Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 2329 ggr
Asta70
0

Staatsprämienstute

Ursäkta okunskapen, men vad innebär att ett sto är 'Staatsprämienstute'?

BrittaD
4

Det motsvarar ungefär ett diplomsto, tilldelas ston i Tyskland.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Asta70
0

Tack Britta!
Aha, finns det även i Österrike?

Eldfuxen
6

De bästa 3-årsstona i Tyskland tilldelas Staatsprämie, alltså ungefär som våra svenska diplomston. I en del tyska delstater finns ytterligare krav för att stoet ska bli Staatsprämienstute, exempelvis att hon genomgått bruksprov (stationstest) eller att hon fått två levande avkommor innan 6 års ålder. ASVH jämställer Staatsprämienstute med AB-premierat sto, alltså ett sto med "extra meriter" plus levande avkomma. Åtminstone var det så 2005 när jag frågade.

Staatsprämie innebär att stoets ägare får en premie (pengar) för sitt fina sto.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Asta70
0

Hm. Det här stoet finns i Österrike. Har de samma system där månne?

BrittaD
0

Vilket Österrike? HPT eller ARGE? De har olika stamböcker, låter som ARGE - HPT har bara sina egna haflinger i sin stambok, och där finns inga Staatsprämienstuten.

haflingerforum.nu

Eldfuxen
5

I HPT kallas de bästa 3-årsstona för Elitestute. Inga krav på avkommor eller bruksprov. De får bokstaven E framför sitt "/T-nummer", och de som har gjort bruksprov får bokstaven L. De som både är Elitestute och har gjort bruksprov får båda bokstäverna, alltså EL XXXXX/T.

I ARGE finns också något som kallas Staatsprämienstute, men jag måste kolla vad de kräver för att stoet ska få det.

Asta70
1

Eldfuxen:
Tack, det vore jättesnällt om du kunde kolla upp vad ARGE "Staatsprämienstute" innebär. Jag är väldigt grön på detta med haflinger och det är mycket att läsa och sätta sig in i.

BrittaD
2

# 6

Eldfuxen,

Kan inte en haflinger som är regisrerad i ARGE bakom sig i sin stam ha ett haflingersto från Tyskland?

haflingerforum.nu

BrittaD
0

# 4

Varifrån i Österrike kommer "ditt" sto?

haflingerforum.nu

Hästbäst
0

Tänkte fråga här i tråden istället för att skapa en ny tråd. Men har ett sto från Österrike (Goldie då) som är något slags Treårstest/Kåring och hon var tre år då. Det står" haflinger pferdezuchtverband tirol" och det är några ord jag undrar över vid resultaten: Vorderhand Mittelhand Hinterhand Vordergliedmaßen Hintergliedmaßen Raumgriff Och så undrar jag vad klass llb betyder.

Hästar är våra bästa vänner

Eldfuxen
4

#8 Jo, det kan hon såklart. 🙂Men det finns också helt österrikiska (ARGE) ston som har "titeln" Staatsprämienstute.

Vorderhand = framdel
Mittelhand = mellandel
Hinterhand = bakdel
Vordergliedmaßen = framben
Hintergliedmaßen = bakben
Raumgriff = steglängd

Hästarna i HPT delas in i klasser efter hur många poäng de fått vid premieringen. Klass IIb = 71-72 poäng (max = 100) (numera får de ett genomsnitt, men det blir likadant, bara det att man istället säger att de fått 7,1-7,2 av max 10)

Hästbäst
0

Tack för hjälpen, nu förstår jag!😀

BrittaD
0

# 10

" haflinger pferdezuchtverband tirol" förkortas HPT

haflingerforum.nu

Asta70
0

Jag vet inte om det här hjälper. Hon är från Övre Österrike.

På passet står:
ZAP Zentrale Arbeitsgemeinschaft Österreichischer Pferdezüchter
Efter hennes namn och registreringsnummer står stämplat med rött:

St.Pr.St.

Asta70
0

Det är inte min häst, utan jag står i begrepp att köpa henne.

Hästbäst
0

#13 oki

Hästbäst
0

Vid poängen står det "8- "vad betyder det?

BrittaD
4

Att jag frågar om "Vilket Österrike?" beror på att Österrike har två haflingeravelsorganisationer, HPT och ARGE. Man kan alltså inte bara säga "en haflinger från Österrike". Det är viktigt att veta vilken avelsorganisation haflingern är registrerad/stambokförd i.

HPT, som alltså är en förkortning av Haflinger Pferdezuchtverband Tirol omfattar den del av Österrike som kallas Nordtyrolen.

ARGE, som är en förkortning av Arbeitsgemeinschaft der Haflingerzüchter Österreichs, omfattar övriga Österrike.

HPT och ARGE har olika regelverk och olika stamböcker.

===

haflingerforum.nu

BrittaD
2

# 14

Eftersom St.Pr.St. står i anslutning till hennes namn och registreringsnummer måste det vara ett ARGE-Statsprämiestute. Eller iaf inte ett tyskt.

haflingerforum.nu

Asta70
0

Britta:
Tack, ja det står som sagt Zentrale Arbeitsgemeinschaft Österrichischer Pferdezüchter på passet. Så då är hon alltså ARGE-registrerad.

Vad innebär att hon är ARGE Staatsprämien Stute? Vad baseras det på?

Asta70
0

Eller är ZAP något annat än ARGE?

BrittaD
3

# 17

samt lite överkurs

Den gamla  HPT-bedömningen, alltså den som gäller för Goldflieder:

Ston bedöms på 10 punkter
1. Typ/mankhöjd
2. Huvud
3. Hals
4. Framparti
5. Bål
6. Bakparti
7. Framben
8. Bakben
9. Steglängd
10. Rörelsedynamik

På varje punkt ges 1 – 10 poäng. Maxpoäng 100.

Poängen har fast betydelse
10 poäng Utmärkt
9 poäng Mycket bra
8 poäng Bra
7 poäng Ganska bra
6 poäng Tillfredsställande
5 poäng Tillräckligt
4 poäng Icke godkänt

Klassindelning
Klass Poäng
Ib+ 8,5
Ib 8,3 – 8,4
Ib- 8,1 – 8,2
IIa+ 7,9 – 8,0
IIa 7,7 – 7,8
IIa- 7,5 – 7,6
IIb+ 7,3 – 7,4
Klass IIb 7,1 – 7,2 poäng
IIb- 6,9 – 7,0

Sto med mindre än 6,9 poäng eller delpoäng under 6 godkänns ej.

haflingerforum.nu

Asta70
5

Så här ser det det ut. Är ARGE och ZAP samma sak eller är hon inte en registrerad haflinger?

BrittaD
4

# 20 och 21

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det så här:

ZAP är den övergripande häst(Pferde)avelsorganisationen. ZAP återkommer ju i Zentrale Arbeitsgemeinschaft Österrichischer Pferdezüchter

ARGE är den del av organisationen som omfattar haflinger. ARGE = Arbeitsgemeinschaft der Haflingerzüchter Österreichs.

Eldfuxen får rätta mig om jag har fel - ja, ni andra med så klart 🙂

haflingerforum.nu

BrittaD
5

# 23

Det är en fråga för f.d. SHF-registratorn Eldfuxen 🤓 Hon kommer att svara när hon har tid. Hon sitter inte alltid - och inte nu skulle jag tro - vid datorn.

haflingerforum.nu

BrittaD
4

# 23

Vad står det för ras på henne inne i passet då? Står det Haflinger? Och står det Haflinger vid föräldrarnas osv namn?

haflingerforum.nu

Hästbäst
0

Tack igen😄

Asta70
0

Så här står det också:

Sankt Pölten 13.08.2012
Haupt-Stutbuch 5742
Maße: 145/154/182/18.5
T7.5  K8  H7.5  VH7  MH7.5  HH7.5
VG7.5  HG7.5  GK7.5  S7.5  RG8.5 = 7.59
Bewertungsklasse: 2a

Vad innebär alla dessa siffror och grejer?

BrittaD
4

Såvitt jag förstår är detta hennes mått och hennes premeringsresultat när hon infördes i stamboken Haupt-Stutbuch 5742. Om detta är stamboken för haflingerston vet jag inte.

Som sagt, står det Haflinger efter Rasse:  i hennes pass? - Jag har aldrig sett ett pass från ARGE men alla hästpass i EU måste innehålla en rasbeteckning.

Och står det Haflinger under hennes förfäder i stamtavlan eller bara nummer? Där måste det inte anges ras, men en del länder/avelsorganisationer anger rasen även i stammen.

haflingerforum.nu

Asta70
1

Så här står det:

Stationäre
Haflinger-Stutlestungprüfung
im Pferdezentrum Stadl-Paura
positiv absolviert

Det står inte

Asta70
0

haflinger efter namnen i stamtavlan.

BrittaD
2

# 30

Det betyder att hon genomfört ett godkänt bruksprov för haflingerston.

haflingerforum.nu

BrittaD
3

# 31

Det är inte nödvändigt att det står i stammen - men står det Haflinger efter Rasse för henne som passet gäller? Eller vad annars?

haflingerforum.nu

BrittaD
4

# 17

Nu ser jag att det stod ett minus efter siffran också, 8-. Det betyder alltså en svag/knapp 8. Man använder ofta + och minus efter siffrorna för att nyansera omdömena. Om sen två hästar har precis lika många poäng, så räknar man plusen och minusarna för att rangera dem inbördes.

haflingerforum.nu

Asta70
4

Det är en av bilderna som jag inte har lyckats öppna, så det är kanske där rasen står.

Pappan heter Alp (e.Afghan liz). Mammans namn går inte att se på bilden men här är mammans stam i passet:

Eldfuxen
4

Sankt Pölten 13.08.2012 = plats och ort där hon stambokfördes
Haupt-Stutbuch 5742= hennes österrikiska stamboksnummer (följs troligen av /OÖ eftersom hon är från Oberösterreich)
Maße: 145/154/182/18.5 = hennes mått (145 cm mankhöjd mätt  med mätsticka, 154 cm mankhöjd mätt med måttband, 182 cm (bröstomfång) 18,5 cm skenbensomfång)
T7.5  K8  H7.5  VH7  MH7.5  HH7.5
VG7.5  HG7.5  GK7.5  S7.5  RG8.5 = 7.59 (T=Typ=typ, K=Kopf=huvud, VH=Vorderhand=framdel, MH=Mittelhand=mellandel, HH=Hinterhand=bakdel, VG=Vordergliedmaßen=framben, HG=Hintergliedmaßen=bakben, GK=Gangkorrektheit=rörelsernas korrekthet, S vet jag inte, men det bör ha med rörelserna att göra, antingen skritt (Schritt) eller något annat, RG=Raumgriff=steglängd)
Bewertungsklasse: 2a = hennes bedömningsklass

Jag har skickat en fråga om kriterierna för Staatsprämienstute till stambokskontoret i Oberösterreich, men de jobbar inte på helgen, så du får ge dig till tåls några dagar. Vill du kontakta dem själv finns alla kontaktuppgifter här: http://pferdezucht-austria.at/main.asp?kat1=49&kat2=376&kat3=316&vid=1

Och ja, ZAP är den övergripande hästavelsorganisationen i Österrike, där alla regionala avelsförbund utom HPT är med, plus de rasövergripande förbunden, bland annat ARGE är medlemmar. Se här:
http://pferdezucht-austria.at/main.asp?kat1=49&kat2=279&kat3=&vid=1

BrittaD
3

# 35

Ja, där är idel haflinger med nummer a la Oberösterreich (ARGE) - men det jag undrade var vilken ras stoet som passet är utställt på, har. Brukar stå nånstans allra främst (på titelbladet) efter hennes namn. Typ: Rasse: Haflinger

haflingerforum.nu

Asta70
4

Stort tack för hjälp och klargöranden!

Britta: Som sagt, det är en av bilderna jag inte kan öppna, så jag antar att det är där rasen står. Men eftersom både hennes pappa och mamma är renrasig haflinger, så kan hon väl inte vara premiesto av någon annan ras, eller?

BrittaD
0

Låter osannolikt 🙂 - att det skulle vara nåt annat, alltså.

haflingerforum.nu

Asta70
3

Det är så spännande det här! Men massor som jag inte förstår eftersom jag är helt grön på haflingers. Stort tack för att ni hjälper mig på ett så generöst sätt, jag uppskattar det enormt.

Asta70
0

Och så kom jag ju såklart på ytterligare en fråga :-)

Ett godkänt bruksprov för haflinger, hur är det utformat och vad ingår i det?

BrittaD
4

Väldigt olika i olika länder och avelsorganisationer.

Se t.ex. Eldfuxens inlägg # 3 och # 6 ovan.

I Sverige är det inte obligatoriskt för haflingerston. Kan läsas om i SH:s stopremieringsreglemente.

haflingerforum.nu

BrittaD
1

Nu skall jag gå ut i solen 😎

haflingerforum.nu

Asta70
0

Jag tänkte  på Österrike ARGE för ston, det prov som "mitt" sto genomgått och fått godkänt på. Vore roligt att veta vad hon fått godkänt på.

BrittaD
3

Fråga ARGE!

haflingerforum.nu

Medicus
0

Asta, du hade bilder du inte kunde öppna. Det måste ju gå på något sätt. Vill du kan jag försöka med mina program.

Eldfuxen
6

Nu har jag fått svar från stambokskontoret i Oberösterreich!

"Stoet måste vara med i slutringen vid den centrala stopremieringen, och bli nominerad till "Bundesschau" (motsvarar ungefär riksutställning i Sverige, men hålls vartannat år och är endast öppen för tre- och fyraåriga ston, min anmärkning). Vid "Bundesschau" måste hon tilldelas lägst klass Ib. Hon måste också genomgå ett godkänt bruksprov (stationstest eller "fälttest"). Hon måste också ha en levande född avkomma som är berättigad att införas i stamboken. När dessa kriterier är uppfyllda tilldelas hon Staatsprämie".

Alltså ungefär samma krav som i Tyskland, eller som för ett svenskt sto som tilldelats värdebokstav GI.

Eldfuxen
5

Jag har letat lite efter vad stationstest för ston i Österrike innebär, men hittar bara info om hingstarna. Men jag skulle tro att det innehåller ridning i skritt, trav och galopp, kanske löshoppning, och antagligen är hon riden av testryttare och inte av sin ägare eller dennes medhjälpare. Även ridbarheten brukar bedömas. Möjligen ingår även någon form av körning, men jag är inte säker. Stonas stationstest är ju kortare och enklare än hingstarnas. Om du PM:ar mig namn och nummer på ditt sto så kan jag ta reda på mer exakt vad hon gjort!

Asta70
4

Tack så mycket för utförlig information Eldfuxen!

BrittaD
5

Asta 70,

du skrev i din andra tråd att det här var ett fullt friskt haflingersto som räddats från slakt och jag undrar

HUR kan ett så välmeriterat, välutbildat haflingersto i sina bästa år vara ett slaktsto??? 🤔

haflingerforum.nu

Asta70
2

Hon var högdräktig och hade en hovböld när hon kom till slaktaren. Fölet är ej renrasigt. Hovbölden är utläkt sedan länge och hon är enligt veterinär frisk.

Det tycks vara en helt annan syn på hästar i Österrike. Många verkar välja att slakta när en häst blir skadad/sjuk. En bekant köpte ett jättefint haflingersto som skulle slaktas pga cushings. Nu är hon i fin form och mår toppen. Så där valde man att skicka till slaktaren istället för att behandla…

BrittaD
4

Hästar med cushings (kanske gamla också) skickas ju till slakt i Sverige också, inte ovanligt vad jag vet.

Men "ditt" sto verkar ju vara ett toppensto 😮- haflinger är ju ingen speciellt billig ras heller, så att skicka ett bra sto till slakt verkar inte vara någon speciellt lönsam affär. Och synen på pengar visavi hästar är nog inte annorlunda i Österrike än i Sverige.

haflingerforum.nu

Asta70
1

Kanske svårt att sälja ett högdräktigt sto med hovböld och "bastard" i magen? Varför de tidigare ägarna gjorde det valet vet vi inte och jag tvivlar på jag någonsin kommer att få reda på det.

Haflingern med cushings var 14 år och det var en bekant till mig som bor i Österrike som räddade henne från slakt. Enligt henne så har många en annan inställning till hästar där. Många uppfödare som skickar föl till slakt, betydligt fler än här verkar det som.

BrittaD
3

Är "bastarden" också räddad från slakt?

haflingerforum.nu

Asta70
0

Bastarden föddes drygt en månad efter stoet räddats från slaktaren.

Asta70
0

Hej Eldfuxen! Jag tänkte bara kolla så att mitt pm kom fram ordentligt till dig :-)

Eldfuxen
0

Det kom fram, men vi har varit dunderförkylda hela familjen, så jag har inte hunnit/orkat kolla något än. Återkommer!

Asta70
0

Usch, vårförkylningar är de värsta. Jag har inte skickat pm här förut så jag visste inte om jag gjort något fel. Krya på er!

Asta70
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en liten film på henne i hagen

Asta70
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en liten film på henne i hagen

https://vimeo.com/163372831

Asta70
0

Och här är några bilder som min kompis tog

Asta70
0

Medicus
0

Hon är kvar i Österrike förstår jag?

Asta70
0

Ja, hon är kvar i Österrike. Hoppas på att få hem henne i början av maj.

Asta70
0

I nästa vecka kommer hon och hennes dotter!😃

BrittaD
0

Dotter?

Nu får du berätta 🤓😃

haflingerforum.nu

Asta70
0

Dottern är tyvärr ej renrasig utan hennes skäckiga "gatukorsning" som föddes ett par veckor efter att hon räddats från slaktaren.  Pappan är troligtvis tinker för dottern har redan skägg…

Carina-J
0

Är det dessa två, moder och dotter, som ligger ute till försäljning?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Asta70
0

E n kompis till mig som bor i Österrike tipsade mig om dom.

Carina-J
0

Ok. Ska de säljas när de kommer till Sverige, eller har du tänkt behålla dem?

Asta70
0

Nej, jag ska behålla dom. Haflingern ska bli barnens ridponny  och fölet ska gå på unghästlösdrift och ridas in om ett par år.
Men det har blivit strul med transporten så det har blivit uppskjutet ett par veckor.

Känner du till något om hästarna?

Carina-J
0

Nej, inte annat än att de tycks vara till salu här http://hastlycka.se/medlemmar/helenabjorkman1 Det var därför jag blev lite nyfiken.

Medicus
1

Jag förstår inte. Har stoet en sjukjournal  - hon skulle ju slaktas - eller friskintyg så att hon kan ridas? Man kan inte köpa  ett friskt välmeriterat haflingersto som kostat transport från Centraleuropa etc. för 16 000 SEK. .

Eldfuxen
7

Nu har jag fått svar från MIN kompis i Österrike om Enora. Så här säger han:

Enora visades 2005 i Oberösterreich. Hon visades ännu en gång i Niederösterreich 2012 och mättes på nytt. De nya officiella måtten är nu införda i stamboken för henne.

Som treåring deltog hon i Bundesjungstutenschau och placerades på delad 5:e plats och blev klass Ib. Efter att hon genomfört sitt bruksprov (totalpoäng 7,16) och fött sitt första föl fick hon titeln Staatsprämienstute.

2006 fick hon ett hingstföl e. Armani (död)

2007 fick hon ett hingstföl e. Angelo-W (Achim)

2012 fick hon ett stoföl e.  Belarex (Eloine)

2013 fick hon ett stoföl e.  Belarex (Ecatania)

2014 fick hon ett stoföl e.  Nebelstein (Ebay)

Min kompis bekräftar också det jag misstänkt ett tag - att det finns de som utger sig för att sälja "hästar som räddats från slakt" eftersom det är en sådan utmärkt marknadsföringsnisch … Mycket enklare än att få "vanliga" hästar sålda. Riktigt cyniskt och hjärtlöst om ni frågar mig! 😡

Lycka till med ditt fina sto! ❤️

Carina-J
1

Ja, att haflingerhingstföl säljs till slakt, har man ju hört talas om, men att fint meriterade haflingerston skulle gå samma öde till mötes, det var något nytt. Skönt att det inte verkar vara sant i varje fall!

Medicus
5

Affärsidéen i Centraleuropa baseras ju på överproduktion av haflinger och att man då måste göra sig av med många hingstföl och också de ston som inte passar in i den egna avelsverksamheten. Svenskar, antingen godtrogna och "godhjärtade" eller helt medvetna och angelägna om en god affär, nappar förstås.

På samma sätt utnyttjar man Sverige för avstjälpning av tyska (och andra) "haflinger" med ox mer än 1,56%, dvs s.k. Edelbluthaflinger. Äldre sådana ston har ofta ett pass där de kallas för Haflinger. Lika fel som att buskavlade svenska "halinger" registreras i 9000-serie, och får  pass med beteckningen haflinger, trots att de inte har avelsberättigad härstamning.

Det försvårar en ambitiös inhemsk avel.

Asta70
0

Enora blev tyvärr inte vår häst, eftersom hon inte gick igenom veterinärbesiktningen. Halt på höger fram. Om det beror på hovböld igen eller något annat, vet jag inte.

Men jag hoppas att vi kommer att hitta en annan haflinger som kan bli vår.

Carina-J
1

Men så tråkigt! Du kommer inte att köpa hennes "föl" heller då, eller..?