Sommarpremieringar 2014
Japp då var det dags för den årliga tråden om premieringar 😃
Vilka planerar att visa?

Jag ska visa min Nardus, 1 år, på Henån.
Du är ute i god tid med din anmälan, ser jag.
17/8 eller hur?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu

Japp men sista anmälan var 15 juni :)
Jag hade tänkt kolla anmälda haflinger, men SH:s lista över sommarpremieringsplatser var så lång att jag orkade bara med juli.
22/7 Gräfsnäs: Valencia Mosböl, 1 år, en nykomling från Danmark
23/7 Svenljunga: Finja 3 år. Svenljunga har alltid en hel dag för bara 3-årigar av alla de raser. Väl värd ett besök. Morgan Johnsson dömer och man får se många diplomston.
haflingerforum.nu
Hittade en till:
19/7 Österbybruk. Lizette av Ekeby 3 år.
Kul med treåringar 
haflingerforum.nu

Tre hingstföl e. Wilco anmälda till Dingle 16/8 🙂
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Då blir Morgan glad!
haflingerforum.nu
Dingle, tre hingstföl utan namn eller nummer.

Hicka L, 1 år ska visas i Tvååker 18/7 🙂
Igår – den 12/6 – var det sista anmälningsdag för 9 sommarpremieringsplatser, sex i Småland, två i Skåne och en i Östergötland.
Och där var inte en enda haflinger anmäld vad jag kunde se 
haflingerforum.nu
En till anmälan till
Svenljunga 23/7: Minta, 3 år
haflingerforum.nu
Det verkar inte bli mycket till "startfält" i år då. :-(
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Det är väl en konsekvens av de låga betäckningssiffrorna och fölningarna för några år sedan.
haflingerforum.nu
Och SHF:s bristande information om sommarpremieringarna och deras syfte och att treårsston skall visas. Ägarna till de treårsston som nu är anmälda har varit med förr och vet vad det handlar om. Avelsvärdering och möjliga avelsdiplom.
För övrigt har inte en enda STH-haflinger heller anmälts.
haflingerforum.nu
Igår – den 15/6 – var det sista anmälningsdag för ytterligare tre sommarpremieringsplatser i juli, två i Svenljunga och en i Tvååker.
Och där var inga fler haflinger än de vi redan skrivit om anmälda vad jag kunde se, dvs. Finja, Minta och Hicka L.
haflingerforum.nu
Även Henån- och Dinglepremieringarna hade stoppdatum igår med samma haflinger som tidigare nämnts, nämligen Nardus och tre föl.
haflingerforum.nu
Ser att även Övregårdens Carisma kommer till Svenljunga den 23 juli.
Åk dit om ni kan! Det är säkert värt en resa!
Jag kan inte ta mig dit, då jag befinner mig långt borta på min Internetbefriade ö.
haflingerforum.nu
Så var det anmälningsstopp även i Österbybruk. Inga fler haflinger där än Lizzie av Ekeby. 

haflingerforum.nu
Nu går det inte längre att anmäla sig till några sommarpremieringar i juli, och de haflinger som skall visas är de vi presenterat här i tråden: fyra treårsston och två ettårsston.
haflingerforum.nu
Nån som tänker åka till Svenljunga 23 juli? Det visas 59 treårsston, varav tre haflinger, höjdpunkt i juli . 👍
haflingerforum.nu
Igår var det premiär för mig som haflingerägare att delta på sommarpremiering med min fina ettåring Hicka L . Det slutade med 40 poäng och blå rosett samt finfina kommentarer . Gissa om jag är stolt ??? Blev oerhört taggad att fortsätta visa henne i framtiden :) Hoppas det går bra för de andra haflingerna som visas i år .

Och jag fick just veta att Lizette av Ekeby e. Eldfuxens Wacker u. Lova av Enerhogen fick 40 poäng och diplom idag vid premieringen i Österbybruk! Återkommer när jag vet mer om poängfördelningen. Tjoho och tralalalala vad glad jag är idag! Stort grattis till ägarna och uppfödarna, familjen Olsson i Alunda! 🎈🎂❤️🌺💋🎈
Grattis till finfina poäng! Skulle vara himla kul om du ville lägga in en bild på henne här i tråden.
Okey, jag svarade på mallacallas inlägg, men ser nu att Eldfuxen smet mellan. Och självklart grattar jag även ägarna till Lizette för finfina poäng och diplom. Men Eldfuxen, var du inte och tittade när det var så nära?

#25 #26 Hjälp så vacker! ❤️Grattis till de fina poängen och till en fin häst!
#24 Nej tyvärr var jag inte där! Dels så hade jag blandat ihop datumen och trodde att premieringen i Österbybruk var i nästa vecka 😞, dels så hade vi precis då Lizette visades besök av en haflingerägare (troligtvis/förhoppningsvis en framtida haflingeruppfödare) från Finland, som ville titta på mina hästar.
Det kanske var lika bra ändå, nu slapp jag bli nervös! (Man får ju försöka hitta något positivt med att missa en hästpremiering som ordnas 7 kilometer från där man bor … 😉)
Tack så mycket 🙂 Nu var hon väldigt okoncentrerad i skritten och fick bara 7 p där . Som föl fick hon 9 p så hoppas på bättre poäng där nästa år 🙂
Instämmer med Eldfuxen, hjälp vad fin hon är! Och vilket vackert huvud! Grattis än en gång.
Tack Carina 🙂 Så gäller det då att hitta en snygg o trevlig hingst till henne efter 3års testet . Hoppas ju få fina avkommor efter henne .Ska bli spännande att se vad som finns om två år 🙂

Grattis till fina poäng på Hicka! Jag har hennes halvsyster Havanna :)
# 25
Så otroligt vacker hon är, din Hicka L! ❤️
haflingerforum.nu
Jag har tidigare sett två av Hicka L:s helsystrar. Dem tyckte jag också mycket om!
Den ena var ett föl, Hexa L, den andra var 4-åringen Heisse Liebe.
Det verkar vara en mycket lyckad kombination, NachtmannxHurricane 🙂
haflingerforum.nu
# 31
Poison-Heart, din Havanna har jag aldrig sett så jag kan inte säga något om henne 😕
haflingerforum.nu
Ja , domaren sa att detta är ett sto som har framtiden framför sej :) Han talade gott om haflingerrasen överhuvudtaget :)
Hexa L är ju uppfödd hos Monika Karlsson (, min gamla skolkamrat ) oxå så jag har sett bilder på henne . Såå fin !
Strömstad ligger ju inte jättelångt bort så kanske man kan titta förbi någongång och hälsa på Havanna :)

Johå då Britta. Inte minst måste du sett x antal bilder på henne, men du träffade henne dessutom som åring på riks i Trollhättan 2009 samt som treåring på riks i Töreboda 2011 ;)

Mallacalla: det tycker jag du ska göra :) hade gärna hälsat på Hicka också!

Här har vi Havannas son Nardus, i sitt essä på be

Vad fin hon är Havanna och hennes avkomma ser ju jättehärlig ut ! Du är välkommen till Varberg o hälsa på Hicka :)
Vore kul att träffa på lite mer Haflinger irl , jag har inte sett så många här nere på västkusten . Någon som vet om det finns fler här omkring?
Hur hög är Havanna förresten ? Hicka är redan 140 som ettåring !
# 36
Nej, Poison-heart. Jag var inte i Töreboda 2011! Jag hade visserligen ett reportage därifrån i min tidning, men det var andra deltagare som försåg mig med information och foton till den artikeln. Bland annat du. Så visst har jag sett massor av foton av Havanna, men det är inte samma sak som att se en häst live! Men i Vänersborg såg jag henne, det är sant, men där får jag skylla på att det lilla ettårsstoet Honey av Ryabacken som var en edelbluthaflinger och som till och med hamnade före din lilla Havanna, stal "hela showen" för min del. Så därför kan jag inte säga att jag sett Havanna.
haflingerforum.nu
Mallacalla,
Jag har PM-at dej, men jag ser att du inte upptäckt det. Det står en siffra framför meddelanden när man loggar in, inte alltid så lätt att upptäcka.
haflingerforum.nu

Okej Britta, my bad. Kom ihåg fel då :)
Ingen fara, jag har bara ett så bra minne när det gäller haflinger, att det till och med ibland är plågsamt. Jag kan inte ens skylla på åldern. Min alltså. 
haflingerforum.nu
Ha ha , nån dator expert är jag inte :) Har svarat nu :)

På fredag ska jag hämta hem kotten (Nardus) från betet för att komma hem och intensivtränas en vecka inför premieringen. Är tacksam över att få hjälp med detta samt visningen av en lite mer hingstvan person. Lille kotten är visst inget gulligt litet föl längre utan en hormonstinn hingst…..
# 40 och 48
Vilken fin bild!
Lycka till den 17:e! Spännande att höra vad Morgan säger!
haflingerforum.nu
Men hoppsan, är det inte Poison-heart och jag som pratar med Havanna ❤️ i Vänersborg 2009?
Det finns visst de som har bättre minne än jag ☺️
haflingerforum.nu
Så söt Havanna (#50) och så vacker Havanna (#37) 🌺
haflingerforum.nu

Fast nu måste jag ändå försvara BrittaD lite. Det är, tycker jag, ganska stor skillnad mellan att ha sett en häst som unghäst och att ha sett den som vuxen. (Hälsningar en med ännu sämre minne 😉 )
Fin är hon hur som helst, Havanna! ❤️
Jag har inte alls dåligt minne!
Jag minns t. ex. från riks i Vänersborg 2009 att bland ett-åringarna gick Skärvets Aurora etta och i slutringen 4:a med 42 poäng, 98898. Domaren spådde henne en lysande framtid och bad henne koma tillbaka som treåring och ta hem BIS-pokalen. Hon kom tillbaka som fyraåring, placerades sist i sin klass med 38 poäng, 87887. Samma domare. Dåligt minne eller transformerad häst?
haflingerforum.nu
För att återgå till denna tråds ämne, sommarpremieringarna 2014
så kan det vara dags att sammanfatta vad som händer i augusti.
16/8 Dingle 3 hingstföl e. Wilco
17/8 Henån Nardus e. Nevitano, 1 år
23/8 Norra Ljunga Wilma 418 (15 år och redan stambokförd) och hennes hingstföl e. Nobody
24/8 Rättvik Noël e. Nachtmann, 2 år, och Väbjörns Amelia, e. Väbjörns Anér, 4 år
Detta är vad jag har hittat.
Finns det fler?
haflingerforum.nu
Carina-J och YngveTH
Åker ni till Rättvik?
haflingerforum.nu
Jag hade tänkt åka dit, ja. Men påminn mig gärna några dagar före, jag har tyvärr inte samma minne som du. ;-)

Inte Skärvets Aurora hon är nämligen efter Winter-I och bara 2 år gammal.

Inte Skärvets Aurora hon är nämligen efter Winter-I och bara 2 år gammal.
Nu kan jag visst inte läsa heller,
Skärvets Antonia skall det vara och inget annat!
haflingerforum.nu
Nu har anmälningstiden gått ut för premieringen i Storvreta 7/9 och där återfinns en 4-årig haflingervalack nyligen invandrad från Danmark:
Starlight Nørlund
haflingerforum.nu
Nu är haflingerforum.nu nummer 26 ute hos prenumeranterna.
Det är förmodligen det enda ställe du kan läsa om och se foton av årets diplomston ;)
Jag har några extraex. att sälja. Om du vill köpa denna komprimerat innehållsrika lilla tidning och inte vet hur du gör så PM-a mig.
haflingerforum.nu
Nu har anmälningstiden gått ut för
Mellerud 24/8 och där är två haflinger anmälda,
4-åriga Ravenna von Hafling 594 och hennes stoföl Rimini Gold e. Nachtmann.
Ravenna är redan stambokförd både i SH och i STH. Hon är en av de mest visade haflingerna i Sverige, visad på sommarpremiering i Henån/Dingle som 2- och 3-åring, på riks som 2-åring, på ponnyutställning som 3-åring och som 3-åring på STH:s premiering ("kåring") Och nu i Mellerrud blir hon bedömd en sjätte gång av en femte domare. Grundligare kan det knappast bli.
haflingerforum.nu
Hoppas att premieringen i Mellerud blir av. Det är bara 10 hästar anmälda och SH har en regel att premieringar måste ha minst 20 betalande hästar för att inte ställas in. Åtminstone har den regeln gällt för den fältkommitté där jag är med.
haflingerforum.nu
Lycka till i morgon, Poison-heart och Nardus 🌺
haflingerforum.nu

Tack :) gick jättebra. 88888= 40 p. Nu ska jag klia huvudet lite. Här ser ni resultatet. Hoppas videon går att se.

Grattis! ❤️🎂🌺🎈
Jag ser ingen video dock.

Härligt! Jag har sett videon på FB. 🙂
Grattis till Nardus! 🏆
haflingerforum.nu
Morgan for president 👋
haflingerforum.nu

Han hälsar tack :) nu är han åter på bete, han tyckte det fick räcka med spektakel. Nu hoppas jag på att hitta en lösning att behålla honom som hingst. Annars blir det tyvärr kastrering innan han kommer hem från betet.
Men vad kul! Stort grattis! Fundera ut någonting nu, för visst bör han få behålla kulorna…
Jag läser i Bohusläningen om premieringen i Dingle, där de tre haflingerhingstfölen efter Wilco visades i lördags och så här gick det där:
Lioris Vici Wictory u. Fortuna 595, 41 poäng.
Lioris Vidi Waldemar u. Beatrice 549, 38p.
Lioris Veni Wallentino u. Jusette 596, 37p.
haflingerforum.nu
Blev Nottingham glad då? 😃
haflingerforum.nu

Stort grattis till lille Nardus finfina poäng, Poison-heart!
Grattis Poison-heart! Han ser väldigt trevlig ut, lille Nardus.
(och BrittaD, bilderna var inte menade som en pik, hoppas jag du förstod. :) Dåligt minne har du ju inte. )
Klart roligt med Wictory och Nardus men som stomänniska vill jag ju självklart att vi ska få fram många bra ston också.
# 78
Nej, jag tyckte det var jättekul. 🙂
haflingerforum.nu
#76 Men vilken liten sötchock!

Tack för alla grattis 😄
Jag är litet sen kanske, men jag måste sälla mig till kören.
Samtidigt håller jag med Nottingham - utan att förringa vare sig Nardus eller Wictory:
Det behövs många bra ston för att bygga upp en stam.
# 79 o # 83
Nåja, men två diplomston hittills i år är väl lika bra?
haflingerforum.nu
# 57
Inte för att jag tror att det behövs -
men då påminner jag dig om premieringen i Rättvik på söndag, Carina-J 🤓
haflingerforum.nu
Tack för påminnelsen! Funderar på om jag ska ta med mig iPaden så ni får resultaten direkt. Det är för övrigt ett uruselt väder med mycket regn just nu, och det håller troligtvis på hela dagen. Trist! Tur att det finns rid/körhus…. Bara det inte blir så mörkt därinne nu att bilderna blir dåliga.
Noel, 2-årig hingst e. Nachtmann 32, liz. 352/T u. Katarina 365 visades i Rättvik med poängraden 77777=35 Det 4-åriga stoet Väbjörns Amelia var struket.
# 63 # 64
Är det nån som vet hur det gick i Mellerud?
haflingerforum.nu
Om Ravenna och Rimmini var i Mellerud så fick Ravenna fina 42 poäng och lilla fölis 39p. Ravenna behövde som många bra avelsston ett föl och ett år till för att
bli ännu bättre än vad hon visade på 3-årskåringen.
Sen har det dessutom varit olika domare vid de olika tillfällena, en vid 4-årspremieringen nu, 2 HPT-domare vid STH:s 3-årspremiering och ytterligare två olika svenska domare vid 3-årspremieringen (SH:s) och en utställning vid 3 är. Poängen vid dessa tillfällen (samma ordning som de uppräknade visningarna):
42, 7,5, 39 och 41
haflingerforum.nu
Och utan att rangordna domarna så kan jag nämna att den siste - i Mellerud - tidigare var ordförande i hingstpremieringsnämnden för haflinger, då haflinger var egen avelsorganisation.
haflingerforum.nu
.
Nu närmar sig slutet på sommarpremieringarna.
Till Vretaskolan den 28/9 är två haflinger anmälda:
3-åriga Chili Surprice Me
4-åriga Noomi
haflingerforum.nu
# 61
Jag var funktionär vid sommarpremieringen i Storvreta idag, där
Starlight Nørlund
visades. Han fick 78997=40 poäng.
haflingerforum.nu
För alla er som vill läsa om alla resultat från årets sommarpremieringar finns nu min tidning haflingerforum.nu nummer 27 ute. Den innehåller många foton av premierade vackra haflinger.
Ni som prenumererar eller beställt detta nummer skall ha tidningen i brevlådan idag, om posten sköter sig.
Ni andra kan köpa den så långt lagret räcker.
Så här ser den ut:
haflingerforum.nu
Det här är förmodligen det enda ställe du kan läsa om och se foton av årets alla diplomston. Jag kan inte lägga ut dem här, för de flesta av diplomstofotona har jag inte tagit själv utan införskaffat från stoägarna på ett eller annat sätt. Och då är det dessa som har upphovsrätten.
haflingerforum.nu
Tack snälla BrittaD för minnessidan över Lalita, och att hon fick pryda tidskriftens framsida!
Så klart vi skall komma ihåg Lalita ❤️
Behövs som många sagt mer fokus på ston i detta hingstarnas tidevarv.
haflingerforum.nu
Nu skall jag försöka lägga in en tabell på visade 3-åringar. Ber om ursäkt i förväg om det blir rörigt 😢och för nödvändiga förkortningar
Visade 3-åringar Far Mor Poäng Klass
Lizette av Ekeby Eldfuxens Wacker 11 Lova 504 88897=40 Dpl
Övregårdens Carisma Nachtmann 32 Carmen 483 89887=40 Dpl
Chili Suprise Me liz 352/T Nachtmann 32 Chessy 19081/SE 99887=41 Dpl
Minta Marlon 36 Merlinda 526 77878=37 II
Finja Marlon 36 Figlia 523 77888=38 I
Väbjörns Amoress Anger 16 Alexa 556 77787=36 II
Alla svenskfödda och svensktillverkade och alla utom Chili ägda av sin uppfödare
haflingerforum.nu
Nu har SH sammanställt sin rasvisa statistik över visade hästar vid årets sommarpremieringar.
Jag hade inte missat en enda haflinger. Så här kan man sammanfatta det- som jag också gjorde i min tidning där resultaten samtidigt redovisades:
Visade haflinger med raskod 32:
5 föl
2 ettåringar
1 tvååring
6 treåringar
5 fyra år och äldre
Summa 19 stycken
dessutom en haflinger med raskod 47.
haflingerforum.nu
Jag vet inte om SH har lagt in denna statistik på sin hemsida. Jag fick den eftersom jag varit funktionär vid en av premieringarna.
haflingerforum.nu

Nardus är nu kastrerad och kommer bli en rikigt bra ridhäst :)