Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 2085 ggr
Vipålandet
10

Skall regler följas eller ej...

Känner mig manad att start denna sida med anledning av diskussioner i tidigare sidor och att jag inte förstår. Det finns många regler att följa i avel bl.a. detta:

E. UPPDELNING AV STAMBOKEN

Grundstambok avd I

För att införas i avd I skall en häst:

• ha en far som vid betäckningstillfället var införd i Riksstamboken alternativt som avelshingst vara införd i en annan erkänd Haflingerstambok.

• ha en mor som är införd i Riksstamboken eller vara införd i ANACRHAI s registro fattrici eller i motsvarande avdelning i en dotterstambok till ANACRHAI

• ha sex generationers känd härstamning

• ha en andel främmande blod som inte överstiger 1,56 %.

• vara fallen ur någon av rasens sju erkända hingstlinjer

Jag upplever inte att alla följer detta. Det förstnämnda i år men även stona har inte följt plan- och riktlinjer tidigare. Sedan har vi Jordbruksverkets regler med genetiska sjukdomar som man inte heller får avla på.

Isflinga
0

0# Vem är du som fegt nog gömmer dig bakom en anonymitet ! Vågar du inte stå för vem du är och vad du säger ?

Vipålandet
2

Finns anledning till att jag är anonym men har jag farit med osanning?

Isflinga
0

Det du skriver här över gäller ras kod 32 han har inte betäckt 32 ston

Isflinga
1

Vi har också kolla med Jordbruksverket om det tycket vi skulle spruta de redan dräktiga stona, hade de rått oss till det hade vi gjort så.

Vipålandet
1

Ok, bra!

Isflinga
0

Ja så sluta nu att smutskasta mig. Uppenbarligen känner du inte mig och vet inte hur jag jobbar, ligger liksom inte i min natur att lura folk, det vinner man inte fler kunder på och om du frågar de som har haft sina ston här och dessutom köpt häst av mig så skulle du få en mer rättvis bild av mig. Om du nu vill veta, kan du som jag mer än en gång sagt, fråga mig privat istället. Trakasserier kan polis anmälas , vilket jag noga överväger.

Vipålandet
5

Det handlar inte om smutskastnting utan handla om rätt och fel

Vipålandet
5

Nej, känner inte dig men oroad över haflingeraveln och dess framtid.

Carina-J
5

#1 Jag antar att du inte är döpt till Isflinga heller? ;-) Och det är fullt tillåtet att skriva med pseudonym här. Faktum är att det är väldigt få som inte gör det.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
8

Och jag förstår trådskaparens oro. Är det någon mening att ha regler överhuvudtaget om de ändå inte följs/ behöver följas? Tillåter man någon att bryta mot dem, måste man nämligen tillåta alla.,.

Isflinga
2

Vad har nu mitt alias med det hela att göra ??? Vad spelar det för roll om jag heter Isflinga eller Xxxxxxx, ni har ju gått in för att bråka med mig på denna sidan i vilket fall som helst, ni började förra året då Wix blev godkänd och sen dess har ni bara fortsatt. Är det inte fläckar som inte finns så är det ett litet litet överbrett som ska förstoras upp till ett graft fel och och så fortsätter ni, ni gör en höna av en fjäder och der bara kring de hingstar som jag handhar. Frågan är om ni vet vad ni håller på med, om ni nu är så oroliga för svenskhaflinger borde in istället se till att fler ston besökte dessa hingstar som nu finns i svenskavel och inte tala om hur dåliga de är för de är allt annat än dåliga. Då talar jag inte bara om de hingstar jag handhar.

mallacalla
3

Jag måste säga som ny här och i haflingervärlden att det är väldigt tråkigt att det uppstår så mycket tjafs här . 

I min lilla infantila värld så hjälper och stöttar man varandra för att lyckas tillsammans att få fram bra hästar och för att sprida rasen framåt . Är inte målet att få fram rastypiska, trevliga , kör o ridbara individer ?

Blir som stoägare lite tveksam till betäckning . 

Peace , love and understanding  är mitt motto ;)

Ha en bra dag alla för det tänker jag ha :)

Eldfuxen
9

Såvitt jag kan tolka trådskaparen så gäller dennes/dennas oro alls inte bara hingstar, utan även ston som inte uppfyller kraven. Jag tror inte du ska ta det personligt.

Vad gäller Wix så visste i alla fall inte jag vad det var för fläckar som diskuterades. Mitt inlägg i den tråden var allmänt skrivet och handlade inte om honom alls, utan om färger och sådant rent allmänt. 

Jag är en av dem som är orolig för haflingerns framtid i Sverige, men jag tror inte att problemen löses genom att jag "ser till" (hur jag nu skulle kunna göra det?) att fler ston betäcks. Det är trots allt stoägarnas val om de betäcker sina ston eller ej, och jag tror inte att det är diskussioner på ett forum på Internet som gör att svensk haflingeravel eller Svenska Haflingerföreningens medlemsantal går ner.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Carina-J
7

# 11 Du skrev att trådskaparen skrev anonymt, men det har du också gjort hela tiden. Det var det jag syftade på. Jag tog för övrigt bort dina namnuppgifter som du lade in i inlägget. Du har valt att skriva under pseudonym, så då ska du inte behöva yppa dem. Vi har diskuterat de hingstar som tagits in i Sverige. Detta är ett diskusionsforum för haflinger… Om du tog illa upp för att jag funderade vad det var för fläckar Wix hade, så ber jag om ursäkt för detta. Har aldrig sett något liknande på haflinger förut. Jag håller inte med dig om att överbett, så litet det än är, är något att rycka på axlarna åt. Det finns en anledning till att en veterinär skriver en anmärkning på detta. De vanligaste orsakerna till problem i hästens mun är just bettfel. Sådant tycker i varje fall jag ska avlas bort, och inte avlas på. Om vi ska få hästar med bättre tandhälsa måste vi börja med aveln. Vad jag vet så är det inte mer än du som tagit in hingstar med veterinära anmärkningar? Jag har, mig veterligen, inte klagat på någon av dina egna hingstar. Om det nu kan intressera, så är jag ett stort fan av en av dem, en hingst som jag själv tycker kommer alldeles i skymundan, och hade gärna köpt honom om jag inte haft stallet fullt.

Eldfuxen
8

Kära Mallacalla, du kan väl ändå inte på allvar mena att du tvekar att betäcka ditt fina sto i framtiden p.g.a. att människor diskuterar på ett diskussionsforum?

Som hingst- och stoägare och uppfödare sedan 26 år tillbaka är jag betydligt mer oroad över hur avelsföreningen sköts - årets hingstlista uppdaterades exempelvis inte förrän avelssäsongen redan var slut, det tog över 1 år för SHF att få till det så att det gick att registrera haflinger som haflinger i Sverige när organisationsformerna ändrades för hästaveln i Sverige för några år sedan, antalet medlemmar i SHF har minskat från nästan 400 år 2006 till inte ens 100 idag, och den minskningen började långt innan detta forum ens fanns, detsamma gäller antalet betäckningar och antalet visade haflinger vid Riksutställningen, som i år endast var 8 stycken!  Bara för att nämna några exempel. 

Jag tycker det är helt otroligt att man mot den bakgrunden kan gnälla på att det ställs frågor eller diskuteras, om än aldrig så livligt, på ett diskussionsforum.

BrittaD
8

# 11

Isflinga, du skriver " ni har ju gått in för att bråka med mig på denna sidan i vilket fall som helst, ni började förra året då Wix blev godkänd och sen dess har ni bara fortsatt."

Bråka med dig? Wix?

På SHF:s hemsida står att Wix är uppfödd och ägs - inte av dig! - av NN i Nybro. Hur kan detta vara att bråka med dig när hans fläckar diskuterades på detta forum?

Man brukar säga att man inte skall blanda ihop sak och person, men du blandar ju till och med ihop person och person.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
7

# 3

Du skriver "han har inte betäckt 32ston"

Jag utgår från att du med "han" menar Steinfries - rätta mig om jag har fel.

Men Isflinga, på din hemsida står att ditt sto Fiorella 516 är dräktig med Steinfries och i Blå Basen är Fiorella regisrerad med raskod 32, så här

Fiorella , 516

Hästens Identitetsnummer

• Blå basen ID: 64904
  • Svenskt register/Grundstambok: 32951217 - OBS reg.numret 32….
  • Haflinger ston: 516
  • Haflinger ston: Hf.K 5965

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

mallacalla
0

Tycker hela konversationen  verkar lite infekterad sen innan .. Jag är som sagt ny här o har köpt min första haflinger i februari i år .Jag förstår inte ens skillnaden på tyrolerhaflinger o haflinger ! 

Men jag blev störtkär i Hicka L när jag träffade henne , det är en så fantastiskt trevlig häst och jag blev intresserad av haflinger rasen . Gick med här för att få lite mer inblick i det hela och det var väl här nånstans i den här tråden jag tappade lite lust att ge mej in i aveln .Som "utomstående" upplevde jag att det smutskastades lite fram och tillbaka i tråden . Vill hitta bästa match till mitt fina sto och har svårt att veta vad jag ska tro . Vad ska jag leta efter ? Kommer det vara olika "läger" på visningar osv.

Jag har ett hannoveranersto också. Har varit ute o letat hingst till henne och kände en helt annan mentalitet där man rekommenderade "konkurenternas" hingstar för att det skulle bli bästa matchning , för att producera riktigt bra svenska hästar . 

Förklara gärna för mej skillnaden på de två raskoderna , Kan jag inte betäcka med en tyrolerhaflinger ? Jag vill lära mej och jag vill förstå !

Carina-J
5

#16 Jaha, där ser man. Här får man ta skit för att man frågat om några fläckar på en hingst, och sedan visar det sig att det varken är hingstägaren själv, eller ens uppfödaren, som skriker högst…

Carina-J
5

#3 Har kopierat detta från en tidigare tråd: "2014-07-18 21:27#101 av: Vipålandet Men varför påbörja betäckning innan han är godkänd? 4Bra inlägg 2014-07-19 09:52#102 av: Isflinga Vipålandet. Ser att du inte förstått att han var klar för raskod 47 redan när han kom till Sverige och hade genomfört sitt CEM test. Därför påbörjads betäckning av ston i raskod 47." Här raljerar du Isflinga över att Vipålandet inte förstått att han var klar för 47: orna och därför kunde börja betäcka dem. Men detta var ju tydligen inte hela sanningen, så därför frågar jag: Varför påbörja betäckning av 32: or innan han var godkänd för dem?

Eldfuxen
5

#18 Jag vet många som både kan och vill hjälpa dem som är nya. Jag har själv en hingst men skulle inte tveka att rekommendera andra, både i Sverige och andra länder.

Tyrolerhaflinger är en svensk "ras" som inte finns någon annan stans. Vissa uppfödare vill följa Nordtyrolens (en Österrikisk delstat) regler för haflingeravel och har bildat egna föreningar för det, både i Sverige och en del andra länder.

Det enklaste för att se vilka regler de olika föreningarna har för registrering är att läsa ett dokument som kallas "Plan och riktlinjer" som finns för alla hästraser som har en avelsförening i Sverige. Du kan be att få det från Jordbruksverket. 

Regler för stambokföring och avelsvärdeklasser hittar du på Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se

Problemet som jag uppfattar att Vipålandet vill diskutera är att inte alla följer de regler som finns, och det måste man ju kunna diskutera det också, tycker jag.  🙂

mallacalla
3

Tack för ett bra svar #21 :) Jag ska söka mer information där . 

Självklart ska man diskutera det ! Tyckte bara att tonen blev lite tråkig .

Jag tycker det hade varit så kul att ta föl på Hicka L och förhoppningsvis få fram nåt riktigt bra :)  Har ju lite tid på mej att lära mej innan betäckning ;)

Ska försöka komma ut på premieringar o andra visningar för att titta o lära mej mer så att jag kan göra ett så bra hingstval som möjligt . :)