Framtidens bruksprov ?
Är det dags att initiera diskussionen om framtidens bruksprov?
Som det ser ut idag har bruksprovet inte mycket gemensamt med de användningsområden som haflingern anses behärska.
Det är till och med så att stona och i synnerhet potensiella hingstmödrar inte gör något bruksprov överhuvudtaget.
TACK
För det saknar jag verkligen!! Ett obligatoriskt bruksprov för ston!! Deras hjärnor måste väl oxå testas, kan väl inte bara gå som avelsmaskiner!
Det är ju dom som är grunden till våra kommande hästar som du skriver.

För det första en korrigering till Yngve TH: Det är inte korrekt att säga att "ston inte gör något bruksprov". Bruksprovet är inte obligatoriskt för att stoet ska kunna stambokföras, men det finns fortfarande ston som gör/gjort bruksprov. Det finns även ston som har andra typer av bruksmeriter. Flera av hingstarna har också bruksmeriter, även om det på senare år kommit in en del helt bruksmässigt omeriterade hingstar i den svenska aveln.
För det andra är frågan vad vi egentligen avlar mot för mål? Haflingern är extremt mångsidig, och jag skulle nog säga att det finns minst lika många (individuella) avelsmål som det finns uppfödare/stoägare. Jag tror att ett bruksprov i dagens läge bör vara ett rent lynnestest. Inte stor vits att testa hoppförmågan om stoägaren ändå avlar med målet att få fram en bra westernhäst … Alternativet är ett bruksprov som är så omfattande att ingen normal människa skulle ha råd att syssla med haflingeravel, och det tycker i alla fall jag vore tråkigt. Med tanke på att betäckningssiffrorna nu är nere på 1994 års nivåer så är det nog uppmuntran snarare än mer tvång som behövs om den svenska haflingeraveln alls ska överleva. Bättre alltså att på något sätt "belöna" dem som bruksmeriterar sina avelshästar än att tvinga folk till saker.
Ytterligare en sak att tänka på är att det numera är obligatoriskt att stambokföra inte bara hingstar utan även ston innan de sätts i avel. Det är bra tycker jag, så att man får någon form av koll på hästarna INNAN de sätts in i avel. Frågan är om det är lämpligt att även kräva bruksprov innan de sätts i avel. Det skulle per automatik öka generationsintervallens längd, eftersom det inte är lämpligt att ha obligatoriska bruksprov redan då hästen är 3 år. Halvblodsfolket rider sina hästar på 3-årstesten, men de börjar också rida dem tidigare än vad som är lämpligt för en haflinger, som generellt sett är senare utvecklad.
Några tankar så här mitt i natten 
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Och så en kommentar till Shoshone: Hingstarna får verka ett år i avel utan att göra bruksprov. En hingst kan ganska lätt "tillverka" lika många föl under detta första ("bruksprovslösa") år i avel som ett sto får på en hel livstid. Så egentligen är det bara rättvist att stonas bruksprov inte är obligatoriskt. 
ok då
hihi
bara för att jag själv vill göra bruksprov men jag får väl vänta på nanghi..=)
Korrigering eller korrigering, tja ?
All avel har sitt fundament i ett väl definierat avelsmål.
Ett sto kan inte bli moder till en godkänd hingst utan att hon själv är minst sju år. Där finns utomordentligt gott om tid att att göra någon enklare form av utvärdering av de bruksegenskaper vi vill ska lyftas fram. Ett riktigt bra sto kan faktiskt bli farmor till en hel hoper hästar. Vi behöver kanske sätta upp minimikrav i olika avssenden för hingstmödrar
En litet anpassad behovsmodell kan ju vara att blivande (pg ?) hingstmödrar genomför ett anpassat test. Upp till stoägaren. En uppmaning kan kopplas till exteriörpoäng. Tex ; Ett brev från avelsföreningen till de ston som vid stamboksföring uppnått minst 40p.
Kan vi slå fast vilka "bruksegenskaper" vi vill odla?
Med ordet "bruksegenskaper" avses de egenskaper vi märker av då vi brukar hästen.
Yngre hästar ska naturligtvis ha tester som harmonierar till deras ålder och med haflingerns utvecklingstakt. Med litet fantasi behöver det kanske inte vara nödvändigt att t.ex rida treåringar.
Vi kan snegla litet på vad vi motiverar våra hästköpare med för argument. Duger det med att säga; dom är snälla att klappa, lyfta hovarna och sen brukar det gå att lasta.
Inga svar (nästan) är givna. För att avel ska fungera måste metodiken först och främst vinna förtroende hos uppfödarna.
Det kan vara så att avel och marknadsföring ska kopplas tajt ihop. Trygga uppfödare ger en och annan trygg köpare som i sin tur smittar ner någon bekant med "haflingervirus". Det behövs någon form av samsyn på användbarhet - avel - marknadsföring.
mm, fanns mycket intressanta tankar i det inlägget
Smarta tankar! Karlar kan tydligen oxå;) hehe!

Svar till #4: Men du, du FÅR göra bruksprov med ditt sto! Det finns INGET som hindrar det!
Svar till #5: Du skrev "Det är till och med så att stona och i synnerhet potensiella hingstmödrar inte gör något bruksprov överhuvudtaget."
Det jag "korrigerar" är att de "inte gör" något bruksprov. Det är som sagt fritt fram att göra bruksprov för den som vill det. Att något inte är obligatoriskt betyder inte att det inte finns. Att du sen flyttar fokus från "alla ston" till enbart hingstmödrar är ju att göra det lätt för sig.
Jag tror helt enkelt inte att vi kan enas om vilka bruksegenskaper som ska odlas. Det ställs rätt olika krav på en fälttävlanshäst och en gårdshäst till exempel, och jag vill INTE ha ett regelverk som hindrar den som vill avla gårdshästar att göra det, bara för att vissa vill avla fälttävlanshästar. Motsatsen vore såklart lika fel! Det är alldeles för mycket "hindra" och för lite "hjälpa" i dagens haflingeravel. Tycker jag.
Det finns heller inget som hindrar en uppfödare från att på olika sätt marknadsföra och meritera sina hästar. Om du känner att det är ett problem att du inte kan visa på fler meriter hos dina avelsdjur än de du nämner (lyfta fötter, klappa, lasta) så är det krasst uttryckt ditt problem, inte någon annans. Själv är jag helt nöjd och tillfreds med mina avelsdjurs meriter. 
En tanke som kan vara kittlande är att tillsammans med HRKK (Haflinger Rid och Kör Klubb) utforma bruksprov. Jodå, jag vet att dom har en svacka i verksamheten. I den tidigaste begynnelsen av det som senare blev HRKK, fanns tankar om att i samband med haflingertävlingar genomföra anpassade prov eller tester. Ev. skulle resultat från tävlingarna kunna ingå i underlaget för avelsvärderingen. Regelverk ??
Formuleringen "Haflinger-mästerskap" är helt suverän.
Läste nyligen i någon av hästtidningarna om något som översatt från engelska betyder ungefär "arbets-eller bruks -dressyr". Minns jag rätt så fanns det inslag av western-inspirerade moment. Känslan då jag läste artikeln var; det här kan passa haflingern.
Bruksridning och brukskörning är inget nytt. Måste också gå att använda moment ifrån.
Utmaningen kan ligga i att skapa moment som synliggör egenskaper kopplade till användbarhet och göra det bedömningsbart. OCH samtidigt arrangeras på ett sätt att det verkligen drar media till sig.
Islandshästarna är ett gott exempel där man lyckats sammanföra sport, avel och marknadsföring.

Svar till YngveTH:
I inlägg #5 skriver du: "Kan vi slå fast vilka "bruksegenskaper" vi vill odla?"
Jag tror som sagt att det är där det hakar upp sig.
Haflingern är en otroligt mångsidig ras som används till precis allt möjligt. Och jag tror att det kan bli oerhört svårt att välja ut egenskaper att testa som ska passa såväl den som vill föda upp en snäll gårdshäst, eller handikapphäst som den som vill föda upp en lämplig häst för fälttävlan, distansritt eller galopp.
I inlägg #8 skriver du om att resultaten från Haflingermästerskapen skulle kunna ingå i underlaget för avelsvärderingen. Det skulle naturligtvis gå alldeles utmärkt, förutsatt att tävlingarna hålls på en nivå som gör resultaten "officiella", alltså lägst lokal tävling. Hittills har HM hållits på klubbnivå, och då räknas inte resultaten i avelsvärderingssammanhang. Resultat från andra tävlingar ingår redan idag i underlaget för avelsvärdering. Det är bara att läsa hingst- respektive storeglementet (finns att ladda ner från SH:s hemsida här: http://www.svehast.se/sh/doc/1030.asp). Det
finns redan flera hingstar som fått höjd avelsvärdeklass till GI på egna meriter från officiella tävlingar …
Sen skriver du vidare om Working Equitation (som jag antar är det du syftar på?) och bruksridning och brukskörning. Bruksridning och brukskörning har ju haflinger deltagit i i många år, minst en hingst och ett sto har också kvalat till SM i brukskörning respektive bruksridning. Och vill du testa Working Equitation med någon av dina hästar så är det ju jättekul! Mer information för den som tycker Working Equitation verkar spännande finns här (http://www.workingequitation.se/).
Men var snäll och tvinga inte mig att göra saker som inte intresserar mig bara för att DU tycker att det är kul. Jag tvingar ju inte dig att avla galopp-, distans- eller fälttävlanshästar …