Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 1250 ggr
Hästbäst
2017-07-25 11:30
0

9000-serien?

Någon som kan förklara vad 9000-serien är? Vårat föl kommer bli registerad så för att hans far inte är godkänd till avel.

Hästar är våra bästa vänner

Carina-J
2017-07-26 11:01
8

Jag förmodar att fölet kommer att registreras med haflingerns raskod i varje fall? Då börjar fölets registreringsnummer med 32, sedan kommer årtalet det föddes och sist fölets "unika" fyrsiffriga nummer. Börjar det "unika" numret på 9 så faller det inom ramen för 9000-serien. En sådan häst har någonstans en förälder som gör att den inte är stambokföringsbar. I ditt fall en en pappa som inte är godkänd för avel. Då kan registreringsnumret se ut så här: 32-17-9xxx. Det har ju sina nackdelar att inte vara stamboksföringsbar. En sådan häst har inget värde inom haflingeraveln. Hästen kan inte bli avelsvärderad på premiering t ex, och i de allra flesta fall inte delta på rasutställningar. (Det är dock upp till arrangören av utställningen.)

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Hästbäst
2017-07-26 11:06
0

Okej, han kommer ju registeras med raskoden. Det går inte att göra nånting åt då med 9000 serien?

Carina-J
2017-07-26 11:14
8

Nej det tror jag inte, eftersom pappan inte är godkänd för avel.

BrittaD
2017-07-26 11:25
8

# 1

Nej, det har aldrig förekommit att en haflinger i 9000-serien fått delta i en utställning. Eller som du säger på sommarpremiering.

Och hade SH strikt följt moderlandets regler skulle en haflinger med en opremierad mamma eller pappa över huvud taget inte fått ett haflingerpass. Dvs. raskod 32.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2017-07-26 11:31
8

# 2

Jag tycker att du skall fråga de ansvariga, dvs SH och även SHF, om detta.

Dom har ju så mycket dispenser för sig och jag skulle kunna tänka mig att det gick att ändra om den icke stambokförda visas och blir godkänd. Ganska osannolikt när det gäller pappan (i ditt fall) men inte helt otänkbart om det hade varit mamman som inte var stambokförd. Dvs om man visar och stambokför individen i fråga och väntar med att registrera fölet tills det är klart. Mycket dyrare pass då, mot reglerna och ganska teoretiskt. Och så skall det naturligtvis vara rätt person/hästägare det gäller.

haflingerforum.nu

Carina-J
2017-07-26 14:56
6

Och fråga gärna SHF och SH hur de tänkte när den godkända hingst som kasserades, dvs ej godkändes för avel i Sverige, och ändå betäckte ett haflingersto ur raskod 32 kunde få avkomman registrerad som haflinger utan restriktioner. Dvs avkomman blev stamboksberättigad. Det här är ju en liknande situation, tycker jag.

Medicus
2017-07-28 21:42
4

Det stora felet är ju SHs/SHFs bristande kunskap när man skrev de svenska Plan och Riktlinjerna och SJV har inte koll på sånt. P&R skall som sagt ovan följa moderlandets stamboksregler. Dvs din häst skulle inte haft haflingerpass om allt varit korrekt.

Tidigare skötte avelsföreningarna tillsammans med SJV utformningen av P&R. I början av 2000-talet uppmanade myndigheten (SJV) SHF att "ta hand om" inte bara haflinger utan alla hästar med haflingerinslag. Då tillkom olika undergrupper, som senare bitit sig fast i regelverket också sedan EU-direktiv fastslagit att andra europeiska stamböcker skall följa moderlandets stambok.

Hästbäst
2017-07-29 19:10
1

Okej, tack till alla som svarat. Har inte kunnat svara på länge för vi har varit i stugan och det går så segt att skriva. Han kommer ju inte kunna vara med i haflingeraktiviteter, och jag tror ju inte direkt att han skulle bli en avelshingst, det är väl en annan sak om det blivit ett sto. Han kommer bli registrerad som haflinger, jag kontaktade svenska haflingerföreningen ang det. Men jag vet inte ens om det är någon ide att premiera honom (alltså typ "öppen" premiering, det borde väl gå att gå på någon premiering/utställning? ), han kommer nog lämpa sig mer för ridning (hoppning) eftersom hans far är väldigt duktig och "sportig". #6 har det alltså funnit ett liknande fall med en avkomma som blev registrerad i stambok 1?

Carina-J
2017-07-29 21:12
5

2014 togs en utländsk godkänd haflingerhingst in i Sverige. Vid den svenska hingstpremieringen blev han dock kasserad av veterinära skäl - enligt gällande reglementes deffektlista. Han fick alltså inte något betäckningstillstånd här i Sverige. I vårt land är vi ju väldigt noga med djurskyddet, och det är förbjudet att avla på djur som kan tänkas föra genetiska sjukdomar/deffekter vidare. Han betäckte av någon anledning ändå tre haflingerston, två sk "tyrolerhaflinger" och en haflinger ur raskod 32. Ingen av fölen blev registrerade med några restriktioner, trots att pappan inte var godkänd för avel i Sverige. En av avkommorna har på mönstring t o m rekomenderats att sparas som hingst, dvs ett hingstämne…

Hästbäst
2017-08-04 13:49
0

#9, tack så mycket, har du några fler uppgifter om hingsten?

Hästbäst
2017-08-04 14:02
0

Jag har en till fråga, fadern napoleon har väl inget stamboksnummer då han inte är avelsvärderad, eller är det samma som registreringsnummret? Har stoet ett stamboksnummer, är det i såna fall 18718/DK eller är det hennes "gammla" reg.nr i österrike?

BrittaD
2017-08-04 14:16
3

Napoleon har inget stamboksnummer.

Goldflieder har stamboksnummer 18718/DK.

haflingerforum.nu

Carina-J
2017-08-04 15:41
4

#10 Här kan du läsa mer ttp://www.blåbasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=452621 Gå in på fliken " avelsvärdering"…

Hästbäst
2017-08-04 16:20
6

#12 okej #13, oj genetisk sjukdom och ändå blev fölen registrerade så. Men det kanske går när en av stoens ägare sitter med i föreningen…