Wintec
Hej, Är nybliven ägare åt ett fantastiskt litet haflinger sto. Hon är nästan lika vid som hon är fantastisk så jag har kört fast lite i sadel letandet. Jag funderar lite på om en wintec wide skulle kunna vara en bra första sadel (hon är ännu inte inriden) någon som provat och har några synpunkter på den? Framförallt hur lång är anläggningsytan? (självklart kommer jag inte använda en sadel som inte ligger bra, men jag behöver uppslag i mitt letande) Tack på förhand!
Jag provade en ny Wintec i höstas, men den föll mig inte o smaken tyvärr. Jag fick känslan av plast och sen knarrade det något förskräckligt. Den låg bra på min breda haflinger. Jag har ridit i äldre Wintec sadlar och minns att jag tyckte om den mer än den här nya modellen.
Nu kommer jag inte ihåg om det är en gammal Wintec vi har. Det är i varje fall utbytbara koppjärn till den och den är inte gjord i läder. Vi hade med oss hästen till sadelförsäljaren för inprovning, och det visade sig att även det bredaste koppjärnet var för smalt, så vi fick ett specialanpassat koppjärn för just henne. Denna sadel används dock inte ofta, då den gärna snurrar runt. Finns ju ingen manke som stoppar upp. Vi använder numera nästan enbart bomlösa. De sitter som ett smäck, och snurrar inte. För de som vill hoppa bana är en bomlös sadel dock inget alternativ.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Jag hade en Wintec till min Ante men när han breddade sig passade den inte alls. Jag åkte till en sadelutprovare, Sandris, och köpte en Tekna som jag är jättenöjda med. Jag vet ju inte var du bor men jag kan rekommendera att åka till Sandris, utanför Vårgårda, om du inte har alltför långt. Trevliga, kunniga och hjälpsamma människor!