Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1214 ggr
Carina-J
5

Rädd för hästar?

Enligt gammal tro, så blir hästar nervösa av att vistas runt hästrädda människor. Men nu visar faktiskt en ny kanadensisk studie, tvärt emot vad man trott, att hästar får långsammare puls och rör sig långsammare ju räddare personen är. Ganska logiskt kanske, hästen är ju ett bytesdjur och behöver inte vara rädd för varelser som är rädd för den, bara för (orädda) rovdjur.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
1

Undrar då vad hästen tycker om kaxiga hästmänniskor? ;-)

Magi-cat
2

Det låter intressant! Har du någon länk till den studien eller vet var man kan hitta den?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carina-J
1

Jag läste om detta i en äldre tidning av ATL, men de har också skrivit om studien på sin hemsida, där det även står uppgifter om vilka som bedrivit studien. Här kommer en länk till ATLs artikel http://www.atl.nu/h-st/h-star-stressas-inte-av-r-dda-personer

Magi-cat
2

#3 Tack, det var kul att se!

Det styrker det man tycker sig märka, att hästar tar hänsyn till de som är rädda.

Så finns det ju alltid undantag. Jag vet en häst som var jättestirrig och närmast farlig när det var tjejer i närheten, men lugn som en filbunke nästan när han hanterades av en bestämd man…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RomDoll07
1

Att hästar blir lugna när dom känner att människor är rädda för dom kan säkert stämma, men människor som är nervösa/osäkra av någon annan anledning tror jag hästar uppfattat på ett helt annat sätt.

Carina-J
2

#5 Ja, så kan det absolut vara. Sedan behöver det väl kanske inte vara just rädslan de reagerar på heller, utan på rörelsemönstret hos den som är rädd. En som är rädd för hästar, skulle jag kunna tänka mig, är mindre benägen att röra sig, medans en som är rädd av någon annan anledning är mer "skvättig" i sina rörelser.

Cahira
2

Jag har mött regnbågen. Jag har lite hästrädsla efter en händelse och jag har varit på några som började SMYGA fram för att jag var rädd i sadeln tills jag blev mer avslappnad och började skratta. Trodde inte hästar kunde gå så långsamt som Jack gjorde. :)

Samma med en ponny, hon tog hänsyn.

Så har jag, från marken, märkt en häst som var harig av sig själv som verkar ha sett mig som en fara för hennes egna säkerhet. "Du stinker rädsla du kommer avslöja oss, bort med dig" - ungefär.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Knickedickan1
0

Kan säkert stämma att hästarna är försiktigare med någon som är rädd, men i studien var ju hästarna lösa i en inhägnad och hur många hästar känner ni som "attackerar"? Problemet, kan jag känna som osäker nybörjare, är ju när man ska hantera hästarna, t.ex. vid in- och utsläpp till hagen. Man kanske inte är världens bästa ledare när man är rädd och osäker och särskilt de hästar som är lite buffliga tenderar att lyssna lite sämre när kvällsmaten i boxen lockar. Så även om man inte utgör något hot och hästen inte uppfattar en som ett rovdjur, så är det lätt att bli lite "överkörd", vilket ur ett säkerhetsperspektiv inte heller är så lyckat ;)