Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterträningtävling
Läst 1602 ggr
nika85
0

Tips på ridläger/träningsläger

Jag har letat lite efter något slags ridläger/träningsläger för vuxen med egen häst. Är det någon som vill tipsa om något bra läger ni varit på med er haflinger? Tänker då kortare t.ex. weekendläger som passar för vuxen som rider haflinger.

Eldfuxen
1

Hej! Med reservation för att jag inte vet hur långt du vill/kan åka, hur mycket du kan betala eller vilken typ av tränare du gillar så kan jag rekommendera Ulf Lind som har sin anläggning utanför Tierp. Eldfuxens Wacker och jag har tränat för honom i många år (inte just för tillfället, men ungefär 10 år totalt).

www.ulflind.se är adressen till hans hemsida och där finns mer info om datum för helgläger och sommarläger. Uffe har inga som helst problem med vuxna som rider ponny, och han är jätteduktig på unghästutbildning. Hans träningsstil passar inte alla, men mig har den passat helt perfekt. Du får inte vara beroende av att tränaren öser beröm över dig hela tiden, ett kort "rätt så" är vad vi varit vana vid när vi gjort just rätt … Som mamma brukade säga: "Han blir aldrig arg, och aldrig nöjd". 

Du kommer (om du lär dig samma som jag) att få lära dig att rida hästen inte "mellan handen och skänkeln" utan "mellan sätet och fingrarna", och det är något jag har haft enorm nytta av när jag ridit alla mina olika haflinger.

Usch och fy på dig, nu blev jag ju gräsligt sugen på att börja träna igen ju! 😛🎈😃

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Carina-J
0

Är det något speciellt du vill träna på? Det finns ju ganska många grenar, så att säga…

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
0

Här kommer det lite tips på lite udda träningsteman: http://www.bydha.se/se/tornerspel/kurser-18655811 Kurser i tornerspel, beridet bågskytte och miljöträning t ex Bilden under texten "Sommarläger" är en bild på en haflinger som provat på. Ingen av mina haflinger, men väl en son till vårt nu bortgångna sto.

Carina-J
0

Eller varför inte utbilda dig till amazon? ;-) http://www.amazonskolan.se/ För övrigt samma tränare som i inlägget ovan.

Anna O.
0

Det beror på lite vad du vill träna på

nika85
0

Dressyr först och främst. WE är jag nyfiken på, och akademiskt. Bruksridning. Inte hopp och terräng.

Anna O.
0

Jag tränar WE, väldigt kul och bra samarbete med hästen

nika85
0

Kul #7 :-) Har du några tips hur jag kommer igång, vart jag kan vända mig osv. Bor i Östergötland.

Anna O.
0

Vet tyvärr inte, men det jag blir tränad av en WE tränare. Tycker det är jätte kul med WE.. Men sök runt på Facebook om du använder det eller hästnet. Finns massa hemsidor, vill du veta lite mer om något speciellt eller få reda på något om WE så kan du gärna skriva PM.

Mifrost
0

Anna Nordin (www.enastaende.se) är Östergötlands grenledare inom WE. Hon är en duktig och inspirerande tränare. Hon var och höll träning på Magnus Anderssons Ridskola AB (Linköpings Fältrittklubb/Ånestad) för inte så länge sedan, och jag vet att det finns planer på ytterligare en träning där inom kort. Hon är även runt på fler ställen i Linköpingstrakten och hållet träningar. :)