Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 2404 ggr
Cahira
0

Är Haflinger rätt för oss?

Vi har just nu två hästar, quarters, som varit besvär sen dag ett och vi har insett att det funkar inte och de måste säljas. Men då vi verkligen behöver häst här på gården för att lättare kolla till korna och kalvarna i kuperad terräng (skog) samt öppna fält så är hästen så mycket bättre än fyrhjulingen. 

Jag har kollat runt och det låter som att haflingern är precis det vi söker men vill kolla här för att få mer kött på benen. 

Vi är två vuxna lättviktare. Mike är hästvan och jag är både grön och skrämd av de vi har nu. Jag blir alltså numera väldigt nervös och osäker på hästryggen, speciellt på höga hästar. Jag har problem att ta mig upp på en quarter utan hjälp vilket är en nackdel då man ska av och på för att öppna och stänga elstängsel. Kan ju inte ta med en hink liksom. 

Hästen kommer mestadels användas av mig men vore kul om vi hade en häst som båda kunde ha nytta av, även om vi längre fram då jag har mer självförtroende planerar att skaffa en annan häst åt Mike. 

Jag är 160 och ca 50 kg (pendlar mellan 48 och 53 ungefär) och är inte intresserad av en fartdåre till häst men vore kul med en häst som har lite att ge då jag har mer självförtroende på hästryggen. En häst att växa med helt enkelt. Den kommer mestadels bara vara transportmedel men även hjälpa att dra undan avbrutna trädgrenar som blockar vägen vilket händer nu och då, om det går. Annars tar vi fyrhjulingen även om det är lite svårframkomligt för den. 

Bor i USA så är rätt begränsat vilka hästraser jag kan få tag på, speciellt av lite mindre storlek. Men har hittat en uppfödare av haflinger som avlar för temperament och säljer tränade egenuppfödda hästar samt hjälper att hitta rätt individ. Och rasen låter verkligen som handen i handsken, speciellt då de beskriver den som en ras som skulle funka även med nervösa nybörjare. 

Vad tror ni? Är vi på rätt spår eller hoppas vi för mycket? Ville kolla här innan jag kontaktar dom efter hästarna är sålda. Ska ändå inte ha nån ny förrän vår tidigast men vill vara ute i god tid och välja med bättre omsorg denna gång då vi blev grundlurade med den jag har nu.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Carina-J
2

Ja nu är det kanske inte oss haflingernördar du borde fråga kanske, då vi gärna tycker att haflingern är en ras för alla. 😃

Men jo, jag tycker allt att haflingern mycket väl kan uppfylla dina önskemål. Enligt rasbeskrivningen är det ju en allround- och familjehäst. Och när ni kan få hjälp att hitta rätt individ också, kan det nog inte bli bättre.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Cahira
0

Okej tack. :) Försöker hitta alla mina alternativ så jag kan få en "grundbas" över vad jag ska söka och som kan passa så det ökar chansen att hitta den rätta hästen. :)

Medicus
0

Får jag tillägga att visst en haflinger med gott temperament är jättebra för en som har vana. Men mycket beror som alltid på uppfostran också, att den fått vänlighet men också strama tyglar och lära sig vem som bestämmer..

En sak till - haflinger har i allmänhet mycket energi och vil gärna springa långt och fort om de får tillfälle till det, de är mycket starka för storleken.

Cahira
0

#3 Tack! :) Mycket bra info. :)

Eldfuxen
3

Jag tror absolut att haflinger kan vara rätt ras för er, speciellt så som du beskriver uppfödaren ni har kontakt med. 🙂Det är ju också viss skillnad mellan en "fartdårehaflinger" och en "fartdårequarter", inte minst att haflingern ju är just … mindre! 😃(Jag är själv lite höjdrädd och känner mig tryggare på hästar som inte är enorma). Jag tycker att det låter jättebra att ni ska använda hästarna på det sättet du beskriver, för som Medicus säger så älskar de att jobba. ❤️

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Cahira
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Haha vilken rolig bild jag fick i huvudet då jag jämförde fartdårequarter och fartdårehaflinger i mitt huvud. 😂 

Misstänker att det varierar mellan den tyngre och den nättare varianten med? Uppfödaren jag pratat med verkade ha väldigt bra bild över vad för häst jag behöver och sa att om dom inte har rätt häst så kan dom rekommendera någon med bra linjer som har inom bra distans eller kan anordna frakt. 

Det står mellan Pony of America och Haflinger. Beror mest på vilken "rätt häst" som dyker upp först känns det som. :) Ingen brådska. :)

Cheyenne är en ljuvlig häst egentligen. Det bara visade sig att vi blev grundlurade och fick en felmatchning helt enkelt. Hon på bilden. :)

Medicus
2

Fartdårehaflinger såg jag på Herbstgalopprennen i Meran, Sydtyrolen, i höstas. Galopptävlingar anordnas där varje oktober. Kulturarv.

Medicus
3

En till stilstudie.

Medicus
1

# 5

Du skriver "Misstänker att det varierar mellan den tyngre och den nättare varianten med"

De snabbaste galopphaflingerna är små och nätta. Den sorten avlar man inte på längre. De s.k. "moderna", lättare haflingerna tror jag inte alls är snabbare än de lite grövre. Snabbheten sitter i huvudet.

Här kommer en bild från målgången vid Europaschampinatet för haflinger i Stadl Paura, Österrike år 2003.

Cahira
0

Tack för alla svar! :)

Cocoscream
2

Haflinger kommer passa utmärkt tror jag :) har både qh och haflinger här hemma och mkt mindre fullblodshjärna i haflingern. Såg att någon nämnt det innan men du bör söka efter  brukshaflingern om du vill ha en stadig filbunke ;) har ngt att sätta emot kalvarna med :)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

Cahira
0

#11 Tack för tips! :)

Cahira
3

Tog ett tag och det hände lite hastigt och lustigt men idag blev vi med haflinger! 😍 Hon är lugn som en filbunke verkligen och jag är NOLL rädd runt henne! Jag är så otroligt förälskad i henne redan. ❤️ Detta kommer bli så perfekt!

Nottingham
0

Vem är denna trevliga haflingerdam?

Carina-J
0

Grattis Cahira! Och jag är ju förstås lika nyfiken som Nottingham på vem denna haflingerdam är.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Eldfuxen
0

Grattis! 🌺 Jag är också nyfiken!

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

BrittaD
0

Jag med 🤓

Vi haflingerägare är en nyfiken ras, liksom våra haflinger.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Cahira
1

Vet inte, bor i USA som sagt och hennes bakgrund är smått okänd. Han som ägde henne visste inte vad föräldrarna hette eller nåt liknande, kunde bara ge oss att hon är född 28 april 2013. Han hade haft henne ganska precis ett år så hon har flyttat mycket för sin unga ålder. Han hade haft en stroke och kunde inte ta hand om hästarna likadant längre och tvingades sälja dom nu. 

USA är konstigt land med konstigt folk, men jag är så lycklig att hon blev min! ❤️

Har inte kommit på nåt bra namn ännu. Men det kommer. ^_^