Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1590 ggr
Carina-J
2

Hästmarodör i farten!

Vill på detta sätt slänga ut en varning till alla hästägare inom Rättviks kommun med omnejd. Håll era hästar, framför allt ston, under uppsikt och lås stalldörren nattetid! Detta har hänt: I morse blev det fullt pådrag här på gården, då vi upptäckte okända skospår i spårsnön utanför stonas stall. Spåren kom från baksidan av stallet och gick fram till stalldörren. Sedan fanns det motsvarande skospår samma väg tillbaka, men då fulla med torv. Vi spånar boxarna med torv. Någon har uppenbarligen varit inne i hästarnas boxar i natt! Och ingen med goda avsikter, för då pulsar man inte runt stallet nattetid för att ta sig in, utan tar vanliga vägen över gårdsplan under dagtid. För att göra en lång historia kort, så är stona visiterade både framifrån och bakifrån, och är utan synliga skador. De är lugna, och äter och dricker som de ska. Ska hålla dem under sträng uppsikt under dagen, dock. Polisanmälan är gjord, och flera poliser har varit här och tagit massor med kort. Skospåren är utomordentligt skarpa och fina. En konstig fläck i ena stoets box ska också in på analys. Polisen har varit mycket bra, och verkligen prioriterat detta, trots (troligen) avsaknad av skador på hästarna. Ingenting är heller stulet. Just nu ligger ärendet som olaga intrång. Till saken hör att den här kommunen haft stora problem med en härjande "hästmarodör" under många år, men under de senaste åren har det varit helt lugnt. Och då slutar man vara vaksam och låsa stalldörrar. Mycket dumt…

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
0

Men så otäckt! 🤢

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
1

Ja, usch, det är inget kul alls. :-( Att människor smyger runt på gården medan man sover, kan jag väl ta, men att de är inne i stonas boxar kan jag verkligen inte förlika mig med.

Carina-J
0

Det var förresten i Sambas box det verkar som hen härjat. :-(

Carina-J
1

Någon som vet hur det gick med tidelagslagen? Är den i bruk, eller är det inte förrän i sommar någon gång som den börjar gälla? Eller blev det inget alls av den?

Medicus
3

Lagen infördes 1.4 2014. bilägger propositionen som finns på regeringens hemsida.

den startar med:

I propositionen föreslås att det i djurskyddslagen (1988:534) införs ett förbud mot att genomföra sexuella handlingar med djur.

Förbudet straffbeläggs i en ny bestämmelse i djurskyddslagen. För straffbarhet ska enligt förslaget krävas att brottet har begåtts uppsåtligen. Påföljden föreslås vara böter eller fängelse i högst två år.

Medicus
1

Och här en länk till den slutliga lagen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534/?bet=1988:534

om någon orkar läsa den? Det är alltså straffbart med upp till 2 års fängelse.

BrittaD
3

Carina-J, du borde lägga in den här varningen på andra hästsajter också!

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Tack för upplysningen Medicus! Jag frågade poliserna, men de visste inte om den trätt i kraft.

Carina-J
0

#7 Jag har lagt in den på ännu en sajt nu, där jag vet att det finns ortsbor som medlemmar. Sådana här gånger skulle det faktiskt inte ha varit så dumt med facebook. Den som har facebook, och som vill, får naturligtvis lägga in denna varning.

Carina-J
0

Det har tyvärr hänt värre saker här i byn idag. Samma poliser fick ännu en gång åka hit, men nu pga en svår olycka där en ung kille miste sitt liv. Det råder just nu stor förstämning här i byn och allas våra tankar är hos de anhöriga. Just nu vill jag bara lägga mig i sängen och dra täcket över huvudet, och aldrig stiga upp mer…

Medicus
1

Lagen trädde i kraft 1.4 2014. Men det är inte lätt att ta fast innan nåt händer.

BrittaD
0

# 10

Så oändligt tragiskt.

haflingerforum.nu

Medicus
2

Fick fram lagtexten, den som gäller från 1.4 2014:

9 a § Det är förbjudet att genomföra sexuella handlingar med djur.

Förbudet omfattar inte handlingar som utförs av veterinärmedicinska skäl, i samband med avel eller av liknande berättigade skäl. Lag (2014:112).användande av djur för

http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

Någon föreskrift från jordbruksverket blir det inte. Det anses inte behövas.