Världshaflingerutställning 2015
Om det redan finns en tråd för detta så ber jag om ursäkt men jag skulle vilja efterlysa allt som går att efterlysa angående världshaflingerutställningen 2015, såsom boende, sevärdigheter, transportsätt, tips och tricks, matvanor, att tänka på, glöm inte!, osv osv.
Är nämligen försteåkare ner till det där stället och vet INGENTING varken hur jag ska komma dit eller hur man kommer in eller hur man tar sig omkring.
Så vi kan väl ha detta som en tråd full i länkar och dylikt angående hur man "gör" en världshaflingerutställning ☝️ på bästa, billigaste och roligaste sätt 😃
Va roligt att du är tillbaka här igen! ❤️
Och va bra att du skapat den här tråden - för nej den finns inte sen tidigare.
Nu får vi alla ta ett djupt andetag och börja korvstoppa dej - för jag vet ju att när du börjar fråga så ger du dej inte förrän du vet allt. 🤔
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Det första du bör fixa är ju resan dit och tillbaka. HUR vill du resa - flyg, bil, tåg? Hur länge kan du vara borta? Hur mycket tål din kassa?
När det gäller boendet är det också hög tid att fixa rum - särskilt om du vill bo i Ebbs. Det är ju centralast men också dyrast. HUR vill du bo - hotell, B&B? Hur mycket tål din kassa?
Haha, det blev bara frågor tillbaka …
haflingerforum.nu
Hmm jamen det var bra med frågor tillbaka så jag faktiskt börjar tänka och gör bubblan mindre! Helst av allt vill jag flyga! Och vad jag förstår så är det 4-7 juni så ja skulle kunna tänka mig att åka dit 3e och hem 7e :-) Sen skulle jag vilja bo heeelt avsides och otroligt vackert! Bland alla kullar, berg och dalar! :-o vill absolut inte bo i någon stad eller bland trafik eller folk, vill bo på landet i grönskan :-) hotell behövs ju dock inte, kan bo på b&b. Men kan de engelska där? Eller måste jag lära mig tyska? Min kassa vette tusan vad den tål för jag har ingen aning om vad en sån här tripp kostar men antar väl att det går på runt 10 000 eller blir det mer för att man vill flyga kanske. Men hur lång tid kan tåg ta då? Buss orkar jag absolut inte med! Då får det va.. Nu ska ja terrorisera flygsajter men vad heter det man landar på? Är flygplatsen i Ebbs?
Eller heter den Insbruck? Flygplatsen? Förresten får jag en känsla att detta är små och dåniga flygplan med "ja tror att ja ska dö känslan" i så man kanske ska sattsa på annat transportmedel ändå.. Hmm
Innsbruck menade jag :-) nu hittade jag förresten både flyg och hotell för 2 pers för 6000 kronor! Det var ju superbilligt! För då är ju min reskassa bara uppe i 3000 och frukost ingick ju också :-) men hur tar man sig runt där sen? Är det taxi som gäller? Vågar man ta något hotell som ligger en bit bort? Vart ligger själva haflingerutställningen? I fohlenhof vad jag förstår, nej nu lär jag ta en titt på kartan..
Innsbrucks flygplats är i varje fall liten, det vet jag, och ligger i en dalgång inne bland bergen. Skithäftigt att flyga ner och landa där, när man har bergen så nära inpå. Innsbruck ska förresten vara en av världens vackraste städer, och jag kan hålla med. Min sambos syster med familj bor i en bergsby ovanför Innsbruck, så jag har varit och tassat runt ganska mycket i den staden. Många sevärdheter och mycket fint att titta på. Det kommer att ta fokus från haflingrarna, så där ska du inte bo. ;-) För övrigt tror jag Fohlenhof ligger en bra bit ifrån Innsbruck. Kanske Wiens flygplats ligger närmare? Städerna i Österrike är annars för det mesta gamla och pittoreska, och inte alls lik våra storstäder. I Wien finns fortfarande hästdroskorna kvar t ex. Själva Fohlenhof ligger på landet, och det är nog mest småbyar med pensionat runt om. På tal om hotellfrukosten, så ska du nog inte räkna med det vi kallar för hotellfrukost. I Österrike bukar man köra med rostat bröd, te och en massa olika sorters marmelader, typ.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
De flesta flyger till Munchen som ligger 1 timmes bilfärd från Ebbs. Ska du flyga behöver du nog hyrbil eftersom ditt boende kommer bli lite utanför lilla Ebbs som är fullbokat. Finns många fina småbyar utanför där du kan bo mitt i alperna.
Ja, om du flyger - och du hinner säkert hitta flyg med hyfsat pris - så skall du åka till München. På flygplatsen kan du boka en hyrbil, så du kan ta dig till och från Ebbs, där själva utställningen äger rum. Du behöver också bil i Ebbs om/då du bor lite utanför Ebbs. Ebbs är ingen stad snarare en större by och runt omkring finns B&B-ställen, allt är vackert!
Utställningen äger rum på Fohlenhof i Ebbs.
Ev. alternativ: Tåg tar ett dygn i varje riktning, är ju nu för tiden ganska bökigt att boka. SJ lär ju inte längre sälja biljetter till utlandet. Det är massor av byten men du kan komma fram ända till Kufstein, som ligger några km från Ebbs. Om du inte har hyrbil i Ebbs, så bör du slå ihop dig med någon för att hyra en bil. Det gäller också att försöka hitta någon samåkare om du flyger till München.
Ta ett prat med Yngve TH - han åker dit med bil och tar ibland med sig passagerare - men nu har ju han häst med sig - så hans resa både startar tidigare och slutar senare än för vanliga åskådare.
haflingerforum.nu
OCH - boka inte hemresan den 7: utan den 8:e! Den 7:e tror jag att det är final och den kan du ju inte missa. Och det tror jag man gör om man flyger hem den 7:e.
haflingerforum.nu
haflingerforum.nu
Jag hittar ingen länk till boende där, men jag googlade på Gasthaus Ebbs och där kom det upp en massa förslag.
När du beställer rum kolla noga hur långt från Ebbs det ligger. Sen finns det ju en massa familjer i och kring Ebbs som har B&B, men de vi hittade (förr alltså, nu bor vi mitt i smeten) fick vi tips om av bekanta. Så det är bra att fråga nån som nyligen varit i Ebbs och bott så. Inte säkert att de dyker upp här och delar med sig av sina tips.
Nottingham kanske, han känner ju massor av uppfödare där. Och många haflingeruppfödare verkar också driva hotell, små och stora 🙂
haflingerforum.nu
Nej inte är det fullt än i Ebbs
Gick in och sökte och dessa två ligger bra till och har lediga rum, men det gäller nog att snabba sig på
Hotell
Wohlfühl- & Vitalhotel POSTwirt
Wildbichler Strasse 25, 6341 Ebbs/Tirol
107 Bäddar
Hotell
Wildbichlerstraße 38, 6341 Ebbs
46 Bäddar
Sen kan man flyga till Munchen och sedan ta tåget. Det går att boka via nätet. Det blir ett byte på Hauptbahnhof.
Glömde säga att båda ligger vid kyrkan på gångavstånd från Fohlenhof. Vi bor på Oberwirt som är granne till båda.
#5 Shoshone
Gick in på Deutsche Bahn.
Det går tåg i stort sett varje timme från Munchens flygplats till Kufstein, huvudorten. Därifrån är det ett par km med taxi till lantliga Ebbs.
Kostnad för ToR 19 €.
Postwirt och Unterwirt är mycket fina hotell men inte direkt billigt om man nu vill ha lite budgetvänligt. Själv bor jag numera i Walchsee ca 8-10km utanför Ebbs.
Jag kan nog hjälpa till med rum beroende på vad du vill ha om du nu inte väljer Ebbs som naturligtvis är en fördel om du ingen bil har.
Oj vad många svar, vad glad jag blir! Ok men då är det alltså bestämt att det blir flyg till och från München och hemdatum på måndagen istället för söndagen :) Vad kostar hyrbil cirkus då? Är det som här? Men ok då får jag snabba mig på att boka flyg men kommer inte kunna bestämma mig om boendet, skulle vilja bo på flera ställen :D
Carina, ja det är lite meningen att allt det vackra ska ta lite fokus ifrån flingorna för jag åker inte bara dit för flingorna :) Ser dem som en anledning till att få åka dit och kurera min själ, har haft en riktigt jobbig höst/vinter med bara massa kronisk sjukdom, sjukskrivningar, sjukhusvistelse och pillerburkar. Så jag vill rymma bort till något vackert känner jag :) Får bara hoppas att min operation inte krockar med denna resa för då vet jag inte vad jag gör, men det får den inte!
Men undra om det är billigare att boka flyg och hotell i ett eller flyg för sig. Ska man boka flyg ensamt så kan man ju göra det NU! :D
Medicus och Nottingham, tack för era tips, ska kolla upp dom!
Men om det är onsdagen det börjar på, är det något viktigt man inte får missa då? Ska man flyga ner redan på tisdagen istället?
Jaha, ligger Fohlenhof mellan München och Innsbruck, det hade jag ingen aning om, fastän jag varit i både München, Fohlenhof och Innsbruck. Men just geografi är inte mitt starkaste. ämne…
Shoshone, sagolandet Österrike är perfekt för rekreation. Vackrare och gemytligare land får man leta efter! Helt otroligt vilken vacker syn det är med alla dessa höga berg och djupa dalar, och gröna(!) sjöar. Näpp, vattnet är inte blått som hos oss. Någon förklarade det för mig en gång, att det beror på mineralerna i vattnet/berggrunden. Och sedan en hel drös med gyllengula haflinger på detta sedan. Kan det bli bättre?
Wiiiiiiii neeej! Det kan INTE bli nå bättre alls! Sen kommer det nog vara varmt också! ☀️
Finns det något slags program för dessa dagar? Var in och tittade på hur man köpte biljetter och det verkade himla krångligt, skicka bild på sig själv och grejer? Får man biljetterna hemskickade till Sverige sen? De går alltså inte att köpa i dörren? Och hur sätter man in pengar på det där konstiga kontot? 🤔
Programmet har du här:
haflingerforum.nu
Tack Britta :-) ska kolla på det :-) nu är iaf flyg och hyrbil klart å betart! :-D känns overkligt!
Har en fråga angående gränsen mellan Tyskland och Österrike, är det bara att passera där med bil hur som helst fram och tillbaka eller är det någon slags tullverksamhet?
Nottingam, jag har bil så om du har tips på något fint ställe på landet vore jag mer än glad :) Gärna i en dalgång med berg runtomkring! :)
# 24
Det har åtminstone hittills aldrig varit något problem att passera gränsen. Plötsligt är man bara i Österrike 😎
haflingerforum.nu
Men passet har du med dig hela resan - det vet du säkert, men det är bättre att säga en sak för mycket än en för litet. 😃
haflingerforum.nu

Jag har ett tips, ligger förvisso i Kärnten och inte i Tyrolen, men Österrike är inte så stort så du tar dig dit snabbt och lätt från Ebbs. Weißensee heter stället och det är otroligt vackert! Pittoresk liten by och en stor sjö med grönt vatten … Finns några trevliga haflingeruppfödare där också. Såklart! 😃 Vill du göra en lite längre tur så kan du ju alltid besöka byn HAFLING 😍Där finns en turridningsfirma med haflinger (såklart) och det är, som allt annat, mycket pittoreskt och vackert. Sen tar du en tur upp genom Vinschgau (Val Venosta) ❤️ Där kan man snacka om DALGÅNG. En av de vackraste platser jag har besökt, liksom Hafling. Hafling och Vinschgau ligger i norra Italien, men allt är så nära där nere, så som svensk fattar man nästan inte att man åker igenom flera länder. 😃Haflingeruppfödarna i dessa länder har närmare till varandra än jag har till närmsta mataffär, ungefär. 😃 *funderar intensivt på om jag inte skulle ta med sonen till Ebbs ändå* *längtar*
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Du med mig skämta april 😮
Det finns väl ingen som längtar efter att sätta sig på ett Lufthansa-plan i dessa tider 😮
haflingerforum.nu

Jag längar ju inte efter själva flygresan såklart, utan efter de vackra dalgångarna, bergen, alla roliga människor som kommer att vara i Ebbs, och alla vackra haflinger. 😃❤️ *funderar vidare över eventuell tågresa* 😉
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#28,30; #24,25
Kul, men inte är det så nära från Munchen till Meran-Hafling-Val Venosta.
Och åker du dit så tänk på att motorvägen genom delar av Österrike och även Norditalien/Sydtyrolen kostar. Det gäller att se upp för missar man att betala i förskott så får man böter. Men till Ebbs är det inga problem mer än trafiken.
Någon som vet om det finns haflinger i Bolzano. Ligger det i Sydtyrolen?

Jag ska tyvärr inte till Ebbs. Istället tänkte jag besöka PonyPark Padenstedt under pingst 😍
Å lyckis. Ha det bra där. Tänker du tinga årets föl? Eller utse hingst?
# 33
Åhhh, skall du till Ponyparks pingstutställning (höll på att skriva hingstutställning 😉) och titta på alla fölen - du lär få se en massa fina hingstar också.
Lova att framföra en hjärtlig hälsning från mig till Herr Kreikenbohm och till stuteribasen Ute ❤️❤️
haflingerforum.nu
# 32
Ska du till Världsutställningen? 😃
Du får snart svar på din fråga.
haflingerforum.nu
Skall du besöka Bozen/Bolzano? Ha en trevlig tid.
Bolzano (Bozen på tyska, det lokala språket är tyska) är ”huvudstad” i den autonoma delstaten Sydtyrolen, en del av Italien och där finns det ursprungliga stambokskontoret för haflinger i Sydtyrolen, delstatens haflingerförenings kontor, f.d. europaföreningens säte och det nya världshaflingerförbundets sekretariat, http://www.haflinger-world.com/haflinger-en/ (text på engelska, tyska och italienska).
Ja det finns haflinger där, men för t.ex. hingstpremieringar används oftast Meran (Merano Italienska). Byn Hafling ligger i bergen strax öster om Meran och öster därom Tschöggelberg, haflingeravelns tidiga centrum) med bl.a. byn Mölten där den första haflingeravelsföreningen bildades 1904. Väster om Meran går dalgången Vinschgau (Val Venosta I) där bl.a. Schluderns (Sluderno, I)ligger, där Folie föddes och står staty och en stor del av de italienska äpplen som säljs i butikerna odlas. Det är inga långa avstånd mellan de här platserna. Efter första världskriget, då Österrike-Ungern avstod Sydtyrolen till Italien år 1920, importerade Österrike och fr.a. Nordtyrolen haflinger från söder, där haflingerstona fanns efter freden. Efter andra världskriget drev Otto Schweisgut fram den nuvarande haflingern i Ebbs, Nordtyrolen, som nu är avelscentrum för haflinger. Besöker man Ebbs i juni är dt lätt att med tåg eller bil ta sig till Bozen.
Jag kanske överbesvarade din enkla fråga, men den inspirerade mig.
Tack för svar! Vet du ungefär hur långt det är mellan Bolzano och Hafling och mellan Bolzano och Ebbs?
Ebbs - Bozen är ungefär som Munchen - Ebbs. Har inte exakta milen. Bolzano Meran är tror jag ca 3-4 mil och sedan en dryg mil upp i bergen om jag minns rätt. Kanske någon annan har säkrare avstånd.
Båda sträckorna är väldigt mycket branta stup och snö mitt i sommaren. Kanske inte Meran Hafling men efter vägens sidor hela vägen-
# 36 Nej, några jag känner ska kanske åka till Bolzano och då kom jag på att det kanske låg i haflingarnas "hemland". Tänkte inte på att tråden handlade om Världshaflingerutställningen!😉

Tack, ja det ska blo superkul att äntligen få åka dit :-) Har inga planer på att tinga föl men who knows ;) tanken är att träffa Nardus pappa, spana in andra poteniella pojkvänner till mitt sto och bara ha en härlig semestertripp att kolla på vackra hästar :)
Hej allihopa! Nu bär det snart av!! Ä så xalterad! På onsdag morgon går flyget 😃
Vi kommer få hämta ut våra biljetter till själva evenemanget där nere på plats.
Vet någon om man behöver en reseadapter till eluttagen? Har en sån sedan jag var till australien, men behöver den med?

Nä det ska du inte behöva :) Ha såå himla kul!! ❤️