Thermobar
Är det någon här som har erfarenhet av "värmevattenkar" till hästar?
Själva införskaffade vi en Thermobar till några av våra hästar förra hösten, och den var inte populär förrän det började bli rejält kallt. Sisådär - 15 grader.
Likadant verkar det bli denna höst/vinter. De vägrar dricka när den är på vid frysgrader ute, och då är inte vattnet särskilt varmt i den, knappt ljummet. Den är väl rengjord, så det är inte det, men det är så himla tråkigt, för vi vill ju slippa detta med fruset vatten och allt jobb som det innebär.
Nu väljer de hellre att dricka ur en bäck i hagen, som säkert inte är så "ren".
Har någon annan haft samma problem? Jag har annars bara hört gott om dessa "värmevattenkar".
Varför kan inte våra hästar vara som alla andra?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Nej det har jag aldrig varit med om!
Men ni köpte en färdig alltså? Byggde inte en egen?
Du frågar varför era hästar inte kan vara som alla andra….. ha…ha… 
För dom är haflinger så klart……. och bevarat sitt ursprung som hästar!
Fullständigt normalt att dricka ur en bäck…….. 
Haha! Så sant så sant
Jo, det är väl så, att det är det mest normala att dricka ur bäcken, även om det är osunt just i detta fall. Bäcken liggen nedanför en sluttning, och allt dyngvatten rinner ju ner i den. Sedan klafsar de runt i gyttjan runt den också, och dricker från småpölarna som blir efter deras hovavtryck. Bläh!
När de inte får tempererat vatten i baljan föredrar de det framför bäcken, så det har väl med att de vill ha vattnet riktigt kallt. Och det är väl också inbyggt i generna antar jag, för ju varmare vatten ju fler bakterier frodas det i det. Jag är fullt medveten om detta och rengör och byter vatten varje dag, men det gillas inte ändå.
Fast å andra sidan så går det alldeles utomordentligt bra att dricka ur varma sliskiga vattenpölar fulla med alger när de är på betet om somrarna, trots att vattenkaren med rent friskt källvatten står strax intill.
Vattenkaren står där bara för syns skull känns det som, i fall det skulle komma någon djurskyddsinspektör på besök.

Haha! Ellerhur!! Så känns det med vindskydden vi håller på med! Vi bygger dem för lagens skull men hästarna kommer nog endast använda dem som toaletter.. =/
Om jag var du skulle jag omedelbart sätta staket runt bäcken så att de inte kan dricka ur den. Rinner det ner dyngvatten i bäcken och de dricker kan de få i sig ganska stora mängder toxiner som leder till att nerver skadas. Vi fick pga dåligt hö som visade sig innehålla toxiner ta bort ett 10-tal hästar då de inte kunde stå upp och nervvävnaden dog. Det visar sig på samma vis med toxiner från dynga.
Hägnar du in så kanske de kommer på att man kan dricka ur thermobaren med.
Hakuna matata!
Nej, men usch så hemskt! Har detta hänt nyligen? Hoppas du orkar komma igen med "hästeriet".
Ja, helt klart ska vi göra något åt det, och just nu har vi ju fått vintern till hjälp. Bäcken är grund och har redan frusit. Nästa år kommer vi troligen att låta den rinna genom rör under mark.