Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 1067 ggr
BrittaD
11

Fölauktion i Ebbs

Idag har det varit fölauktion i Ebbs. 😃Det dröjde ända tills idag (eller kanske igår) innan det lades ut en katalog på HPT:s hemsida, men här skall ni kunna se den.

http://issuu.com/griassdi.com/docs/katalog_versteigerung_2015?e=1484393/30142326

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
9

Om man är lite händig/teknisk/envis eller vad ni kallar det skall det gå att bläddra i katalogen också. 🤪

haflingerforum.nu

BrittaD
1

Som ni förstår var jag inte där 😭

haflingerforum.nu

BrittaD
2

… och inte så många andra svenskar skulle jag tro, så här samma år som världsutställning och EM. 😴

haflingerforum.nu

Carina-J
3

Det blir väl något krångligare nu också, att köpa föl på auktionen för oss "utlänningar" som är EU-medborgare,, när de ska omregistreras i det nya hemlandet vid hemkomsten. I Sverige lär ingen haflinger få inskrivet att den är "tyrolerhaflinger" i varje fall.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Medicus
0

Carina-J. Det var det vanliga innan EU införde att man inte skulle behöva få nytt pass vid landbyte. Tidigare utfärdades alltid registreringsbevis för importerade hästar. Men kostnaden var intill att SH tog över en bråkdel av den nuvarande kostnaden.

Nu har EU istället bestämt att från 2016 skall alla hästar vara registrerade där de är uppstallade mer än 3 mån (om jag minns rätt), dvs i Sverige om vi importerar hästar. Man måste  enkelt kunna få tag på alla hästar vid t.ex. epidemier och vill också motverka oseriös hantering. Då går det inte att ha importerade eller leasade hästar i Sverige utan svenskt registreringsnummer, men passet behöver inte bytas. Jag hopps att detta kommer att minska  importen av t.ex. "haflinger" med mer än 1,56 % ox under namnet haflinger. De klassas ju som Edelbluthaflinger, alternativt korsningsponny om under 148 cm mh. Förhoppningsvis kommer SH tvingas införa ox-procenten på alla "haflinger" med inkorsning av ox i Blå Basen. Det finns nu mer än 600 hästar med ox men utan ox % i SHs register.

Carina-J
0

Tack Medicus för klargörande. Jag var lite före min tid. Det är ju inte förrän 2016 de nya reglerna börjar gälla. Det sista du skrev, att det finns mer än 600 hästar med ox, utan att SH uppmärksammat det i sitt register, lät definitivt inte bra.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~