Så det kan bli!
Läser i ATL:
Sänkt avgift för sena hästpass
En kvinna i Hagfors kommun ska betala 10 000 kronor i vite för att hon inte lämnat in dokumentation om hästpass till länsstyrelsen i tid.
Kammarrätten sänker därmed vitesbeloppet. I förvaltningsrätten dömdes kvinnan att betala 60 000 kronor i vite.
Skäl till jämkning
Att vitet dömdes ut var helt i sin ordning. Däremot finns möjlighet att jämka beloppet om det finns särskilda skäl, resonerar kammarrätten i Göteborg.
Historien började för två år sedan, då länsstyrlsen i Västra Götaland upptäckte att fyra av kvinnans hästar saknade hästpass.
Är ett krav
Alla hästar, oavsett ras, ålder eller användningsområde ska ha ett pass som följer djuret under hela dess liv.
Passet fungerar som en identitetshandling, så att man kan säkerställa att det är rätt häst vid exemopelvis en försäljning. Det ska även bidra till att begränsa spridning av smittsamma sjukdomar.
Tog hänsyn
Trots påstötningar och viteshot dröjde det tills året därpå innan kvinnan lämnade in kopior på passansökningar för två av hästarna.
Förvaltningsrätten i Göteborg valde att utdöma ett vite om 60 000 kronor, men sedan kvinan överklagat prutas beloppet av kammarrätten.
Kvinnan har hela tiden hävdat att hon gjort så gott hon kunnat för att få fram hästpassen, något som också kammarrätten tar hänsyn till i sin dom.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Undrar om det var någon som blev orolig nu 😮
Hur många passlösa haflinger känner ni till?
Jag vet en hel del. Och då menar jag inte av årets föl, för de har ju tid på sig än.
Bara i Västra Götaland känner jag till tre passlösa haflinger med några år på nacken.
haflingerforum.nu
Men BrittaD, lagar och paragrafer är ju bara till för dem som följer dem… ;-)
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Glömde det, Carina-J, så rätt du har 🦸♂️
haflingerforum.nu