att Steinfries ska tillbaka och göra LT och där med har jag inte hållt på med hemlighetsmakeri.
Och vad är det jag skrivit som gör att du tror att jag menar Steinfries när jag talar om SHF:s och STH:s hemlighetsmakeri? Det får du förklara.
haflingerforum.nu