Vad gör haflingern så bra?
Hej!
Jag har i helgen varit och kollat på en haflinger - och jag är helt såld! Ända sedan barnsben har jag drömt om att äga en haflinger då jag tyckte de var så söta, haha, så jag är lite extra glad nu när jag hittade en häst som inte bara klickar perfekt med mig utan som dessutom är haflinger.
Men jag är lite nyfiken… Vad tycker ni gör dessa små guldfärgade individer lite bättre än andra hästar? Vad är nackdelarna med dem och vad bör man tänka på som ägare?
Tack på förhand, jag är så förväntansfull!
Då får jag fråga tillbaka. Eftersom du frågade om Starkenbach i en annan tråd, tittade du på någon släkting till honom?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Ja det stämmer! En avkomma till och med faktiskt. :)
Vilken av dem? Eller är det en ny som inte finns i Blå Basen ännu?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Jag skickade ett privat meddelande till dig Britta! :)

Jag har funderat lite på din fråga, Attaquer, och jag har kommit fram till att det jag gillar med haflinger är deras glada och frejdiga sätt, energin och att de gillar att jobba. Det kan naturligtvis också bli till en nackdel om man inte riktigt hinner med att jobba dem så mycket som de vill och behöver för att må bra.
Det finns naturligtvis lata och tjuriga "träbockar" även bland haflinger, men min uppfattning är att de generellt gillar att jobba och behöver jobba ganska mycket för att må bra och verkligen "blomma ut".
En annan sak jag gillar med haflinger är att de är så sociala, "personliga" och smarta. Även detta kan såklart bli en nackdel om man inte hanterar det på ett bra sätt. Fast detta med sättet tycker jag kanske snarast är egenskaper som gäller för små, robusta hästar överlag. Jag tror att även russägare t.ex. skulle kunna säga samma sak om sina hästar. Men energin och arbetsviljan är nog mer specifik just för haflingern.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se