Ingen avelsvädering i STH i år
Så här skriver STH på sin hemsida:
**Kåring/avelsvärdering 2015
**Tyvärr gick våra planer att ha en kåring/avelsvärdering tillsammans med SHF om intet. HPT har bjudit in alla nationer att komma till Världsutställningen 2015 med sina ston/hingstar. Sverige tilldelades 5 platser. HPT hade för avsikt att besiktiga ston som var kårade tidigare än 2014 och som anmälts till utställningen innan de kunde få klartecken att åka. Eftersom ingen har anmält intresse av att åka med sina ston och det faktum att vi endast känner till två tyrolerston födda 2012, har vi beslutat att satsa på en kåring 2016 istället då vi har ett riktigt bra startfält att visa!
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Den danska tyrolerföreningen DTH har sin kåring den 28 mars.
haflingerforum.nu
Som den språkpolis jag är fortsätter jag att använda det svenska ordet avelsvärdering, när avelsvärderingen sker i Sverige. Kåring betyder samma sak men är danska, så för DTH:s avelsvärderingar kan jag anväda detta ord. Om vi förfyttar oss till de tyskspråkiga områdena (Österrike, Sydtyrolen i Italien och Tyskland) så heter det där Körung. 🤓
haflingerforum.nu
I fjol blev en 2-årig STH-hingst, Wallander e. liz 339/T Wellenbrecher rekommenderad att sparas som hingst. Om och när han skall visas finns det inga uppgifter om på STH:s hemsida.
haflingerforum.nu
Och titta minsann, en hingstlista är utlagd på hemsidan också! Synd att föreningen är så liten att det inte finns tillräckligt med hästar att ha avelsvärdering för varje år.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~