Haflingerns bevarande
Läste med stor förtjusning Kerstin Dreborgs artikel i senaste numret av Haflingerforum.nu. Hon kunde berätta att Erich Messner, nyvald ordförande för både Sydtyrolens haflingeravelsförening och för ANACHAI, den italienska haflingeravelsorganisationen, vill att vi ska tillvarata ursprunget och originalhaflingerns egenskaper. Och att vikten av variation inom rasen är viktigt. Tänk att vi haft lyckan att få en sådan förståndig karl att leda haflingeraveln/rasen framåt, eller bakåt, beroende på hur man ser det. Jag niger och tackar!
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Tack kära du. Jag blir verkligen helt lycklig när jag läser det Erich Messner skriver om allt möjligt, till exempel vikten av variation, både vad gäller egenskaper och blodslinjer, att bevara "kulturarvet", och ÅLEN! ❤️
Sen tycker jag att det är både intressant och hoppingivande att han faktiskt är vald till den position han har (ordförande i Sydtyrolens haflingeravelsförening och ANACRHAI) eftersom detta är vad uppfödarna vill.
Lite extra glad blev jag också när han sade att han lärt sig en del av sina besök i Sverige - att det är viktigt att haflingern är användbar också, och inte bara vacker. Minsann! 😎
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Wow, verkligen en haflingerföreträdare i min smak. 😍
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~