Haflinger #2 i stallet
Som uppfödare av shetlandsfuxar med ljus man & svans är det med lite skräckblandad förtjusning man kommer till stallet och finner drömponnyn i ena hagen - förutom att den är en knapp halvmeter större! Om jag ändå kunde föra över färg och tecken på mina ponnyer! :)
Hur som helst, den nya ponnyn är Garbergsuddens Selmina. Har sett att hon har en diplomsyster och en syster premierad med 40p men att hon inte är visad själv. Jobbar på att hon ska visas på utställning eller premiering, men tyvärr krockar haflingerriks med shetlandsutställning i år. Ser hur som helst ut som en väldigt trevlig ponny, som kommer bli ännu bättre när hon sätter lite muskler och får jobba lite.
Haflinger #1 heter Laban, men eftersom jag inte hittar honom i Blå Basen antar jag att han egentligen heter något annat så jag får kolla saken med ägaren. :)
Hallå! Så kul!
Fattar inte riktigt om du äger Selmina men eftersom du talar om visning, så utgår jag från det.
Ser att du bor i Stockholm och då kan jag rekommendera sommarpremieringen i Österbybruk den 19/7. Där dömer Ronny Johnsson, som var den som gav Selminas syster diplom.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Laban, ja han heter nåt annat. Har hört det men glömt. Jag som brukar skryta med att jag har extremt bra haflingerminne.
Men det är valackerna som ramlar bort först.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Jag äger inte Selmina, men hon står i samma stall som mina ponnyer. :) Jag har möjlighet att rida henne om jag skulle vilja, men hon tillhör en familj i stallet som har henne och en shire. Däremot är jag intresserad av rasen och tycker det är viktigt att visa fram hästarna (och rashästar i allmänhet) så jag försöker peppa familjen att visa henne. Ska kolla om jag och de har möjlighet att åka den 19/7, annars kanske det får bli nästa år istället.
Laban är lite grövre och mer silvergrå man och lite bredare bläs, tror han är ngt mindre också. Hans ägare heter Magdalena, det kanske kan hjälpa till?
Frågade ägaren som visade mig Labbes pass. Han heter i själva verket Mr. Laban och är registrerad i Danmark. Han verkar inte ha registrerats i Sverige. Pappa heter Mikado HAH 17 DK HA enligt passet, mamma är Dixie 9404720 DK LU e. Hof-Junge HAH 12 DK HA.
Han gick med på vårt ridläger i stallet förra helgen så jag fick några bilder på honom då. Som synes lite annan typ än Selma. ;)

Här kommer en ny bild på Garbergsuddens Selmina som fått en del skolning sen i somras. Hon är verkligen en riktig drömhäst!
(Foto: Lotta Lundahl)
Lyckas tyvärr inte få bilden stor utan att den går utanför rutan… Men om man högerklickar och väljer "visa bild" så får man bilden större.
Men.. Va underbart att se lite bilder på Selma.. Hon verkar ha utvecklats en hel dek sedan hon flyttade från oss.. 😃 hon är otroligt saknad, det Är inte sej likt i stallet nu när hon inte är där längre.. hoppas att allt går bra för dom.. Det är verkligen en underbar häst med ett enormt stort hjärta..
Hon är en väldigt fin ponny, tyvärr funkade det inte så bra med ägarna eftersom Selma var lite tuff för tjejen. De har flyttat från stallet där jag har mina hästar, men det senaste jag hörde var att hon nu blivit såld. Familjen har köpt en till shire(-korsning) istället. Förhoppningsvis kom hon till någon som kan jobba henne vidare för om det är nån som har potential så är det Selma - så otroligt fin!
Vet du hur stor hon var? Om hon var mätt till D ponny eller "liten storhäst"? (2 år senare, haha!)
Cornelia
Vet tyvärr inte!