Föl 2016
Här kan man skriva om sinna dräktiga haflinger som ska föla 2016.
Hästar är våra bästa vänner
Ingen som ska få föl 2016?
222 st som har läst men ingen som ska ha föl?

Inget Haflingerföl ;)
Nej, verkar inte som det.
Så du väntar ett shettisföl då? 😉
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu

Japp. Furunäs Ninette beräknas föla i början av juni :)
Ska väl erkänna jag också då att även mina två shettisston, Lassesgårdens Caramelle och Tunstas Sweet as Candy , ska ha föl i år. Men jag har lånat ut magarna till Candys uppfödare, så fölen kommer jag inte att stå som ägare på. Men det blir väldigt spännande ändå…
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

#8. Alltid lika spännande. Och nervöst.
Ninette väntar sitt femte föl och har tidigare haft lätta fölningar, hoppas på detsamma i år. Om allt går bra och hennes 3-åriga dotter får minst klass 1 på sommarpremieringen kan hon höjas till A.
Nervositeten har jag lämnat över till Stina, för den klarar jag inte längre av, ha, ha! Har slutat ta föl själv, då jag blir sjuk av all stress och nervositet när det börjar dra ihop sig. Jag målar upp fruktansvärda scener… Förstår jag dig rätt, är det så att stoet ska ha minst fem föl efter sig och minst ett av dem ska vara klass 1 som treåring, för att höjas till A? För då kan Candy också höjas till A, om allt går bra med fölningen i år. Det blir hennes femte avkomma och Caramelle, som är hennes dotter, fick 41 poäng på treårspremieringen. Två är inte visade alls och den tredje blir tre först i år. Jag har ju inte alls satt mig in i detta får jag skamset erkänna…

Minst 5 föl och minst 80 poäng. Om du visar treåringen och den får minst klass 1 räcker det till A för mamman. Hon får 30 p för diplomakomman och 10 vardera för de två ovisade och det kommande fölet. Hon behöver alltså minst 20 för treåringen Tråkigt med ovisade avkommor. Jag är i samma sist då mitt sto har två avkommor innan jag köpte henne som bara ger 10 p. Därför är jag noga med att se till att våra valacker blir visade och meriterar sin mor.
OK, då förstår jag. Tack för info! Treårsstoet är efter elithingsten Furunäs Jotex, så jag hoppas verkligen att hon får minst 38 poäng. Jag lånade ut magen åt Stina då också, och äger hon henne fortfarande vid sommarpremieringen, är jag nästan helt säker på att hon blir visad. Det blir ju riktigt spännande detta!

Då får du verkligen se till att treåringen visas vid sommarpremiering i år 🙂.
Vi har två ston e. Furunäs Jotex. Vi köpte dem som 2-åringar, nu är de 11 år och har fått 2 resp 3 föl. Jättetrevliga ston och lika trevliga avkommor.